Jump to content
Bitten&Betty

Dressur-prat (gammel)

Recommended Posts

Har ikke @Issa også en hest som ser dårlig? Eller husker jeg feil?

Jo, Kraftur er blind på høyre øye!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har ikke @Issa også en hest som ser dårlig? Eller husker jeg feil?

Hun har en som mangler et øye, ja

Japp, blind på høyre øye :) merker ingenting til det da, verken under ridning eller fra bakken.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Ja jeg tenker han trenger nok bare å venne seg til det, og lære seg å stole på rytter også i pressede situasjoner og ukjente omgivelser. Han virker nå iallefall lykkelig og fungerer godt i det daglige. :)  Så får vi prøve å unngå situasjoner som fremkaller den verste angsten hos han, som f.eks å sette han inn i boksen alene uten andre hester rundt...

• Liker 4

Ja jeg tenker han trenger nok bare å venne seg til det, og lære seg å stole på rytter også i pressede situasjoner og ukjente omgivelser. Han virker nå iallefall lykkelig og fungerer godt i det daglige. :)  Så får vi prøve å unngå situasjoner som fremkaller den verste angsten hos han, som f.eks å sette han inn i boksen alene uten andre hester rundt...

Han er heldig som er hos deg. :)

Husker pintoponni fra barndom som også hadde et øye. Han greide seg svært bra.

• Liker 1

Han er heldig som er hos deg. :)

Husker pintoponni fra barndom som også hadde et øye. Han greide seg svært bra.

Takk :) Ja, vi skal iallefall gjøre vårt for å gjøre livet så bra som mulig for han. Om det ikke innebærer store stevner osv, så får det bare bli sånn. Men om vi får han trygg på det igjen, så vil vi selvsagt forsøke. Det som er viktigst er at han har det bra :)

Det hjelper nok ikke på at han er så sensitiv som han er i utgangspunktet heller.. Hadde han vært en mer robust type, så hadde han nok sikkert også taklet det bedre. Men han er jo en sånn type som i utgangspunktet har nervene utenpå kroppen, så det skal ikke så mye til før det koker for han stakkars.. :)

• Liker 1

Minner meg på den filmen her av Malin Bayard med spranghesten sin som bare har et øye:

Beklager OT men den filmen ga meg fullstendig gåsehud! Helt fantastisk[emoji7]

• Liker 2

Hvordan motiverer man hester med arbeidsmotstand?

Enkle oppgaver, mye ettergift og ros, samt korte økter! :) Det har hvertfall vært "kuren" for de hestene jeg har måttet motivere. De må liksom erfare at det vi krever av dem er lekende lett, og at de gjør masse riktig. Det betyr også at hesten må forstå ros og ettergift, er ikke alle som gjør det :P

• Liker 4

Min er sånn. Han går kun på bane med rytter når vi rir for instruktør, ellers rir vi tur eller tømmelongerer. Er nødt til å gjøre det sånn for at han ikke skal bli drittlei.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

I dårlige perioder for min, varierer jeg treningen ekstra mye. Longering uten innspenning, longering med to liner, slipper henne om det er i ridehus og når jeg rir får hun dager hvor hun bare traver og galloperer uten og jobbe. Bare morro og ros, også lite jobbing. Da pleier det og gå seg til. Min er ikke så grei på tur så det er ikke alltid et godt alternativ, men legger også opp noen kondisturer så hun får brukt seg. Så får det være sånn til motivasjonen er tilbake.

Ja, også får hun gå bommer og hoppe litt :)

• Liker 2

Klubben skal ha helgekurs med Pelle fra Trollspeilet på høsten. 4 økter + teori. Anebfaels? Noen som har vært med på noe sånt med han før?

(jeg har ingen erfaring med TS, og jeg er egentlig litt skeptisk)

Edited by Peanøttsmør

Klubben skal ha helgekurs med Pelle fra Trollspeilet på høsten. 4 økter + teori. Anebfaels? Noen som har vært med på noe sånt med han før?

