Jump to content
Bitten&Betty

Dressur-prat (gammel)

Recommended Posts

Heia Trude og Disney!
Må få sett på neste runde også, sender NRK noe på lørdag? Er lørdag de skal ri ja?

Lett å mene sterkt om det man ikke kjenner hele innholdet på. Uansett liker jeg at de trakk han uansett årsak.

Og er veldig glad for innlegg som viser at Rath ikke er en bortskjemt pappagutt som fikk verdens beste hest.

Og scheize kult at Disney kom med videre. Håper hun rir rævva av de alle!!! (Patriot? Hvem? Jeg???)

Så et intervju med han som var på tysk (men oversatt til engelsk av noen i kommentarene under), hvor han var sur fordi han ikke fikk 85, fordi det følte han virkelig de fortjene... Og mente han var drøyt urettferdig behandlet og de to lave dommerne burde ikke få dømt. Men de har vel i etterkant sett rittet og diskutert seg imellom og kommet med en bedre uttalelse :)

Og at de trakk han, og vurderer å pensjonere! Det er bra for hestens del :)  Rath har andre hester han rir bedre, og burde fokusere på dem :)

De fleste har vel sikkert sett denne nå.. Og epona eller ikke epona, dette er vel i grunnen ubestridelige fakta som vi aldri får sett eller repetert for mange ganger. Vi, ryttere og publikum må lære oss å se forskjell på rett og galt vi også. 

http://epona.tv/dressage-astray-part-one

• Liker 3

Heuschmann har heilt rett i det han seier der. Og der er jo problemet, det er ikkje berre rollkur og dårleg piaffe, det er jo at dei fleste hestane ikkje går over ryggen i fleirtalet av øvingane som blir viste. På toppnivå.

Og her jobber vi ræva av oss med å få med ryggen.. Får vel heller lære dyret å vifte med frambeina.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

• Liker 2

Heuschmann har heilt rett i det han seier der. Og der er jo problemet, det er ikkje berre rollkur og dårleg piaffe, det er jo at dei fleste hestane ikkje går over ryggen i fleirtalet av øvingane som blir viste. På toppnivå.

Det er der jeg begynner å lure. Jeg som rir på hobbynivå er så opptatt av bakbeinsaktivitet og det at hesten skal gå over ryggen, de fleste andre hobbyryttere jeg kjenner er også det. Det er klart det ikke er alltid jeg får det til, men vi prøver nå og vi er ikke profesjonelle så det er heller ikke annet å forvente. Men, hovedfokuset når jeg rir min fire-åring er at den skal gå fram, over ryggen og til tøylen. Den skal bære! Skal jeg liksom gi slipp på dette når vi blir flinkere? Hvorr går det galt? Disse profesjonelle rytterne er så dyktige at de vet jo at dette er slik det skal være? Forøvrig er jeg glad for å se at vi får flere og flere ryttere i toppen som faktisk har hesten mellom hjelperne, men aktive bakbein, over ryggen, til tøylen selvom det ikke alltid er perfekt der heller.

Jeg tror det går galt i det de begynner å få det travelt. 

Skynde seg. Årgangschampionater. Resultater for hesteeiere etc etc. (Samma problemene i travet også. Neida, vi venter til hesten din er fire vi, den er litt seint utvikla. vips, hos ny trener). 

Begynner å øke tempo og samling for tidlig. Rir ikke lenge nok i remonteform til at hesten rekker å styrkes. 

• Liker 2

Begynner å øke tempo og samling for tidlig. Rir ikke lenge nok i remonteform til at hesten rekker å styrkes. 

Og dette føler jeg er veldig forplantet til hobbynivå. 

Mange hobbyryttere som presser unghestene sine for hardt... 

Og nå koser jeg meg med dressur på nrk. Har sett Louise Løkken så langt. Gøy å se! :)

• Liker 1

Syntes det var fint at Totilas ble trukket, urein bak, og den utakten foran har ikke akkurat blitt bedre med åra... Og ekstra hyggelig at det ga plass til en norsk i finalen :D 

Ble egentlig litt overrasket over at hesten til Gal ikke satte seg i piaffen, han er en veldig dyktig rytter som virkelig har fått frem piaffen til bla Totilas. Hadde nok forventet at hesten hans i det minste brukte de øverste leddene i piaffen, men det var det ikke alltid den en gang tenke på. Sisterytteren til Tyskland hoppet jeg glatt over :P

"Chalegro" (tihi) leverte i mine øyne et veldig pent program, men jeg er også svak for tyngre hester, synes spesielt disse spinkle til Nederland og Tyskland ser så rare ut. Som Charlotte selv sa så ble hun helt overrasket over feilen i travéren, og mistet hesten helt. Det syntes, men er likevel veldig enig i at ridningen hennes får så gode karakterer som den gjør. Har ærlig talt litt lite til overs for den tyske ridestilen, har lagt merke til at jeg setter mye mer pris på engelskmennene (og det uten å vite hvem som er hvem, annet enn at jeg kjenner igjen typ de tre største).

