Jump to content
Guest MatildeB

Kommende ritt!

Recommended Posts

Guest MatildeB

Legg ut info om ritt du kjenner til som er planlagt her, en sånn tråd må vi jo bare ha :)

For Østlandsfolket blir det ritt på Lørenskog 27. oktober, i regi av Lørenskog Ride- og Kjøreklubb! 20 km og 40 km clear round. Noen som har startet på Lørenskog før som vet hvordan det er der? Underlag i løyper, stevneplass generelt osv? :)

Den 20 er det distanseritt 10, 20 og 40km i regi av Jæren Kjøre og Rideklubb. Vel møtt! =)

• Liker 1

Guest MatildeB

Matilde: Har ikke startet der, men har hatt hest like ved: Det er kjempefint der! Grusveier og eventuelt skog. :-)

Okay, takk! :) Høres bra ut!

Froland kommer garantert med noe i november en gang.

Kommer du til å starte flere ritt enn det ene, Matilde? Høres ut som om det falt i smak :)

Guest MatildeB

Froland kommer garantert med noe i november en gang.

Kommer du til å starte flere ritt enn det ene, Matilde? Høres ut som om det falt i smak :)

Absolutt :D Vi er distanseekvipasje nå :D Haha. Kommer til å ri mange ritt i 2013, og alle vi får med oss på Østlandet i høst og vinter :) Inkludert Lørenskog - selvom det ser ut som hele greia går langs grusvei ....

Altså to mil med bare grusvei, må ha med meg underholdning da for å ikke kjede meg ihjel :P Har sendt dem mail og spurt om det er tilfelle, er en relativt stor påkjenning for hester som ikke er vant med å gå langt på så hardt underlag å gå 2 mil på grusvei .. Så folk vurderer å trekke seg pga det :(

hadde man hatt hest som likte å holde tempo du, men jeg tror ikke vi klarer å gjennomføre med den tuslinga vi har :P

Absolutt :D Vi er distanseekvipasje nå :D Haha. Kommer til å ri mange ritt i 2013, og alle vi får med oss på Østlandet i høst og vinter :) Inkludert Lørenskog - selvom det ser ut som hele greia går langs grusvei ....

Altså to mil med bare grusvei, må ha med meg underholdning da for å ikke kjede meg ihjel :P Har sendt dem mail og spurt om det er tilfelle, er en relativt stor påkjenning for hester som ikke er vant med å gå langt på så hardt underlag å gå 2 mil på grusvei .. Så folk vurderer å trekke seg pga det :(

Det er fint å høre :D

Det er jo noe av det distanse går ut på, å holde ut mil eller mil etter mil på feks. grusvei, man skal trene hesten til å klare det (og alle andre slags underlag). Det er få steder som går over andre mykere underlag. Feks, Froland, Hadeland, Nannestad, som jeg kommer på nå, alle disse har hatt mye/mest grus. Hadeland spesielt er bare harde grusveier. Da kan man jo ta i bruk forskjellige sko/såler/boots for demping om hesten er følsom.

Når ikke underlaget stiller seg til hesten, må hesten stile seg til underlaget, er hesten feks barfot og man skal ri ritt flere mil på grus, er det ofte best å sette på sko. ;)

hadde man hatt hest som likte å holde tempo du, men jeg tror ikke vi klarer å gjennomføre med den tuslinga vi har :P

Skal være et 1'mils ritt i Kragerø 28. denne måneden :) Det klarer dere nok iallefall!

Så koselig. Står på stallen som skal arrangere distanserittet. :) Masse fine turmuligheter her iallefall, lurer på hvor rittet skal gå. :)

Guest MatildeB

Det er fint å høre :D

Det er jo noe av det distanse går ut på, å holde ut mil eller mil etter mil på feks. grusvei, man skal trene hesten til å klare det (og alle andre slags underlag). Det er få steder som går over andre mykere underlag. Feks, Froland, Hadeland, Nannestad, som jeg kommer på nå, alle disse har hatt mye/mest grus. Hadeland spesielt er bare harde grusveier. Da kan man jo ta i bruk forskjellige sko/såler/boots for demping om hesten er følsom.