Hva er du skeptisk til? Hvis du vil lære mer om sitsen din og hvordan du kan endre dårlige vaner, go for it. Hvis du tror det er ordinær undervisning der du rir som du alltid har gjort med fokus på hesten er det kanskje lurere å velge noen andre å ri for :) 

Jeg tror at de som skjønner hvorfor de kanskje må skritte en hel time mens de får korrigert sitsen sin osv har veldig utbytte av det. Man lærer jo å tenke selv, Pelle står ikke på midten og sier hva du skal gjøre hvert fjerde sekund. Kroppen bruker lang tid på å endre et bevegelsesmønster, og det jeg tror mange misliker er at de må skritte uten helt å forstå hva de driver med. Hvis du ikke selv skjønner at du endrer måten kroppen din fungerer så vil hele timen virke meningsløs logisk nok. Hvis du derimot kjenner at noe endrer seg, og etter hvert kjenner positiv respons fra hesten, DA skjønner du hva som egentlig er greia. 

Jeg tror mange ryttere som allerede kan "alt" ikke gidder dette her.. De rir jo alt middels til 60%, så da kan de vel umulig sitte sååå feil? Men hvis sitsen din kan endres så hesten blir enda bedre? Ville du ikke heller valgt å kunne ri middels til 75%? Det er av og til veldig lite som skal til, men kroppene våre trenger tusen repetisjonen for å endre en innarbeidet bevegelse/uvane.. 

• Liker 6

Jeg anbefaler aldri å dra på kurs (med rideplass og hest) første gang man tester en trener. Mye bortkastede penger osv om man ikke skulle trives.

Om man ønsker å prøve noe nytt synes jeg at man skal møte opp som tilskuer første gangen :)

Dog har jeg ingen sånn erfaring med hverken Pelle eller TS, men om du i utgangspunktet er litt skeptisk ville jeg ikke deltatt med hest. Jeg har gjort det samme (horsemanship og ikke ridning eller TS, forsåvidt) og det svei skikkelig. Tre timer reisevei hjem igjen, og vi dro før selve klinikken var ferdig. Bortkasta penger. Baksnakket ble vi også, og brukt som eksempel av instruktør på resten for å vise at ikke alle trives med den typen trening som hun holdt på med.

Edited by Emsy
  • Liker 3

Lurt som Emsy sier å dra uten hest en gang og kjenne på om man får lyst til å ri, føle at det er noe for seg. :)

• Liker 1

Kanskje du kan ta ett halvt kurs? Jeg visste jeg hadde mye rusk i sitsen min, så jeg smalt til og red fullt kurs første gang, og en gang i mnd i minst ett år etter det, og med trollspeilet tror jeg det er lurt å ri første gang, for meg var det iallefall det, jeg hadde nok ikke valgt å bli med hvis jeg hadde sett på ett kurs først, mye fordi jeg hadde ikke forstått hva de andre holdt på med og det ser jo unektelig ganske kjipt ut der de skritter rundt... Men når jeg red selv fikk jeg virkelig mange aha opplevelser bare i løpet av første timen.. Men det er nok ikke for alle, den ser jeg. Jeg har vært kjempe fornøyd, og kommer til å ri for de igjen innimellom:)

• Liker 3

Jeg rir for Trollspeilet-instruktører regelmessig, og er veldig fornøyd. Pelle kan være ganske direkte i sin undervisning, og det er ofte vanskelig å komme inn i det tankemønsteret som kreves for å få noe ut av instruksjonen - men den endringen i alle fall jeg har opplevd i både meg selv og hesten, gjør hvert eneste frustrerte øyeblikk så utrolig verdt det!

Når det er sagt, kan det jo nevnes at Pelle er en direkte person, og han forventer det samme fra elevene sine, tror jeg. Det nytter ikke å komme på en time for ham og forvente at alt skal ordne seg, uten at man selv er villig til å dele og gi av seg selv, også de vanskelige tingene (som redsel, sinne, frustrasjon og raseri). Han stiller spørsmål, og vil ha ærlige svar.

Det er ikke en instruksjonsstil som passer for alle - men det de lærer bort er hverken hokus-pokus eller noe nytt, det er ridning på en måte som vil forbedre hesten, slik ridning er beskrevet i klassisk teori.

• Liker 2

Her er det diskutert litt om Trollspeilet:

https://cpanel20.proisp.no/~equifaay/ipboard/index.php?/topic/5650-trollspeilets-preken-og-praksis/?hl=trollspeilet

Edited by Kodeks
  • Liker 1

Jeg anbefaler aldri å dra på kurs (med rideplass og hest) første gang man tester en trener. Mye bortkastede penger osv om man ikke skulle trives.

