Jump to content
Bitten&Betty

Dressur-prat (gammel)

Recommended Posts

Jeg skyter meg sikkert i foten nå, men jeg synes Totilas er MYE finere enn Valegro. Synes dommerne tok litt av når det gjaldt poenggiving. Over 90 % skal være tilnærmet perfekt og det er fortsatt litt pirk spesielt i overgang passage-piaff. Men for all del den hesten er nydelig! Bare synd at man snart er oppe på 100 %, da skal det bli litt vanskelig å toppe det for kommende ekvipasjer.. 

• Liker 1

Jeg skyter meg sikkert i foten nå, men jeg synes Totilas er MYE finere enn Valegro. Synes dommerne tok litt av når det gjaldt poenggiving. Over 90 % skal være tilnærmet perfekt og det er fortsatt litt pirk spesielt i overgang passage-piaff. Men for all del den hesten er nydelig! Bare synd at man snart er oppe på 100 %, da skal det bli litt vanskelig å toppe det for kommende ekvipasjer.. 

Hvordan da? 

Og helt enig i din siste setning. 

Jeg syns det er positivt at dommerne kan ta i og faktisk gi beste karakter når det er noe de syns er tilnærmet perfekt :) 100% er det det er og jeg kan vanskelig se for meg at det noen gang oppnås, men om det skjer så håper jeg at jeg får sett det :D Det var ganske store forskjeller i prosentene nedover på listen i klassen i øvrig. Ellers syns jeg Totilas hadde en helt annen utstråling enn Valegro som gjorde det utrolig gøy å se selv om ikke alt var helt perfekt der heller. Valegro ser svært harmonisk og fin ut og det er veldig kjekt å se at dette blir såpass høyt verdsatt, men syns han mangler litt uttrykk innimellom og har han ikke blitt litt i overkant rund? :whistle: 

• Liker 4

Synes det er deilig å se en hest som ser så avslappet ut jeg, selv om det ikke akkurat er superspennende å se på dem :P Det blir nesten for ryddig og pent, og ja, jeg la merke til at noen av overgangene ikke satt perfekt. Men, de fikk hun neppe 10 på heller, så da har jo dommerne sett det og;)

• Liker 1

Gleder meg til å se Totilasbaby til våren jeg! Ei jeg vet av som får! På Jazz- hoppe. Mycket spennende!

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Liker 5

Gleder meg til å se Totilasbaby til våren jeg! Ei jeg vet av som får! På Jazz- hoppe. Mycket spennende!

Omg, jeg vil ha!! Jazz :hjerteøyne:

Edited by Hegepii

Hvordan da? 

Og helt enig i din siste setning. 

Som Kjersti sier: han har mye mer utstråling! Skikkelig energisk og en "her-kommer-jeg"-utstråling. Synes han har flottere gang, og mer kraft i stegene. Som flere over nevner også blir Valegro nesten litt for ryddig og pent - savner litt WOW-faktor hos han.

• Liker 2

Ok, det er jeg enig i  :) Totilas har absolutt mer utstråling og wow-faktor. 

Men Valegro synes jeg går bedre dressur. Også liker jeg hvor avslappet og behagelig han ser ut. 

• Liker 5

Costa plenty gjetter jeg! :D

Costa very very plenty! :P men drømmer om jazz eller johnson føll... får se etter i tyskland til neste år. er jo plass i bilen til enda en :engel:

Jeg syns Totilas ser så animert ut jeg. Joda, flott og alt sånt, men det ser nesten ut som noen trekker i tråder i beina på den innimellom. Det er noe unaturlig over det. Så jeg liker Valegro bedre jeg. Når man klarer å få sånn score på en hest med lite utstråling, ja da har man iallefall fortjent det

Noen ganger så funderer jeg på om denne wow-faktoren kommer av at hestene er anspent. Altså, de er så mye framover og så mye power, men litt anstrengt i mine øyne. Og det oppfatter vi som wow.

