Jump to content
Bitten&Betty

Dressur-prat (gammel)

Recommended Posts

Altså, jeg forstår forsåvidt greia med at man ikke får så mye igjen for å ri frem frem frem på en hest som ikke slapper av i nakken, og går i mot hånden, men det finnes jo litt andre løsninger enn å henge på innvendig. Jeg tar gjerne tak i innvendig selv jeg, hvis jeg vil ha en reaksjon, men jeg blir ikke hengende hele økta liksom. 

Mulig det er å banne i kjerka, men jeg mener nå en hest fint kan slappe av i nakken og gå pent til kontakten uten at resten av kroppen nødvendigvis gjør så mye fornuftig. I mange tilfeller er det lettere å få hesten til å slappe av foran, for så at man kan begynne å samle den litt sammen og få energien bakfra. 

Men igjen, det har ingenting å gjøre med å henge i tøylene. Det er mer en korrigering på at hesten henger jeg mener, eller ikke aksepterer kontakten. (Da forutsetter jeg at hesten faktisk skjønner hva jeg mener, men ikke gidder/orker osv) 

• Liker 3

Er litt støl i skuldrene i dag ja. Særlig venstre.

Følte meg ekstremt tøff som turte å være uenig der og da :D

"Han må gå dypt bak lodd for å få med ryggen og bakbena." "men... det har jo blitt vist vitenskapelig at hester som går mye dypt bak lodd gjerne får fysiske skader?" "bare hvis de blir tvunget dit!" "men fysisk spiller det vel ingen rolle hvordan de kom dit?", "nei dette er jeg sikker på, jeg har lært dette på kurs altså". "men dyrlegen sa at han burde gå godt fram og ha åpen form for å få bevegelse i ryggen." "nei han må gi etter i nakken først før du kan ri fram, så hvis han tuller med hodet må du ta mer kontakt på tøylen så han går dypere igjen". Det var vel der det begynte å skurre for min del, og etter det tok jeg nok alt med ganske mange klyper salt.

"Skal jeg ikke ha på innvendig sjenkel for å bøye ham?" "Nei bare bruk innvendig tøyle for å bøye" "men jeg trodde man skulle bøye for innvendig sjenkel til utvendig tøyle?" "nei bare bruk tøylen for å bøye halsen" "ok, så jeg skal bare stille halsen inn, ikke bøye hele kroppen?" "ja det stemmer" aha ja da så, det er jo ikke bøyning i det hele tatt, men stilling.

Samt "jeg tror jeg har lyst til å ri nå jeg, hvis du er ferdig på hesten min..." :rolleyes:

Bare så det ikke blir noe offentlig uthenging, så hadde hun gode poenger også, og virker som en person som kan stå for det hun sier, så jeg er ikke noe redd for å legge ut her. :)

Veldig nysgjerrig på hvem dette er. Innbiller meg at jeg vet hvem, men om det er en relativt ung person (som jeg fikk inntrykk av i et tidligere innlegg) så antar jeg at jeg tar feil :-p

Ti tommeltotter på Samsung S3

Det er ikke en ung person nei [emoji14]

@Mona, helt enig, det ble bare litt ekstremt! Gylne middelvei og alt det der.

@KatrineH du kan gjerne sende PM hvis nysgjerrigheten tar overhånd :)

• Liker 1

Høres rimelig spesielt ut ja @Hanna :P Hva i alle dager oppnår man ved å henge i innvendig tøyle foruten å ri hesten helt ut av balanse og hindre den å bruke innvendig bak korrekt?

Høres rimelig spesielt ut ja @Hanna :P Hva i alle dager oppnår man ved å henge i innvendig tøyle foruten å ri hesten helt ut av balanse og hindre den å bruke innvendig bak korrekt?

