Jump to content

Recommended Posts

Lus 🙄

behandlet med coopersect. Klør som faen alle mann nå virker det som, mer enn før behandling. Alle har brukt coopersect før så vet det ikke er reaksjon på middelet. Kan det stemme at det klør ekstra når lusa dør? Husker ikke fra sist!

3 timer siden, duredilla skrev:

Lus 🙄

behandlet med coopersect. Klør som faen alle mann nå virker det som, mer enn før behandling. Alle har brukt coopersect før så vet det ikke er reaksjon på middelet. Kan det stemme at det klør ekstra når lusa dør? Husker ikke fra sist!

Lusa blir mye mer aktiv rett etter behandling, ja. Så det er en vanlig reaksjon 😊

Godt å bli kvitt!

• Liker 1
  • 2 weeks later...
På 16.3.2021 at 22.35, duredilla skrev:

Lus 🙄

Kan jeg skille ut innlegget ditt i en egen lusetråd?

fikk luseangrep her også, og skjønner nå den ene unghesten har hatt det lenge. Har mistenkt lus flere ganger, men ikke funnet noe. Nå når det ble varmere i været, så eksploderte det 😑

behandlet med switch én omgang, blir nok å ta 3 omganger, bare for å være sikker. Mulig jeg tar en ny runde til høsten, for å være føre var...

Fikk nå en grei unnskyldning til å barbere ned begge (ja vet man ikke MÅ), så da er jeg ferdig med årets røytesesong 😂 Spent å se om dommedagsprofetiet om sommerpelsen slår inn eller ikke. Om ikke, så blir jeg å begynne å barbere sent i mars fremover.

Det MYLDRET på Connie. Simone var ikke like hardt angrepet, så hun har fått det fra Connie på et senere tidspunkt.

Etter barbering sprayet jeg de ned med Absorbine Ultrashield da den inneholder permetrin. Lusa døde tvert, og Connie fikk øyeblikkelig relief (hva heter det på norsk?) fra all kravlingen. To dager senere kom switchen, og jeg fikk behandlet dem med dette.

Jeg brukte også lusekam for å fjerne egg som ligger rundt ørene og i pannen. Ser ut som de trives best å legge egg på de fine hårstråene der.

Jeg lurer svært på hvordan switchen/coopersecten faktisk virker? Tas den opp i blodbanen? Går den inn i underhudsfettet og spres der? Eller ligger den bare på ryggen? Finner ingen skikkelig info om det...

https://www.felleskatalogen.no/medisin-vet/coopersect-vet-msd-animal-health-547629

"Virkningsmekanisme: Blokkering av transmisjonen i insektenes nervesystem, noe som medfører ødelagt motorikk og orienteringsevne, og påfølgende parese og død. Deltametrin hemmer også produksjonen av levedyktige egg. Etter applikasjon fordeler deltametrin seg i hele hudoverflaten, men absorberes i svært liten grad."

Æææsj det klør bare av å lese om lus. 

Tror ikke det finnes noen god oversettelse. Lettelse eller lindring kanskje. 

Det er ganske mange som klipper på denne tiden av året. Ser hvor lite sommerpels min klippede har satt (den vises utenpå den kortklippede vinterpelsen, ser litt ut som en stor pubertetsbart på halsen) så burde det ikke påvirke sommerpelsen for mye å klippe vinterpels nå. 

1 time siden, julnil skrev:

Kan jeg skille ut innlegget ditt i en egen lusetråd?

fikk luseangrep her også, og skjønner nå den ene unghesten har hatt det lenge. Har mistenkt lus flere ganger, men ikke funnet noe. Nå når det ble varmere i været, så eksploderte det 😑

behandlet med switch én omgang, blir nok å ta 3 omganger, bare for å være sikker. Mulig jeg tar en ny runde til høsten, for å være føre var...

Fikk nå en grei unnskyldning til å barbere ned begge (ja vet man ikke MÅ), så da er jeg ferdig med årets røytesesong 😂 Spent å se om dommedagsprofetiet om sommerpelsen slår inn eller ikke. Om ikke, så blir jeg å begynne å barbere sent i mars fremover.

