Jump to content

Karperygg! Hjelp

matheabh
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg bare lurte på om karperygg på en hest som er født med det vil påvirke den i framtiden? Hva er egentlig karperygg? Er det skadelig hvis den er født med det? 9 år gammel vallak, eier sier han er upåvirket av det og hadde sjekk som 5års uten anmerkninger så hun mener det skal gå fint men blir skeptisk…

En karperygg kommer ofte av at psoas er overspent og drar de ryggvirvlene i den retningen.  Det er alltid en grunn til at psoasen er overspent, men er gjerne vanskelig å finne den umiddelbare årsaken. Det viktige er jo at resten av hesten er fin og mobil, jeg har kunder med hester som har karperygg og resten av kroppen står i helsepenn, og andre som har karperygg, men resten av kroppen ikke er så ekstremt påvirket. Man ønsker jo ikke at de har karperygg og jeg ser jo på det som et tegn på at noe ikke stemmer, men det er grader av hvor mye hesten blir påvirket. 

• Liker 1

• 2 weeks later...
På 24.7.2021 at 17.36, matheabh skrev:

Hei! Jeg bare lurte på om karperygg på en hest som er født med det vil påvirke den i framtiden? Hva er egentlig karperygg? Er det skadelig hvis den er født med det? 9 år gammel vallak, eier sier han er upåvirket av det og hadde sjekk som 5års uten anmerkninger så hun mener det skal gå fint men blir skeptisk…

Har du bilder av karperyggen?