Jump to content

Gammel hest med separasjonsangst

Kaldblodselsker
 Share

Recommended Posts

Hei! 
Da vi mistet 2 hester (kolikk å alderdom) forrige år har jeg det siste året møtt på et stort problem i forbindelse med trening av min egen hest.

Pr dags dato er det 2 hester i stallen vår, min hest å bestefar sin gamle fjordhest. Problemet er at fjordhesten har tydelig kraftig seperasjonsangst, noe som ikke er rart siden han aldrig har vært alene.. 

Dette har da ført til at jeg nesten ikke har hatt mulighet til å trene min hest ordentlig det siste året da jeg ofte er alene i stallen.

Har prøvd å ha han utenfor ridebanen mens jeg rir, men ender bare opp med at han springer tulling rundt banen.. Om jeg etterlater han i stallen med mat blir han fortsatt like panisk, til det punktet at jeg er redd han skal rive ned boksen.

Er det mulig å få en 31års gammel hest tilvent til å være alene over korte perioder? 
Hvordan skal jeg da eventuelt gå frem?

Skal sies at vi er på leting etter en til hest, men letingen tar tid 😅

7 timer siden, Kaldblodselsker skrev:

Hei! 
Da vi mistet 2 hester (kolikk å alderdom) forrige år har jeg det siste året møtt på et stort problem i forbindelse med trening av min egen hest.

Pr dags dato er det 2 hester i stallen vår, min hest å bestefar sin gamle fjordhest. Problemet er at fjordhesten har tydelig kraftig seperasjonsangst, noe som ikke er rart siden han aldrig har vært alene.. 

Dette har da ført til at jeg nesten ikke har hatt mulighet til å trene min hest ordentlig det siste året da jeg ofte er alene i stallen.

Har prøvd å ha han utenfor ridebanen mens jeg rir, men ender bare opp med at han springer tulling rundt banen.. Om jeg etterlater han i stallen med mat blir han fortsatt like panisk, til det punktet at jeg er redd han skal rive ned boksen.

Er det mulig å få en 31års gammel hest tilvent til å være alene over korte perioder? 
Hvordan skal jeg da eventuelt gå frem?

Skal sies at vi er på leting etter en til hest, men letingen tar tid 😅

Ta med hesten inn på banen når du rir der, den kan vel bare traske løs rundt?

Jeg gjør ofte det med en av mine.

Jeg tar mye tur med håndhest også, men skjønner at 31åringen kanskje ikke holder helt treningstempoet du har på tur.

Det er ikke så enkelt når det blir sånn, har hatt litt samme utfordring med å miste eldre hester i en stabil flokk.

Hvis bestefaren din bruker hesten fortsatt får du ri på egne turer da, og ellers ved baneridning som jeg skreiv over.

Jeg har ikke tro på at en så gammel hest vil slappe av i den grad at du kan dra fra den aleine, men det betyr ikke at det ikke kan skje. Jeg hadde ikke orka å ta meg tida og bryet med det, bare. 
En liten ponni kanskje?

Med så høy alder på fjordhesten må du vel ha selskap til din egen om ikke altfor lenge, tross alt.

Håper du får tilbake litt ridetid ☺️ Ikke lett det sosiale hestelivet bestandig 😌

Har også to hester og en med mega separasjonsangst. Har løst det så greit at ridebanen er inni uteområdet til hestene. 🤪 Det er kanskje ikke så aktuelt å flytte ridebanen, men kanskje det går an å lage en paddock ved siden av banen hvor du kan sette fjordingen mens du rir, med en dott høy? 

Hvis jeg rir alene på tur har jeg alltid med den jeg ikke rir som håndhest. Funker knallbra.

Jeg har konkludert med at det ikke er mulig lære min med separasjonsangst å være alene, han får så totalt panikk og er truende til å ødelegge seg selv om han blir alene. Heldigvis fungerer det bedre andre veien, den andre kan være alene. Men drømmer om en tredje hest for litt mer fleksibilitet. 🙈 

Edited by stinej