Mens Valegro slapper av i jobben sin, han får det til å se uanstrengt ut. Og da ser vi det som kjedelig. 

Eller?

• Liker 6

Njæ.. Min har wow-faktor han, selv om han ikke er anspent. Han kan være rolig og avslappet og fremdeles ha poweren. Dog kan anspentheta komme veldig fort! Og han koker over om han mener noe ikke er rett. Men vi rir jo ikke GP, så det kan jo ha noe med at det er så utrolig vanskelig og avansert at de blir raskere spent? At de hestene med så mye framoverpower rett og slett er så hårfint balansert at det skal lite til for at de skal bli spente. Vi har iallefall ikke funnet den balansen helt enda, det er svinvanskelig!

Noen ganger så funderer jeg på om denne wow-faktoren kommer av at hestene er anspent. Altså, de er så mye framover og så mye power, men litt anstrengt i mine øyne. Og det oppfatter vi som wow.

Mens Valegro slapper av i jobben sin, han får det til å se uanstrengt ut. Og da ser vi det som kjedelig. 

Eller?

Som jeg ser det så kan spenthet komme av for mye press og stress som er negativt eller at hesten er ivrig og entusiastisk som er postitivt stress og som gir hesten utrykk og personlighet. Mens en hest som fremstår rolig og avslappet kan være harmonisk, lydhør og fornøyd eller blassert og uengasjert. Jeg har sittet på hester som elsker å vise seg frem og syns det er gøy på stevne og da kan det noen ganger være en utfordring som Hege nevner å holde balansen ift. energiforbruk, man vet det når man sitter på hesten, men publikum kommer ikke nødvendigvis til samme konklusjon som rytteren  ;) Dette har jeg fått erfart mange, mange ganger etter å ha eid en hest som elsker å ri ned den midtlinja og vise verden hvor flott han er.

Edited by kjersti *
  • Liker 4

Det er jo to totalt forskjellige hester,med totalt forskjellig uttrykk. Totilas, en elektrisk gummiball som ser ut som han kan lette fra bakken hvert øyeblikk, kontra Valegro, som blir en diger plugg i forhold, og jeg syns det er imponerende å se hvordan han beveger seg så utrolig kraftfullt, men samtidig lett.

Totilas har utvilsomt mer WOW faktor, mens Valegro imponerer med at det ser kraftfullt, men samtidig avslappet ut.

Hvem som er "best" av de? Er vel øyet som ser, men i mine øyne to helt fantastiske hester, og jeg digger å se hvordan Gal og Dujardin greier å få fram det beste i dem.

Selv har jeg også en eksplosiv gummiball, og kan skrive under på at det er litt av en utfordring å administrere all den energien og få den til å jobbe avslappet. Den vil jo også gjerne vise meg hva den kan, og spenningene kommer fort, da gjerne når vi misforstår hverandre litt, og det er en hårfin balanse før den faktisk går i taket :P

• Liker 4

Endelig fikk vi ridd trening til Ronja, og det var bare helt fantastisk å få hjelp igjen :D

Jobbet mye med kvaliteten i gangartene, særlig i galoppen, sånn at han springer igjennom hele kroppen, vinkler bakbeina og tråkker godt innunder seg i samling, da han gjerne vil bli kort og stampete med rette bakbein om jeg ikke passer godt nok på.

Men altså den følelsen når den kommer korrekt inn i samling kun ved lett setehjelp, og hesten kjennes en halvmeter høyere i manken. .. magisk!

Samme greia i travet og, få den til å trave med energi og swung framover, den vil gjerne buse fremover på forparten, men her må den også vente, uten å bli langsom eller gå over i passage som den har veldig lett for. Men utrolig godt å få hjelp, for det er en hårfin balanse der.. :)

Øvelsene sitter jo godt, så nå er det bare å fortsette å jobbe med enda mer styrke og balanse fremover:)

Håper vi rekker iallefall en time til før hun reiser hjem igjen:)

• Liker 3

Jeg skal ri hesten til venninna mi i morgen, hun er under opptrening etter operasjon. Hesten er utrolig følsom og lettridd, men har en tendens til å krølle seg veldig foran og gå bak lodd.