Det MYLDRET på Connie. Simone var ikke like hardt angrepet, så hun har fått det fra Connie på et senere tidspunkt.

Etter barbering sprayet jeg de ned med Absorbine Ultrashield da den inneholder permetrin. Lusa døde tvert, og Connie fikk øyeblikkelig relief (hva heter det på norsk?) fra all kravlingen. To dager senere kom switchen, og jeg fikk behandlet dem med dette.

Jeg brukte også lusekam for å fjerne egg som ligger rundt ørene og i pannen. Ser ut som de trives best å legge egg på de fine hårstråene der.

Jeg lurer svært på hvordan switchen/coopersecten faktisk virker? Tas den opp i blodbanen? Går den inn i underhudsfettet og spres der? Eller ligger den bare på ryggen? Finner ingen skikkelig info om det...

ja værsågod! Lus ass. Irriterende greier. Jeg har ikke sett mye på våre, heldigvis, men et par av dem har klødd en del. Andre ingenting som jeg har sett, men behandlet hele gjengen. Barbere alle 7 er relativt uaktuelt. Men de klør mye mindre nå to uker etter, skal ta ny runde på onsdag tenker jeg. 

:( 

Vi har hatt et luseutbrudd på ammekyrne våre nå. De måtte ha to runder med behandling med switch før de ble kvitt det. Utrolig kvalmt. Barberte alle sammen for å sørge for å få middelet godt ned i pelsen. Grøss..

Lus på min nye hest og. 😑

Behandlet med Switch i dag,så håper det hjelper. Vaska børster og slik i dag og,men hvordan gjør dere med utstyr som brukes daglig på hesten? Lusa forsvinner jo ikke umiddelbart, så må det vaskes jevnlig de neste ukene? 

En del år siden forrige luseangrep,så husker ikke hva jeg gjorde da.🤔

8 timer siden, EliFi skrev:

Vi har hatt et luseutbrudd på ammekyrne våre nå. De måtte ha to runder med behandling med switch før de ble kvitt det. Utrolig kvalmt. Barberte alle sammen for å sørge for å få middelet godt ned i pelsen. Grøss..

Det er ikke sånn at de må ha coppersect istedenfor switch?

Det er jo beregnet til kyr, og langt billigere enn switch er den også...

40 minutter siden, Nina skrev:

Lus på min nye hest og. 😑

Behandlet med Switch i dag,så håper det hjelper. Vaska børster og slik i dag og,men hvordan gjør dere med utstyr som brukes daglig på hesten? Lusa forsvinner jo ikke umiddelbart, så må det vaskes jevnlig de neste ukene? 

En del år siden forrige luseangrep,så husker ikke hva jeg gjorde da.🤔

Er egentlig ikke så mye man trenger å gjøre med utstyr som er i daglig bruk.

Egg som klekker etter behandling, er nymfer i 3-4 uker før de selv blir voksne og legger egg.

I tidsrommet de er nymfer, så dør de av switch de også. Er derfor man bør rebehandle etter 14 dager, for å ta de som har klekket.

Egg tar 5-10 dager før de klekker, dermed har jeg tenkt å kjøre minimum 3 behandlinger med switchen, med 14 dagers mellomrom.

Jeg har også planer om å ta en ny behandling av dem til sommeren, selv om jeg ikke mistenker noe.

Og samme til vinteren igjen, kjøre en kur bare for å være føre var. 

• Liker 1
På 29.3.2021 at 10.30, Eva skrev:

https://www.felleskatalogen.no/medisin-vet/coopersect-vet-msd-animal-health-547629

"Virkningsmekanisme: Blokkering av transmisjonen i insektenes nervesystem, noe som medfører ødelagt motorikk og orienteringsevne, og påfølgende parese og død. Deltametrin hemmer også produksjonen av levedyktige egg. Etter applikasjon fordeler deltametrin seg i hele hudoverflaten, men absorberes i svært liten grad."

"fordeler seg i hele hudoverflaten"..... og der faller jeg ut..

