Jump to content

Holder kraftfor seg gjennom sommeren?

Dede
 Share

Recommended Posts

Akkurat tom for kraftfor 3 uker før beitetilvenning.  Hr. får pr i dag diamant. "Voksen" islandshest (fyller 20 år) så hadde tenkt å kjøpe noe med mer protein men så sier folk at det er dumt nå rett før beitesesong.  Flere i stallen har komplett men hadde ikke nok til å dele på så måtte kjøpt ny sekk uansett (men hadde kanskje klart å selge noe komplett  til andre?).  Hva tenker dere - holder diamant seg over sommeren uten å bli dårlig?  Er ikke alltid supervarmt på sommeren på vestlandet og vil oppbevares i fordunk i et mørkt rom.. 

Vil komplett holde seg like bra / dårlig som diamant er det jo uansett ganske mye billigere å kaste...

Vanlig holdbarhet er vel 4-6 mnd på kraftfôr før det begynner å smake vondt, så jeg ville bare kjørt på.  Plutselig trenger horsie litt ekstra tilskudd under beitet også, så greit å ha :) 

Jeg tolker datopå sekker på samme måte som for mat; "best før - men også brukbar etter".   Hr står på utegang og får kraftfor en gang pr dag, og da får han uansett ikke enorme mengder og vi bruker gjerne flere måneder på å spise en sekk så går nok normalt over datoen...

Eg tenkte mer på om noen hadde opplevd at kraftfor ble ubrukelig etter å ha stått oppbevart over sommeren (med varmt vær) uavhengig av utløpsdato.

Det ble jo plutselig en sekk med komplett siden de var utsolgt for diamant - så et par dager tilvenning nå (han har smakt det før men tenkte mer for magen) og så starter sannsynligvis beitetilvenning ca 1 mai gjør at det blir litt igjen....

Ja fukt er vel det verste og den største risikoen på sørvestlandet..  Salen har faktisk fått mugg de 2 siste somrene - så i år skal ikke noe fuktig inn i det skapet rett før hest skal på beite.. første året antar jeg det var et par sko fra forrytter og i fjor kanskje noe så enkelt som forbøtta som ikke var helt tørr da den ble satt i skapet.. Så ekstra turer innom etter at hest er på beite for å sette inn  ting eller bare sjekke er plan nå.  Har ikke fryseboks men tenker jeg setter det som ikke spises i tønne fra felleskjøpet som er helt tett - da sprer det seg i alle fall ikke til noe annet rundt omkring.. Vi får egentlig ikke lov å ha sekker i salskapene men skal oppbevare i bokser.  Ikeabokser brukes og  er vel ok til daglig bruk i alle fall selv om de ikke er "vakumtette".  Jeg bruker boks med klipslokk inne i skapet og tenker det er tettere enn de med vippelokk.  Mange nye i stallen i år så tenker jeg sender ut påminnelse til de og. Melmidd vil vi ikke ha!