Om man ønsker å prøve noe nytt synes jeg at man skal møte opp som tilskuer første gangen :)

Dog har jeg ingen sånn erfaring med hverken Pelle eller TS, men om du i utgangspunktet er litt skeptisk ville jeg ikke deltatt med hest. Jeg har gjort det samme (horsemanship og ikke ridning eller TS, forsåvidt) og det svei skikkelig. Tre timer reisevei hjem igjen, og vi dro før selve klinikken var ferdig. Bortkasta penger. Baksnakket ble vi også, og brukt som eksempel av instruktør på resten for å vise at ikke alle trives med den typen trening som hun holdt på med.

Jeg må bare si meg enig i dette svaret. Jeg har ikke noe særlig personlig erfaring med Trollspeilet (jeg har sett på at Marita og Eva hadde time med de en gang), så dette har ingen ting med de å gjøre, men jeg har også dratt med hest på et kurs med en instruktør jeg ikke kjente, og jeg angret egentlig i ettertid. Jeg fikk ikke så mye ut av kurset og likte ikke instruktøren så godt og da betalte jeg i grunn mange penger for å sitte igjen med en dårlig magefølelse. :P Jeg tror ikke at jeg flere ganger kommer til å bli med som ridende deltaker på kurs med en instruktør jeg ikke har sett undervise før :)

• Liker 1

Rødpelsen pælma meg av  på lørdag....! Bikket helt over for han da han så at en hest var på vei ut for å bli sluppet på beite, og vips så lå jeg og tygget sand! Grrrr!!!

Men i går får man jammen si at han gjorde opp for oppførselen på lørdag! Etter en litt dårlig start på økten med meget spent hest pga fullt av hinder i huset(spiser jo hester må vite!), så var det plutselig som å slå på en bryter, og så stemte alt! Da gjorde han plutselig passage-piaffe-passageoverganger lett som bare det, og det har vi bare aldri fått til skikkelig før! Så tydelig at han begynner å bli sterk i kroppen :D

• Liker 5

Herlig Romanci! Det er så fantastisk når man får slike økter hvor man virkelig kommer noen hakk videre  :D

Ja det er veldig gøy :) Og han syns jo selv det er dritkult når han plutselig skjønner tegninga med ting, og da skal han jo vise hvor flink han er :D hehe!

• Liker 1

Det gøyeste med omskolering er at man setter så utrolig stor pris på de små tingene og for hver gang en ny ørliten brikke faller på plass! En jeg kjenner som rir på en del høyere nivå enn meg (skal ikke så mye til :-p) har sagt at jeg må putte på hjelpetøyler osv. Men jeg har sagt hele veien at hesten må få en sjangs til å bli både smidig og sterk, ting tar tid! Jeg har stått på mitt og det er så ufattelig gøy når hesten responderer på det og gir alt han har tilbake :-D Gleder meg til å se hvor vi ender opp en dag, og håper vi får mange år sammen som liksom-dressur-ekvipasje :-D litt vel mye selvskryt her nå, kanskje... :-p

Edited by NoFancyName
  • Liker 3

Det gøyeste med omskolering er at man setter så utrolig stor pris på de små tingene og for hver gang en ny ørliten brikke faller på plass! En jeg kjenner som rir på en del høyere nivå enn meg (skal ikke så mye til :-p) har sagt at jeg må putte på hjelpetøyler osv. Men jeg har sagt hele veien at hesten må få en sjangs til å bli både smidig og sterk, ting tar tid! Jeg har stått på mitt og det er så ufattelig gøy når hesten responderer på det og gir alt han har tilbake :-D Gleder meg til å se hvor vi ender opp en dag, og håper vi får mange år sammen som liksom-dressur-ekvipasje :-D litt vel mye selvskryt her nå, kanskje... :-p

Det er det som er så gøy med de her traverene :) De prøver gjerne så utrolig hardt for å please rytteren :) Så moro å høre at dere gjør framskritt!

Hjelpetøyler kan være fint innimellom det, særlig dersom hesten unndrar seg veldig og jobber mye mot seg selv, så kan det være fint for å hjelpe de et steg i riktig retning. Men så lenge hesten tenker riktig, og responderer på det man gjør uten, så er jeg helt enig med deg i dette å heller gi hesten den tiden det tar for å bli sterk og smidig nok. :) 

• Liker 2

Ja, hadde det vært en hest på høyere nivå,men ikke jobber skikkelig av latskap o.l. Så kan hjelpetøyler vær en grei ting :-) Men jeg syns det er feil å putte på en hest som responderer bra så lenge rytter gjør jobben sin :-)

• Liker 1

OT; men din heter visst det jeg kaller min når han er en flyvende idiot [emoji28] kult!

• Liker 2

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...