Hvordan i alle dager kan det lille man tømmer etter overlinjen, fordele seg over HELE kroppen? Under magen? Nedover ansiktet?

Det er bare ikke logisk.

Men veterinæren min sa noe om at switchen fordeler seg i fettlaget i huden, så jeg måtte ikke vaske hesten før jeg brukte dette, slik at jeg vasket bort dette hudfettet... 

Bilder fra lus-angrepet på Connie.

Egg, nymfe (den lyse) og voksen lus (den mørke)

Her ser man at det er den bitende lusen, og ikke den blodsugende. 

Er vel i hovedsak den bitene vil har i Norge. Denne typen lever av hud og hudflass, og ikke blod

egg.jpg Nymfe.jpgvoksen lus.jpg

6 minutes ago, julnil said:

"fordeler seg i hele hudoverflaten"..... og der faller jeg ut..

Hvordan i alle dager kan det lille man tømmer etter overlinjen, fordele seg over HELE kroppen? Under magen? Nedover ansiktet?

Det er bare ikke logisk.

Men veterinæren min sa noe om at switchen fordeler seg i fettlaget i huden, så jeg måtte ikke vaske hesten før jeg brukte dette, slik at jeg vasket bort dette hudfettet... 

Det er jo veldig vanlig med slike pour-on midler som fordeler seg i hudoverflaten mot parasitter i veterinærmedisin og det er jo legemidler, så de har nok forsket på at det funket :) Det tar litt tid før det fordeler seg så man skal ikke bade dyra rett etterpå for å få full effekt, gjelder alle dyr :)

Heeewwww sånne bilder må komme med advarsel 😂

Det er jo sånn med flottmiddel (og halsbånd) for hund, man har det i nakken så fordeler det seg selv. Trodde det gikk i blodbanen, ellers klarer jeg heller ikke å se for meg hvordan det blir fordelt? Underhudsfettet sender jo ingenting virdere rundt? 

1 minutt siden, Issa skrev:

Heeewwww sånne bilder må komme med advarsel 😂

Det er jo sånn med flottmiddel (og halsbånd) for hund, man har det i nakken så fordeler det seg selv. Trodde det gikk i blodbanen, ellers klarer jeg heller ikke å se for meg hvordan det blir fordelt? Underhudsfettet sender jo ingenting virdere rundt? 

Hehehe, er de ikke små og søte?

Ja jeg trodde også det gikk i blodbanen, men det gjør det tydeligvis ikke. 

Skjønner heller ikke hvordan det skal fordele seg på hele kroppen, det bare går ikke.

Kanskje jeg trenger en mer kunstnerisk hjerne for å forstå det, for min ingeniørhjerne får sand i tannhjulene når den mottar infoen..

Jeg fikk en defekt flaske, så Beta fikk en halv flaske på seg i dag.🙈 Så de lusene bør dø! Dyrlegen sa heldigvis at det ikke var farlig da, men kjipt å sløse med dyrt middel. Men har heldigvis nok til et par runder til.😛

• Haha 1

Fant denne infoen, og iht den så kan lus overleve i flere dager utenfor hesten, https://www.facebook.com/groups/HESTEVETINFO/permalink/210760115693659 

"Vedrørende lus,  gjorde jeg et aldri  lite eksperiment som student. Vi var ute og undersøkte en hest med lus, og jeg plukket med en god del lus fra denne hesten for å se hvor lenge de kunne overleve utenofr verten. Alle overlevde i over 2 dager og de siste var ikke døde før det var gått over fire døgn. Indirekte smitte med lus er mulig og sannsynlig, men vil sannsynligvis avhenge en del av miljøet."

https://equusmagazine.com/horse-care/lice-alert-25185 

Her står det følgende: adult lice may be able to survive for two to three days on hard surfaces, and the nits can remain viable for about three weeks. 

Men om vi går utifra det veterinærstudenten har skrevet der, så kan man jo si at om man har dekken liggende i 5 dager, så skal alle lus være døde.

Hvor lenge egg kan leve utenfor verten vet jeg ikke, men leser at de trenger de forhold de er lagt under, altså varme og fuktighet, for å klekke.