Hva er det lurt å fokusere på? :)

Jeg ville ikke hengt meg for mye opp i hvor den har nesa si, men å prøve å få i gang bakbeina på den. Tempovekslinger, overganger og sidebevegelser. Hold den rak foran, og fokuser på rytme og balanse, så er du godt på vei ;)

• Liker 3

Jeg ville ikke hengt meg for mye opp i hvor den har nesa si, men å prøve å få i gang bakbeina på den. Tempovekslinger, overganger og sidebevegelser. Hold den rak foran, og fokuser på rytme og balanse, så er du godt på vei ;)

Tusen takk for gode råd! :D

• Liker 1

Ny time til Ronja igjen i dag, og har virkelig knekt etpar veldig viktige koder nå disse dagene :) Jobbet som sagt masse med galoppkvaliteten, og i dag fikk vi til noen skikkelig fine piruetter hvor vi beholdt takt, bæring og smidighet hele veien rundt!

Og samme med trav/passage i dag, jeg sliter jo veldig med at han "stopper opp", slipper kontakten og ryggen, og dermed blir gående for mye imot i samlingen, men det var jaggu ikke mye som skulle til der heller, og vi hadde noen skikkelig gode sekvenser innimellom, hvor han pakket bakbeina godt innunder seg :D

Nå må jeg altså bare greie å huske den der følelsen nå da, skulle hatt henne der hver eneste dag :P Det hadde virkelig vært noe!

• Liker 2

Kult!!!! :D

3,5 uker i nytt jobb og så har jeg f... meg fått posten som DAGLIG LEDER av rideklubben når berideren går på barsel i mars..!!! :D

• Liker 6

Takk @Romanci - kjempe glad og stolt! :)

Tre dager til årets første stevne, vi starter i det små med innendørs distriktsstevne herhjemme. Gamle skal "bare" gå MA og Geo fordi det er 3/4 år siden vi red stevne sist og fordi jeg ikke har fått vært nede ved AT og ri undervisning, vil jeg gjerne ut i noe jeg og hesten er 100% sikker i :) Lillebror får sin stevnedebut og skal gå LA1 begge dager :)

Gleder meg til å vise ham frem :)

• Liker 2

Får du noen til å ta bilder/filme? :D Er så spent på å se ham i aksjon!

Jeg vil prøve å fikse fotograf :) Fikk mulighet for å ri nesten sist i klassen selv om jeg etteranmeldte, fordi jeg har jobbehelg og veldig gjerne skulle være færdig med morgenstald før start.. Så da burde det være kommet litt folk ;)

• Liker 2

Eg og min lille raude er endeleg i gang med trening sidan eg meldte meg inn her på forumet. Vi har vert utan sal sidan oktober og er mildt sagt bak skjema for ein femåring. Men det er ikkje så farleg for oss - det er jo ikkje noko vi skal nå.

Framgongen for kvar økt har vert formidabel etter at vi starta opp igjen. Trur mest det har å gjere med at han kjem meir og meir tilbake i "jobb-modus". På to-tre veker har vi gått fra ukonsentrert vimseponni til den mjuke lettbøyelege ponnien eg hugsa fra i haust. Ustabil endå såklart, men klar for nye oppgåver.

Han har litt vel god bukketeknikk i galoppen, så pga at eg er gravid i sjette månad så utsetter eg atter ein gong den biten av treningen. Det er litt vemodig når ein kjenner at det er eit steg som hadde hatt naturleg plass der vi er no, men vi får nok tid til slike stunts seinare. Eventuellt får eg leige inn "stuntrytter" som kan ta på seg jobben ;-)

Håper å få tatt litt film og foto av oss etter kvart som dagane vert lysare og rideformen betre.

• Liker 4

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...