Når ikke underlaget stiller seg til hesten, må hesten stile seg til underlaget, er hesten feks barfot og man skal ri ritt flere mil på grus, er det ofte best å sette på sko. ;)

Er ikke høvene jeg tenker på, ei heller "følsomheten", det er leddene og senene .. En hest som ikke er vant til å langt og fort på så steinhardt underlag som hardpakkede grusveier bør absolutt ikke løpe 20 km på det, som jeg er redd mange kommer til å gjøre, for "alle hester kan gå de lette klassene". Uansett hvor mange myke boots med såler du bruker, det blir betydelige støt opp i hestebeina og det er en enorm påkjenning for en hest som ikke er vant til det.

Synes uansett det høres kjedelig ut med to hele mil med flat grusvei, som man ofte har her rundt Oslo. Liksom, uten variasjon overhodet. Har selv barfothest og han er godt vant med å trenes på hardt underlag over mange år, så han tåler det fint, men jeg har konsekvent trent ham opp for at beina hans skal tåle det over flere år. Høvene er ikke noe problem, rir uten boots og det går helt fint. Men på det nivået er det kanskje ikke så mange som rir to mil i uka på grus og sikkert mange hester som ikke er vant med slikt underlag.

Du MatildeB .. jeg tror du skal dra dit og se jeg, før du dømmer det nord og ned som "flat grusvei (...) Liksom, uten variasjon overhodet". Turterrenget i Lørenskog er veldig fint. Det er en god variasjon av flatt og bakker, hard grus, løsere grus, bilveigrus, oppgrusede stier og grusede lysløyper. Det er heller ikke utenkelig at det brukes skog, da Østmarka går kant i kant med grusveien .. Det siste Lørenskog er, er iallfall flatt. ;-)

Edited by Tindrepiloten
  • Liker 1

Guest MatildeB

Når det står "grusvei" og ingenting annet i invitasjonen er det vel ikke noe rart det er inntrykket jeg sitter igjen med Tindrepiloten?

Er ikke høvene jeg tenker på, ei heller "følsomheten", det er leddene og senene .. En hest som ikke er vant til å langt og fort på så steinhardt underlag som hardpakkede grusveier bør absolutt ikke løpe 20 km på det, som jeg er redd mange kommer til å gjøre, for "alle hester kan gå de lette klassene". Uansett hvor mange myke boots med såler du bruker, det blir betydelige støt opp i hestebeina og det er en enorm påkjenning for en hest som ikke er vant til det.

Synes uansett det høres kjedelig ut med to hele mil med flat grusvei, som man ofte har her rundt Oslo. Liksom, uten variasjon overhodet. Har selv barfothest og han er godt vant med å trenes på hardt underlag over mange år, så han tåler det fint, men jeg har konsekvent trent ham opp for at beina hans skal tåle det over flere år. Høvene er ikke noe problem, rir uten boots og det går helt fint. Men på det nivået er det kanskje ikke så mange som rir to mil i uka på grus og sikkert mange hester som ikke er vant med slikt underlag.

(I følsomme hester, da mener jeg ledd og sener. Beklager min utydelighet)

Jeg er sikkert litt ''ekkel'' med deg nå. Men det er jo ingen som tvinger noen til å komme på ritt, om løypene er kjedelige så er det vell ikke verre enn å finne seg et annet ritt (som kan være litt vrient når man vil satse distanse, må man nesten ''ta det som er'' for det er ikke mye ritt å vrake mellom), eller bare la være.

Jeg har aldri hatt det kjedelig på ritt. Bare tenk på om du en dag skal starte 6 mil, og nok må ri samme runde på grus (i forskjellige varianter) 3 ganger etter hverandre. Jeg er sikkert for pratsom til å kjede meg på ritt, selv om man er konkurrenter er man også venner, på en måte.

• Liker 2

Guest MatildeB

Ok, visste ikke at det fantes hester med spesielt følsomme ledd og sener. Men det er ihvertfall ikke mitt ansvar å passe på at folk kommer med forberedte hester, så om noen kjører hesten sin som aldri har gått i annet enn ridehall hardt på grus over x antall mil kunne jeg ikke brydd meg mindre. Folk får gjøre som de vil og jeg gleder meg til å være med :) Fikk mer utfyllende svar fra dem i dag og løypene høres ihvertfall ikke så kjedelige ut som de gjorde i den første beskrivelsen de la ut på Horsepro, og jeg vet utmerket godt at ingen tvinger meg til å starte noe som helst ;)