Jump to content

Hvilket bitt foretrekker hesten din?

EliFi
 Share

Recommended Posts

Jeg har vært ute av "hesteverden" noen år, og skjønner at det har kommet mye nytt på bittfronten.

Ruthien min hadde et stübben steeltech ez controll D-ring som han likte veldig godt. Jeg likte det godt også, siden det låste seg og ikke klemte tenner og tunge.

Vurderer å kjøpe et til de nye hestene jeg har. 

Men så forstår jeg av å lese litt rundt at det har dukket opp en del nye bitt som er godt likt av mange hester, winderen f.eks. Har dere noen favoritter, hva liker hestene deres av bitt? 

Min fungerer best med rett muffe av trinsebittene jeg har prøvd, enkelt og greit. Han er en veldig oral type som generelt skal tygge på alt mulig :P Så fort han får et delt bitt i munnen, selv om det har lockup, så har han en tendens til å bli masete og urolig med munnen. Så for han er det best med noe som er mer stabilt :) 

• Liker 1

Beta er ikke så kresen på bitt,så bruker tredelt eller todelt trinsebitt. Hun er ikke så begeistret for sweet iron og blanding av metaller,så bruker "rene" metaller. Nå har jeg tre titanbitt fra Fagerbitt jeg bytter på.🙂

• Liker 1

En må sikkert prøve seg litt frem ja, i forhold til hva de liker. Vi har prøvd kaldblodsen med et todelt trinse vi kjøpte på høøks, fairfield kanskje? Han virka veldig utilpass med det, så vi må prøve noe annet. Tannstell har han også nettopp fått, så det er ikke det som gjør det tror jeg.

Generelt opplever jeg at hester som er "masete" i munnen foretrekker stabile bitt, dvs rette bitt, lockup bitt, barrelbitt med muffe- eller D-ringer.
Hester som er litt seige  fungerer ofte med delte bitt, gjerne med store løse ringer, men også gjerne lockup, så de ikke får klyp i munnen.

Begynn enkelt 😅 Av billige bitt ser jeg på tykkelsen på bittet og størrelsen på leddene. Små ledd og ikke så tykt (max 14 cm). Så er det bare å prøve seg fram med type munndel og ringer. Liker ikke hesten noen av de (rett, todelt, tredelt, faste ringer, løse ringer), kan man jo se hva hesten gjør på det og det bittet. Blir den sterk, hiver den hodet i "taket", fikler den mye, tygger den på bittet og drar det opp i tenna, legger den tungen over, går den bak lodd osv osv. Alt dette løses jo gjerne med ridning og styrke i hesten, men man trenger jo ikke gjøre det verre for seg selv. Jeg har tre hester som alle foretrekker forskjellige bitt (og må ha forskjellige størrelser) og viser forskjellige symptomer på "feil bitt". 

Vi prøvde litt forskjellige i starten, da forrige eier ikke brukte bitt i det helt tatt , men har ikke endt opp på noe veldig fancy. Har et tredelt baucher og en tredelt trinse vi har brukt siste året og som funker fint. Syntes han er fin i munnen ved ridning og ingen problemer med tenner eller munnhule, så har ikke utforsket videre. Rir også mye uten bitt, enten med sidepull eller hack :)

Bruker et foroverbøyd leddet trinsebitt (ported barrel) fra Bombers når jeg rir, og et med veldig lik munndel men med andre sjenkler til kjøringen. Hektor hater press i munnen, og funker ikke med nakketrykk, så det har vært litt mas å finne det rette. Han var tilsynelatende fin på NS Verbinden, men "noe" stemte ikke helt. Når jeg prøvde Bombersbittet forsvant "noe" 😛

Jeg føler at jeg har brukt mer penger på bitt, enn det Bia kostet i innkjøp (satt på spissen). 

Det eneste hun liker, og går greit på er et rett trimsebitt fra Horze. Kjøpte det på salg for 99 kr🤣 

Hun kan til nød gå på tredelt, tynt baucher, men stortrives ikke med det.

Hesten bestemmer!

https://www.horze.no/trinsebitt/horze-mullen-rett-trinsebitt/13000.html

Har prøvd mye forskjellig på ridehesten. Han blir fort tung og stum på rett trinse, men på leddede bitt blir han innmari urolig i munnen og mer ustabil i kontakt. Hat landet på tredelt stubben ez controll med d-ringer på han etter mye prøving og feilkjøp, da blir det et kompromiss mellom rett og delt på en måte med den lock up effekten. 

Araberen er ikke så komplisert når det gjelder bitt, og har en rett trinse, men funker egentlig på alt. 

Rullerer litt på rett bitt med d-ringer, tredelt med d-ringer og den store favoritten, vanlig tredelt med løse ringer. Føler jeg har prøvd alt av milde bitt (hun er veldig følsom i munnen), men hun er fast bestemt på at hun liker den tredelte best.

Edited by Fancy

Min trives best på tredelt og todelt baucher. Hun liker best bitt som ligger veldig stabilt og i ro i munnen sin, ergo er baucher veldig fint sånn 😊 Hun liker også kimblewick med rett munnstykke (anatomisk fra Bombers) og islandsk stangbitt med rett munnstykke (fra Fager).