Man oppnår en hest som krøller pent på nakken og er lett å holde der, så man kan få gode prosenter i LB :)

• Liker 5

Man oppnår en hest som krøller pent på nakken og er lett å holde der, så man kan få gode prosenter i LB :)

*grøss* ... jaja :P Det er mye rart sier nå bare jeg :P

• Liker 2

Det høres ut som en sånn instruktør hvor jeg hadde stoppet hesten, hoppet av og sagt at jeg ikke vil ri mer for [emoji23]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det høres ut som en sånn instruktør hvor jeg hadde stoppet hesten, hoppet av og sagt at jeg ikke vil ri mer for [emoji23]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det var omtrent det Hanna gjorde til slutt, bare at hun sendte ut instruktøren av banen og red videre for seg selv :P 

• Liker 7

Haha, beste måten å håndtere dårlige trenere på  :ahugegrin:

Mye bedre enn midt alternativ, jeg holdt på å gå rett til angrep med pisken (altså, jeg HAR sperrer, men det var jaggu ikke langt unna) da ei ukjent dame begynte å instruere meg på oppvarminga til et stevne, og ikke ga seg selv om jeg ga beskjed om at jeg ikke trengte hjelp og at jeg ikke var hennes elev. Makan. "NEIIII, ikke la han strekke ut nesen sånn, han skal samles, SAAAMLEEES - du er på stevne, ikke på tur!"

Håper for guds skyld at hun blingsa på skolefjordingene og min fjording, for mine hester får nemlig strekke på halsen når det trengs, de :P 

Det var omtrent det Hanna gjorde til slutt, bare at hun sendte ut instruktøren av banen og red videre for seg selv :P

Betalte for meg først altså :D

• Liker 2

Akkurat det der er irriterende. Det er ok å få tips og råd av treneren sin på oppvarmingsbanen, men jeg har opplevd flere ganger (og jeg starter ikke ofte) at noen trenere tar helt over hele oppvarmingsbanen og har undervising av elevene sine, mens vi andre som prøver å varme opp bare "er i veien" og får ikke gjort noen ting. Er det greit, eller burde steward/grindvakt/oppvarmingsbanesjef slå ned på det? 

Akkurat det der er irriterende. Det er ok å få tips og råd av treneren sin på oppvarmingsbanen, men jeg har opplevd flere ganger (og jeg starter ikke ofte) at noen trenere tar helt over hele oppvarmingsbanen og har undervising av elevene sine, mens vi andre som prøver å varme opp bare "er i veien" og får ikke gjort noen ting. Er det greit, eller burde steward/grindvakt/oppvarmingsbanesjef slå ned på det?

Jeg syns det bør slås ned på. En enda verre ting jeg reagerte på under forrige stevne var at en person som skulle starte senere på dagen hadde treningsøkt med høylydt instruksjon når vi varmet til vår klasse. Det er trangt nok som det er, trenger ikke ha folk som ikke skal starte den klassen på oppvarmingsbanen vel?

Sent fra min SM-T315 via Tapatalk

Jeg syns det bør slås ned på. En enda verre ting jeg reagerte på under forrige stevne var at en person som skulle starte senere på dagen hadde treningsøkt med høylydt instruksjon når vi varmet til vår klasse. Det er trangt nok som det er, trenger ikke ha folk som ikke skal starte den klassen på oppvarmingsbanen vel?

Nei, jeg trodde det var regler på sånt? Pleier da ihvertfall å være regler om f.eks kun de neste 5 startende får være inne på oppvarmingsbanen. 

Nei, jeg trodde det var regler på sånt? Pleier da ihvertfall å være regler om f.eks kun de neste 5 startende får være inne på oppvarmingsbanen.

Det er vel evt arrangør som setter de reglene?

Det er vel evt arrangør som setter de reglene?

Ja, det er det nok, når det gjelder akkurat antall og spesielle regler, men trodde det var med "hjemmel" i noe fra KR? *sjekke* :P

Nei, sto ikke noe konkret om det, annet enn at oppvarmingsbanen kun er åpen for de som skal starte stevne og at den skal brukes forsvarlig og uten for mange ryttere.

Stewarder skal kontrollere at oppvarmingsbanene brukes forsvarlig og uten for mange ryttere av gangen