Og ang fjordinger - min er av typen som er trygg på omgivelsene og "redd" for hvile et bein for lenge i bakken :P Gleder meg til han kommer i bedre form sånn at vi får trent litt skikkelig dressur, for dette her kan bli skikkelig bra!

• Liker 1

Heilt ærleg så tykkjer eg Charlotte er den einaste av dei britiske som rir virkeleg bra. Carl Hester virker som ein ordentlig triveleg fyr og han har veldig sunne og sportslege haldningar, men han rir hesten like stiv, låst og kort foran som den gjennomsnittlege nederlendar, til dømes. :D

• Liker 1

Heilt ærleg så tykkjer eg Charlotte er den einaste av dei britiske som rir virkeleg bra. Carl Hester virker som ein ordentlig triveleg fyr og han har veldig sunne og sportslege haldningar, men han rir hesten like stiv, låst og kort foran som den gjennomsnittlege nederlendar, til dømes. :D

Nå gleder jeg meg til å se! :D

Jeg synes galoppen var bedre enn travet. Den blir noe kandensert og spenner seg litt opp i passagen, synes egentlig dette var bedre gjennomført på slutten. Men, det er tydelig at NipTuck er en hest som spenner seg lett og kikker på omgivelsene, den er vel kjent for å ikke være helt lett å ri. Det blir spennende å se om den roer seg etterhvert og slipper litt opp i overlinjen sin, for det er uten tvil en hest med gode kvaliteter.

Edited by Chopper

Hehe. Vår fjording vil gjerne subben, han synes susing er tull.

Og jeg prøver å motivere med å muntert si: kvikk i bena, kvikk i bena. .. så sukker han. Jeg sverger ;)

Men han er snill da, han blir aldri sint på folk.

Stakkaren sukka da jeg satt oppå der og forventet ting av han og gitt [emoji13]

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Liker 2

Jeg tror det går galt i det de begynner å få det travelt.

Skynde seg. Årgangschampionater. Resultater for hesteeiere etc etc. (Samma problemene i travet også. Neida, vi venter til hesten din er fire vi, den er litt seint utvikla. vips, hos ny trener).

Hva er remonteform?

Unghestform. Lang og lav, strekke ryggen med nesa framover.

• Liker 1

Og nå koser jeg meg med dressur på nrk. Har sett Louise Løkken så langt. Gøy å se! :)

Mr Gold er så fiiiiiin :wub: :wub: :wub:  Gleder meg til han kommer hjem igjen :ahugegrin:

Syntes det var fint at Totilas ble trukket, urein bak, og den utakten foran har ikke akkurat blitt bedre med åra... Og ekstra hyggelig at det ga plass til en norsk i finalen :D

Ble egentlig litt overrasket over at hesten til Gal ikke satte seg i piaffen, han er en veldig dyktig rytter som virkelig har fått frem piaffen til bla Totilas. Hadde nok forventet at hesten hans i det minste brukte de øverste leddene i piaffen, men det var det ikke alltid den en gang tenke på. Sisterytteren til Tyskland hoppet jeg glatt over :P

"Chalegro" (tihi) leverte i mine øyne et veldig pent program, men jeg er også svak for tyngre hester, synes spesielt disse spinkle til Nederland og Tyskland ser så rare ut. Som Charlotte selv sa så ble hun helt overrasket over feilen i travéren, og mistet hesten helt. Det syntes, men er likevel veldig enig i at ridningen hennes får så gode karakterer som den gjør. Har ærlig talt litt lite til overs for den tyske ridestilen, har lagt merke til at jeg setter mye mer pris på engelskmennene (og det uten å vite hvem som er hvem, annet enn at jeg kjenner igjen typ de tre største).

Og ang fjordinger - min er av typen som er trygg på omgivelsene og "redd" for hvile et bein for lenge i bakken :P Gleder meg til han kommer i bedre form sånn at vi får trent litt skikkelig dressur, for dette her kan bli skikkelig bra!

