Jump to content

Hjelp til forslag av fór

Share

Recommended Posts

Etter mange års pause fra hest har jeg nå kjøpt ny og jeg må jo si at det er blitt et veldig stort sortiment med forskjellig fór.

Vi har kjøpt en Nordlandshest som er tykk, han har aldri fått noe særlig kraftfór kun gress og grovfor.Han er stresset og nervøs i stall og ridning men daff ellers, han røyter noe helt sykt og er 14 år gammel.Vi rir han lett nå i starten for å få slanket han og få noen muskler på han.

Per nå får han litt diamant for å få i han noe vitaminer men det er ikke sikkert det er det rette fóret for han..På stallen vi står får hestene høyensilasje.Noen som har gode råd og tips til fór?

Vi har mulighet for å kjøpe Pavo, St.Hippolyt og Champion her hvor vi bor 😊

Du trenger kanskje egentlig ikke å gi noe kraftfôr?  Jeg har islandshest og gir bare en dl diamant for å blande med vitaminene. Tidligere har jeg blandet med luserne, betfiber og spenst, har byttet når hesten er matlei.

Jeg gir såpass lite, bare nok til at det blir litt grøt, at jeg tror ikke det har kjempemye å si hvilken av disse jeg gir. Så det er egentlig bare smak og om hesten spiser det opp sånn at han får i seg vitaminer som er viktig for meg :)

Har du forøvrig sjekket hesten deres for EMS eller PPID, med tanke på overvekt og atferd? Det kan påvirke hva slags fôr som er aktuelt å gi.

6 timer siden, Eva skrev:

Du trenger kanskje egentlig ikke å gi noe kraftfôr?  Jeg har islandshest og gir bare en dl diamant for å blande med vitaminene. Tidligere har jeg blandet med luserne, betfiber og spenst, har byttet når hesten er matlei.

Jeg gir såpass lite, bare nok til at det blir litt grøt, at jeg tror ikke det har kjempemye å si hvilken av disse jeg gir. Så det er egentlig bare smak og om hesten spiser det opp sånn at han får i seg vitaminer som er viktig for meg :)

Har du forøvrig sjekket hesten deres for EMS eller PPID, med tanke på overvekt og atferd? Det kan påvirke hva slags fôr som er aktuelt å gi.

Nei, han skal ha sjekk når dyrlege er tilbake fra ferie.Men et bra tips, det skal vi sjekke opp!

7 timer siden, ME&FB skrev:

Du har testet at den ikke spiser vitaminene slik de er uten tilsatt noe annet? 

Han spiser alt som blir servert 😅 derfor jeg kunne tenke meg et annet fór er at jeg vil ha noe som øker spisetiden hans da han stresser noe på boks og er dårlig på å drikke vann

Om den er feit og skal slankes trenger den ikke noe ekstra før kiloene er borte.  Om den må lures til å drikke mer så lag suppe av f eks 1dl betfiber eller annet som kan friste til å drikkes. Har du et matvrak som spiser alt så gjør det enkelt for deg selv 😊 

8 minutes ago, Nordlands89 said:

Han spiser alt som blir servert 😅 derfor jeg kunne tenke meg et annet fór er at jeg vil ha noe som øker spisetiden hans da han stresser noe på boks og er dårlig på å drikke vann

Jeg ville prøvd betfiber, det kan du gi veldig lite av men bløte opp med mye vann så blir det en god suppe :) Et annet alternativ er gresspellets eller lusernepellets som også sveller mye i vann. :) Spenst og ulike typer mash funker jo også til grøt og supper, men det er nok dyrere i bruk! 

FK har en ganske ok online brosjyre om fôring: https://ipaper.ipapercms.dk/TidRom/felleskjopet/champion-brosjyre-2018/?page=1

En nøysom hest som skal slankes får nok dessverre ikke allverdens med spisetid...
Betfiber er fint for å få i hesten vann og vitaminer. Dersom den er glupsk kan du lage grøten ganske så våt, for å få i noen liter ekstra vann.

For å få lengst mulig spisetid kan det være fint å få tak i så næringsfattig gróvfor som mulig. Har dere analyse på høyet?

Som Elisabeth sier, har dere analyse på høyet?

For å øke spisetiden ville jeg vurdert høynett med små masker(gjerne to oppi hverandre). Er jo ikke om å gjøre at hesten skal spise store mengder når den er på slank. 

Gratulerer med hest da!🙌🏻👌🏻Ville som de andre sier først fått litt mer info på høyet du gir han og gjerne hevet det i et høynett, om det minsker spisetiden.

Jeg ville passet på at han nå har alle mikronæringsstoffene han trenger for å både slippe og sette pels (det er jo krevende i seg selv) og restituere seg godt i denne slankeperioden. Hippolyt har blant annet mikrovital som du kan sjekke ut. Men mange merker har lignende produkter.