Jump to content

Omskolering av traver

Kneggy
 Share

Recommended Posts

Trigger på løping, stressing på tur, sensitivitet for bittet, tungen ut ved stess(mulig nerveskade), konkurranseinstinkt i taket hvis vi rir med andre, ellers verdens fineste gutt! Vi har ikke tilgang på ridebane. Jeg har kommet et stykke på vei med å stresse ned på tur, men har en lang vei å gå. Noen som har erfaring og gode tips om omskolering av travere som er litt heite i toppen? 

Har du prøvd å ri bittløst? Sjekket tenner? Høres ut som bittet i seg selv kan være et stressmoment her. Hjelper også å prøve å løsne i hånden, og ikke bli sittende å konstant bremse, uansett om du føler du må det eller ikke. Gi litt rom i hånden. 

Utover det så har jeg best erfaring med å droppe absolutt alt av traving og galoppering på tur frem til de kan skritte normalt og avslappet. Tålmodighet, og bare aldri innfri forventningen om at det kommer mer fart. Pleier å kreve at de skal kunne skritte helt avslappet på tur en god stund før jeg gradvis legger inn litt mer fart. Heller variere underlag og hvilket terreng man går i, gjerne jobbe mye i bakker og gjøre det interessant på den måten. Gjerne gå i skog og ulendt terreng hvis du har mulighet til det, sånn at den lærer seg å måtte plassere beina riktig, og også får farten ned på den måten. 

Hvordan er den hvis du leier på tur? 

Edited by Sawielb
  • Liker 3

Noen kan det også koke mer for hvis de bare får skritte, selv om de funker for mange. Mange travere får ikke muligheten til en gradvis overgang fra hard trening til hobbybruk, og da blir de gjerne mer stressa enn de var i vanlig travtrening. Slike hester bør få noen kondisjonsøkter i uka, hvor den får ut energien sin, og så kan man gradvis trappe ned. Hvilken type din hest er, er vanskelig å si. De kondisjonsøktene bør man ta uten andre hester i starten, hvis de blir hissige av å løpe med andre.
Travere flest er vant til å ha bomull i ørene i tillegg, det kan være lurt å fortsette med i starten, og så kutte det ut når du merker at han roer seg litt ned. Lette litt på omstillingen for hesten rett og slett.

Trening i skogen har jeg også kjempegod erfaring med, der må de sette ned tempoet og bruke hodet.

• Liker 1

Posted (edited)

Tusen takk for fine svar! Hmm jeg glemte visst å nevne at dette ikke er min hest. Jeg rir to ganger i uka og er den eneste som rir han. De andre som skulle ri har visst blitt skremt fra det. Han tester grundig ut alle som prøver å ri han i tillegg til det nevnte.

Han er en kaldblodsvallak som har vunnet mange løp gjennom en lang karriære. Siste løp var vel i fjor sommer tror jeg. 

Da jeg begynte å ri han for litt over to måneder siden hadde han pelhambitt med gummistang. Selv liker jeg best å ri bittløst, men eier syntes ikke det var noe god idé. Jeg satte på et tredelt apple mouth muffebitt OG sidepull-nesereim. Jeg bruker (nesten) bare tøylene til sidepullen. Han  har virkelig skjønt hva jeg vil og har blitt flink til å skritte på slakke tøyler store deler av turen. Han mister fortsatt hodet fra tid til annen, men det er stor fremgang. I dag fikk jeg en flower-hack jeg har bestilt og jeg håper virkelig at jeg får lov til å bruke den. Det er ikke tvil om at han har det mye bedre når jeg ikke rører bittet.

I dag var han veldig flink! Han skrittet på slakke tøyler nesten helt uten korrigering i ca 4 km. Så møtte vi en traver med vogn som småtravet mot oss. Da mistet han selvfølgelig hodet litt, men etter et par hundre meter var han tilbake på slakke tøyler igjen resten av turen. Kjempefin tur. Tror også det er lurt å vente med løping til det sitter med rolig skritt. Han elsker jo å løpe, men det får vente. Gleder meg til vi kommer dit. 

Han elsker også å bruke hodet på ulendte stier i skogen, så det var også gode tips dere kom med der. Han er fin og lydhør og leie på tur også. 

Jeg har ikke tenkt på at de bruker bomull i ørene. Det kan jo forklare hvorfor han reagerer på mye av lydene rundt om kring. 

Edited by Kneggy
  • Liker 2

Det ble tur i dag med ny flower hackamore. Det var over all forventning. Rolig og fin mesteparten av veien. Litt tripping, men ikke ordentlig stressing. Det blir flower hack framover hvertfall. Anbefales!

Neste gang blir det tur der han har vært veldig vant til å løpe mye, og der traverne trener. Blir spennende. Det blir i alle fall ikke noe tunga ut-stress uten bittet, så får det gå som det går:) 

• Liker 3

På 8.5.2021 at 23.45, Kneggy skrev:

Det ble tur i dag med ny flower hackamore. Det var over all forventning. Rolig og fin mesteparten av veien. Litt tripping, men ikke ordentlig stressing. Det blir flower hack framover hvertfall. Anbefales!

Neste gang blir det tur der han har vært veldig vant til å løpe mye, og der traverne trener. Blir spennende. Det blir i alle fall ikke noe tunga ut-stress uten bittet, så får det gå som det går:) 

Så kjekt å høre! Krysser fingrene for at det fortsetter i riktig retning for dere :)

• Liker 1