Jump to content

Hvor mye bruker dere på kraftfôr i året?

Recommended Posts

Nå har jeg faktisk gått gjennom alle fakturaer fra 2020 og jeg har brukt nøyaktig 794 kr på kraftfôr og multivitaminer på ett år 😁 (mest spenst og diamant fra FK). 

I tillegg har jeg kjøpt en pose magnesium(99), en flaske b-vitamin (99kr) og en pose e-plus (299) + en pose havsalt på butikken (25kr?). Så totalt 1316kr  da. 

#formyefritid

• Takk 1
  • Haha 1

Siden eg bruker ca to bøtter med Huf vital som ligger på 1399kr/bøtta så er eg fornøyd om eg klarer å holde meg under 4-5000kr i året 😂 

Ca forbruk på 3 sekker mash fra Lexa, 2 sekker betfiber fra FK samt magnesium, rødbeter og salt som kjøpes og brukes for daglig forbruk.

Min erfaring er at det fôres mykje meir kraftfôr enn det aktuelle behovet. Derfor går det logisk nok ut meir penger til det formålet. 

• Liker 1

Aner ikke, og er heller ikke interessant for meg 🤣

Regner med det går ca 2 sekker oppdrett og 2 sekker komplett i måneden + diverse vitaminer osv 🙂

• Liker 1

Har det inkludert i stallleia. Har sluttet å kjøpe mash selv, og byttet til betfiber suppe fordi jeg ikke vil ha utgifter utover stalleia på sånt.

• Liker 1

Jeg gir betfiber, luserne til alle her. Varmblodsen får ca 1l oppdrett, og jeg bruker noe mash ifm trening. Har også litt regime på tilskudd (en får msm, den andre gut balance). Og div vitaminer. Noe hele året, noe etter sesong. 

passer på å ikke regne på det 😆

kjøper høy for ca 2000,- mnd. 

• Liker 1

Tenkte det samme some Elisabeth 😂 

Noe kraftfôr går ert mer av, noe mindre, så jeg har ingen total oversikt over hva det koster i mnd engang, langt mindre i året 😬 

• Liker 1

Bruker nok noen penger på hestemat med årene. Går mye på han eldste for å holde vekta på han. 😅 Orker ikke å regne på det, vet bare jeg er innom FK ca annenhver uke nå. 🤪 Hun "yngste" (20) er nok relativt billig i drift med bare antydning til betfiber/gresspellets morgen og kveld.

• Liker 1

Ikke noe jeg har tenkt så fryktelig mye på... :P

Tror jeg til vanlig kjøper en sekk med diamant og betfiber ca annenhver måned? Samt multivitaminer. 

I det siste har det blitt litt ekstra pga. prøver å fete opp dyret litt, samt at hun har dårlig pelskvalitet som trenger litt hjelp, så har supplert med både gresspellets, linomega og b-vitamin nå. Så har nok blitt en tusenlapp ekstra siste måneden(e), om ikke mer 🙈 Men er jo verdt det nå som jeg begynner å se forbedring på henne :)

• Liker 1

Såpass lite at da jeg hadde hest fant vi ut at det var like greit å dele en sekk med en annen på stallen som gav ca samme mengde..

• Liker 1

Bruker ca 4 dl Betfiber daglig fordelt på to ponnier. I tillegg gir jeg multitilskudd, mg til den ene og yea sacc til den andre. Tror det går ca to sekker betfiber i året og 25-30 kg multitilskudd. Har ikke regna på det. Ikke denne kostnaden som velter lasset for å si det slik 😂😂🙈. Høy er inkl i stalleia.