Jump to content

Recommended Posts

Jeg trenger tips!!

I en riktig sits skal man ha denne loddrette sitsen for helene er på en loddrett linje fra skuldrene, men på spesielt den ene hesten jeg rir så går beina mine så utrolig langt frem og jeg aner ikke hvorfor! 
hva kan være grunnen til at beina går så langt frem?

Du spenner sikkert fra i beina fordi noen har sagt du skal ha hælene ned. :) 

Prøv å tenk at du skal stable kroppen oppå hverandre bit for bit, loddrett og i balanse, bruk midten av kroppen for å stabilisere deg (unngå å knip med ben og armer). 

Prøv å tenk balanse og jevn rytme (bli «treg» hvis hesten er kjapp, eller omvendt) mens du jobber med å få ting på plass. Det tar tid, så ikke fortvil om det ikke er på plass med en gang. 

Kanskje prøv å tenk at tåa

må være såpass under kneet at den aldri skal sees ovenfra? 

Det er masse trening og bevissthet som må til, så ikke fortvil om det tar litt tid. 🥰

9 minutter siden, LisaFi skrev:

Du spenner sikkert fra i beina fordi noen har sagt du skal ha hælene ned. :) 

Prøv å tenk at du skal stable kroppen oppå hverandre bit for bit, loddrett og i balanse, bruk midten av kroppen for å stabilisere deg (unngå å knip med ben og armer). 

Prøv å tenk balanse og jevn rytme (bli «treg» hvis hesten er kjapp, eller omvendt) mens du jobber med å få ting på plass. Det tar tid, så ikke fortvil om det ikke er på plass med en gang. 

Kanskje prøv å tenk at tåa

må være såpass under kneet at den aldri skal sees ovenfra? 

Det er masse trening og bevissthet som må til, så ikke fortvil om det tar litt tid. 🥰

Tusen takk! Når jeg ser på video av det så har jeg hælen langt ned, så kanskje det er pga det😅 Men da skal jeg øve masse på det, takk! 

Det kan også være at salen ligger i ubalanse på akkurat den hesten. Er den for trang í bommen, vil fronten på salen ligge for høyt i forhold til resten og du havner i stolsits med beina langt fram. 

• Liker 1
20 minutter siden, Issa skrev:

Det kan også være at salen ligger i ubalanse på akkurat den hesten. Er den for trang í bommen, vil fronten på salen ligge for høyt i forhold til resten og du havner i stolsits med beina langt fram. 

Kanskje det også.. jeg er ikke noe god på saler🙈A89F1C0D-1F5A-4809-BFF2-061AF6426805.jpeg.5742bd169efefd2bf7363e8da973c8b9.jpeg

Sprangsaler har stigbøylereimfestet lengre fram enn dressursaler, for rytteren skal være i balanse når h*n står i salen over hinderet. Så når du sitter i salen på flat mark, vil beina dine havne i stolsits. Ikke så lett å se på bildet men det kan se ut som den ligger littegrann i bakvekt i tillegg. Så tror ikke du skal fortvile veldig over at du ikke får helt riktig sits. I en dressursal vil du sitte mér ríktig av seg selv :)

• Liker 1