Jeg må si meg enig jeg :ahugegrin:

Og at Undercover ikke satte seg like mye har nok med at han var spent, og han er forholdsvis uerfaren enda :) Tenker det blir bedre straks han kan slippe han mer fram og hesten ikke truer med eksplosjon for hvert steg den tar :P

Mye unge hester med i år, mye i 9 og 10 års alderen. Altså veldig mange som må ha mye mer erfaring og som har fått tonnevis av erfaring med store arenaer på stevnet her :)

Etter å ha vært i den tyske skolen og lært hva de preker om som klassisk dressur, så må jeg si meg enig i skuffelsen over ridestilen. Vi ble nesten drept om hestene lå litt bak lodd! Det skulle være aktivitet bakfra og over ryggen, og hesten skulle ligge litt foran eller i lodd. Dog foretrekker jeg selv å kunne forandre hesten og legge den både opp og ned og foran og bak litt som det passer meg og hesten jeg da... Det skal ikke være pinnestivt heller :lol:  Men ja, det er noe helt annet de viser enn hva tyskerne preker om.

• Liker 2

Mr Gold er så fiiiiiin :wub: :wub: :wub:  Gleder meg til han kommer hjem igjen :ahugegrin:

Den trenger mer styrke, men den er jo fortsatt veldig ung. Tror både Trude og Louise kan hevde seg når de får bygget opp styrken til hestene sine. :) Og hvis man ser alderen på de norske hestene i forhold til hva de mangler, så synes jeg det virker som om rytterne skynder seg sakte og det er hyggelig å se! Det er reale tekniske feil hvor man ser at hesten trenger mer trening for å gjennomføre øvelsene skikkelig og det er ikke det spente, kandenserte travet hvor hesten blir presset inn i en form den egentlig ikke er klar for å bære.

Edited by Chopper

Den trenger mer styrke, men den er jo fortsatt veldig ung. Tror både Trude og Louise kan hevde seg når de får bygget opp styrken til hestene sine. :) Og hvis man ser alderen på de norske hestene i forhold til hva de mangler, så synes jeg det virker som om rytterne skynder seg sakte og det er hyggelig å se! Det er reale tekniske feil hvor man ser at hesten trenger mer trening for å gjennomføre øvelsene skikkelig og det er ikke det spente, kandenserte travet hvor hesten blir presset inn i en form den egentlig ikke er klar for å bære.

Ja, han er bare 10, og ble nylig sømstukket og måtte stå litt :) Det kan jo skje alle, så det var veldig synd! Og Louise skynder seg sakte ja, rusher ingenting med en så god hest :) Han er en sånn "en i en million" hest som man får en gang i livet.. Og da tar hun vare på det :)

• Liker 1

Stakkaren sukka da jeg satt oppå der og forventet ting av han og gitt [emoji13]

Han har endel meninger om disse isisponniene som synes fremover er en god ide...

Etter hans oppfatning har de satt griller i hodet på meg. Nemlig!

Jeg på den andre siden, vurderer å gangsette han. :D

• Liker 1

Louise bor på bygda, kan man si.

Og demonstrerer til fulle at kompetanse er personlig, ikke geografisk. Og at der det er vilje, finnes vei. Jeg er imponert.

Edited by Siv
  • Liker 4

De fleste har vel sikkert sett denne nå.. Og epona eller ikke epona, dette er vel i grunnen ubestridelige fakta som vi aldri får sett eller repetert for mange ganger. Vi, ryttere og publikum må lære oss å se forskjell på rett og galt vi også. 

http://epona.tv/dressage-astray-part-one

Liker at han legger ballen i hendene til publikum - mange som går og ser, rir selv. Når de heier og klapper for showtrav og liksom-piaffe og -passage, påvirkes dommerne av det. Tenk hva som ville skjedd om responsen fra publikum avvek mer fra dommernes. Som han sier underbygger ofte publikum dommernes poenggivning og dommerne får forsterket inntrykket sitt om at de dømmer riktig.

Hvis en ekvipasje ble satt som førsteplass av dommerne, men publikums respons ikke var tilstede, ville de få grunn til å revudere poenggivningen.

• Liker 3

Spesial no! Trude rei veldig bra, tykkjer eg, men hadde eit par uheldige feil i einerbyttene over diagonalen og så kom railen og prøvde å ete hesten hennar på eit punkt. Veldig dumt, men eg tykkjer ho rir veldig pent og harmonisk! Hesten treng mykje meir samling i piruettane og meir bydning både i auka trav og i piaffe og passage, men det er veldig behagelig å sjå på og eg håper dei held fram å utvikle seg i denne retninga! :)

• Liker 3

69.104 enda ho på. Veldig jamnt dømt. Men korleis han briten som rei etter henne, som ikkje rei over ryggen, som klassa til einerbyttene fullstendig og hadde hesten open bak i piaffen fikk høgare score, det må de ikkje spørje meg om. :P

Argh, skulle hatt fei-tv!

Du kan se alt på nrk.no om du vil :)

Rebellane seier at dressuren går på SVT1, kan det stemme? Eller om det er ein direktekanal dei har kanskje. Verdt å sjekke ut?

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...