11.a) På oppvarmingsbanen skal rytteren og hans medhjelper(e) opptre slik at andre ryttere ikke forstyrres i sine forberedelser. Rytter som skritter, har alltid vikeplikt. Ved møte for øvrig skal rytteren holde til høyre. Oppvarmingsbanen skal ikke brukes som oppstillingsplass for ventende hester. Longering og leiing av hester er ikke tillatt på den ordinære oppvarmingsbanen mens oppvarming foregår, med unntak for voltigestevner hva gjelder longerin b) Bare hester som deltar i stevnet, har adgang til oppvarmingsbanen så lenge det foregår oppvarming til stevnets klasser der. – 21 – (KR I – 15.april 2015) c) Dersom det inntreffer fall eller styrt på oppvarmingsområdet, skal stewarden forvisse seg om at rytter og/eller hest er i helsemessig stand til å starte. Om nødvendig skal han tilkalle lege eller førstehjelpspersonell, henholdsvis veterinær, for å fastsette dette. Stewarden har myndighet til å utsette ekvipasjens start til saken er klarlagt. Beslutning om startnekt tas av OD i samråd med lege/førstehjelpspersonell henholdsvis veterinær. d) Steward skal være til stede på oppvarmingsbanen så lenge det finnes ekvipasjer der. e) Alle hester som sparker, skal ha rød sløyfe i halen

Ja, det er jo stevnedeltakere, selv om deres klasse er 6 timer senere..... blæh

Nei, første linje sier igrunnen at slikt ikke er greit.

Folk kan undervises hjemme eller på en bane som ikke brukes til oppvarming, neste gang sier dere fra til steward.

Enig med @Mona, det skal kunne klages på. Greit at de har undervisning, men når det blir lagt såpass merke til er det jo tydelig at de ikke har tatt nok hensyn til andre!

Har man ikke lært seg det man bør når man kommer inn på oppvarmingen, tough shit. :P Seriøst, det er skikkelig ukultur å undervise høylydt på den måten. Helt ok at man gir tips og råd, men tenker at dette må vel være mest for de litt yngre og uerfarne. Starter man LB og opp og er voksen bør man ha såpass styr på det man gjør at treneren ikke trenger å stå å gaule til en.. synes jeg da.

• Liker 1

Lurer på en ting.. når man tenker at en hest skal akseptere kontakten med bitt/hånd, hvordan korrigerer dere om den ikke gjør det? Altså f.eks går litt ustabilt til kontakten? Går dere bare ut i fra at den ikke er sterk nok? 

Å gå til kontakten skal jo hestene gjøre uansett tenker jeg, være avslappet osv, så hvordan ser deres hest ut i nakken og munn når den går til kontakten? Kan dere endre nakkeposisjon på hesten til enhver tid ved å endre kontakten?

Syns det er et stort spørsmål. Det er feil syns jeg å tvinge hesten til tøylen, det er jo de fleste av oss enige om. Men når man skal korrigere og ikke avhenger jo av årsaken. Hvis man selv er ustabil, har en forvirrende eller ubehagelig hånd, er det riktig å korrigere (straffe) hesten for at den reagerer? Noen hester legger seg tilmed en gang, andre ikke. Sistnevnte er kanskjemer ærlig.

Then again, ofte er det lettere for oss å bli stabile og myke i hånden når hesten "går som den skal". Sånn sett er det jo hensiktsmessig å bryte gjennom og si at hallo, nå går du her, så får du det mer behagelig.

Ang form og regulering, jeg kan fint regulere form når han først er på plass, men ikke ellers. Han må liksom "overgi seg" før han slutter å foreslå egne alternativer.

Jeg syns jeg stort sett har rette del av nakken som høyeste punkt, skal min knekkes sammen må det litt krefter til.

Min har munnen lukket når han er avspent, og er med bakfra. Ber jeg om for kort eller høy form, så kan han bli gapete og tulle med tunga

Flott at du skjønte hva jeg mente:) Ja, jeg synes det er vanskelig å holde en god kontakt med en hest som ikke legger seg til.. Ble sittende å tenke litt på dette.

Det -er- vanskelig å holde en god kontakt til en hest som ikke legger seg til.

Det er vel derfor vi må ri den dit :P

• Liker 1

Det -er- vanskelig å holde en god kontakt til en hest som ikke legger seg til.

Det er vel derfor vi må ri den dit :P

Enig her. 

Korrigere en hest som ikke legger seg til kontakten, why? At en hest legger seg ned i kontakten er noe som må læres over tid, det blir på samme måte feil å korrigere en hest som ikke vet hva sjenkel er. Eller en syvåring som ikke helt har forstått addisjon. Det må læres for det kan korrigeres.

Om den går ustabilt til kontakten, og jeg vet at det ikke er meg, så antar jeg at den ikke er sterk nok. Aldri hatt ustabil kontakt på en hest som var sterk.

Når hesten min går til kontakten kan jeg regulere nøyaktig hvor han går med hodet - med nesa i grusen, bak lodd (ja, tro det eller ei, en hest kan gå til kontakten tøylemessig og fortsatt være bak lodd), med nesa i loddplan eller "default setting", helt vanlig posisjon. Når hesten min er til kontakten er det som om han går og smiler med munnen, han sutter på bittet og går rett og slett til kontakten. Når han gaper går han mot.

Jeg tror det er nesten umulig å ha en god kontakt med en hest som ikke strekker seg fram til kontakten og gir energi bakfra over ryggen. Hvis man "tar" kontakten da, kan man få en hest som krøller pent på nakken, eller en hest som går imot og gaper etc. Så min måte å "korrigere" det på er å gjøre mitt beste for å få hesten i balanse og mellom hjelperne, og holde en rolig stabil hånd slik at den tør å legge seg der når den er klar. I teorien ihvertfall :D

Men det er nok også litt forskjell mellom hestene, en typisk fjording vil kanskje naturlig ta mer kontakt i tøylen enn det en fyrrig araber gjør for eksempel, så det er ingen fasit på hva som er "riktig mengde kontakt" tror jeg.

Men jeg synes dette er sinnsykt vanskelig og har aldri helt fått det til, utenom på godt balanserte hester.

• Liker 2

Bare sånn siden vi er inne på kontakt, når kan man forvente at hesten jobber godt med kontakt på tøylen? Da tenker jeg unghest, eller slik som i mitt tilfelle med omskolering :-) Bare lurer for ha en pekepinn på hva jeg kan forvente :-p

Forventer ikke at en unghest suger til bittet og er veldig regulerbar, men vil jo ikke at den skal gå i mot kontakt. Vil de skal gå pent fra starten av, ikke dra, unngå kontakt osv.

Omskolering blir noe annet, en traver må ofte lære seg en helt ny form for kontakt, og hva man kan forvente er umulig å si. Som regel må de læres at bittet kan fungere med sjenkler og setet, og at kropp kan bøyes osv.

Guest

Advarsel: uhemmet skryt coming up! :rødmer: Har ikke noen dressurinteresserte i miljøet mitt, så da må jeg nesten dele her i stedet!

I dag hadde vi en  fin time for Andrew! Etter et annet kurs for et par uker siden som var litt så-som-så (helt ok, men følte ikke at vi fikk noe særlig utbytte av det), var det innmari deilig å komme "hjem" til Andrew igjen :) Brego gikk virkelig som en liten helt i dag, og rygging, versader og fordelsvendinger sitter som støpt. Jeg synes fremdeles det er fryktelig vanskelig å ri med utvendig bøyning på volta, men så lenge jeg klarer å holde tunga i rett munn går det greit etterhvert det også. Er ikke så veldig teknisk anlagt av meg, så det å holde styr på sjenklene og plasseringen til enhver tid er ikke bare lett :lol: Og så er det så himla uvant å ri en hest som faktisk reagerer ulikt basert på hvor sjenkelen ligger, hehe - på gamlemor var det stort sett om å gjøre å holde så langt unna hesten som mulig, hvis ikke kunne det jo bli tatt som en oppfordring til fart. Man snakker stadig om omskolering av hester, men det ska'kke være lett å omskoleres fra turrytter til dressurrytter heller gitt!

Og så fikk vi jobbet litt med galoppen, noe jeg synes er ekstra moro. Fartsgal much?  :ahugegrin: Jeg fatter helst fra holdt (vil ikke at han skal fatte fra trav ifm kjøringa), og lillegutt setter seg ordentlig i fatningen og runder godt over ryggen - han gikk til og med til tøylen i dag, og det i den vanskelige høyregaloppen! Han er så himla fin og regulerbar at jeg bare blir sittende og gliiise oppå toppen der :wub:

Som Andrew sier: jeg rir jo ikke noe dressur mellom timene med ham (kun unntaksvis for andre instruktører), og allikevel viser Brego hver gang at han er klar til å ta det ekstra lille steget videre, helt uten terping på det forrige vi lærte. Kjempegøy!

*happygolucky* - gleder meg til neste time i morgen! :D

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...