Jeg har selv gjort et lite eksperiment...

Har samlet sammen egg, og utsatt de for forskjellig behandling.

En boks er ikke gjort noe med.

En har ligget i fryseren i ett døgn

En har ligget i varmeskapet

En er sprayet med permetrin insektspray

En er sprayet med ultra shield fluespray

Så skal jeg se om noe av dette klekker.

Kan godt være at ingen klekker, ikke engang de som er ubehandlet. Rett og slett fordi de ikke lengre har varme og fuktighet.

Om de ikke er klekket innen 10 dager i stallen, skal jeg ta glassene inn og sette dem på reptilrommet. Der har jeg varmematter, slik at jeg kan få opp varmen tilsvarende det å være på en hest. Så får jeg se om de da klekker. Klekker de overhodet ikke, vil man jo vite at egg også dør etterhvert utenfor verten.

test1.jpgtest2.jpg

• Liker 2

Love it! 😂 😂 Venter også spent på konklusjonen her. 

Samme her 😅 Min ingeniørhjerne sier at det må fraktes med blodet og så gå ut i huden, så slik er det nok bare! 

• Haha 1

Just for the record:

Etter at jeg hadde barbert ned hestene, så sprayet jeg dem med ultra shield. Det inneholder permertin, så lusene døde ganske raskt av dette.

Fikk dermed knertet majoriteten før jeg brukte switchen.

Fantastisk!! Skal i det minste ha for innsatsen på lusekverkinga der, @julnil 👏👏👏

når det kommer til at «så lite» Switch fordeles over huden, så kan man tenke litt understellsbehandling på bil; 

middelet «ønsker» å være så tynt som mulig, og kan derfor spre seg i alle retninger det har noe å «klatre» på og sålenge det er nok til at sentrum fremdeles er tykt nok til at spredningen fortsetter. 

kanskje bedre forklart: Oljedråpe på vann. Noen oljer vil helst legge seg i klump, andre typer vil flyte utover og se ut som enorme mengder mens det er like mye som i klumpen. 

Men pyrenetriner taes også opp gjennom huden, dog er mengden ekstremt liten og utgjør neppe noen fare før konsentrasjonene er relativt høye. Man kjenner jo nummenheten i huden dersom man klarer få Switch eller Coopersect på hendene, og selvom man vasker dem raskt, henger nummenheten i lenge.

1 time siden, mallilen skrev:

Fantastisk!! Skal i det minste ha for innsatsen på lusekverkinga der, @julnil 👏👏👏

når det kommer til at «så lite» Switch fordeles over huden, så kan man tenke litt understellsbehandling på bil; 

middelet «ønsker» å være så tynt som mulig, og kan derfor spre seg i alle retninger det har noe å «klatre» på og sålenge det er nok til at sentrum fremdeles er tykt nok til at spredningen fortsetter. 

kanskje bedre forklart: Oljedråpe på vann. Noen oljer vil helst legge seg i klump, andre typer vil flyte utover og se ut som enorme mengder mens det er like mye som i klumpen. 

Men pyrenetriner taes også opp gjennom huden, dog er mengden ekstremt liten og utgjør neppe noen fare før konsentrasjonene er relativt høye. Man kjenner jo nummenheten i huden dersom man klarer få Switch eller Coopersect på hendene, og selvom man vasker dem raskt, henger nummenheten i lenge.

Hmm.. Hvis det er sånn, hvorfor er det da ikke mulig å lage en solkrem der man ikke blir hummersvidd langs bikinikanten selv om man smurte seg grundig ca 1 mm unna 

• Haha 1
6 timer siden, Issa skrev:

Hmm.. Hvis det er sånn, hvorfor er det da ikke mulig å lage en solkrem der man ikke blir hummersvidd langs bikinikanten selv om man smurte seg grundig ca 1 mm unna 

Der er noe å ta patent på! 😁

hadde blitt søkkrik om man fikk det til, tror jeg 🙈

20 timer siden, julnil skrev:

Det er ikke sånn at de må ha coppersect istedenfor switch?

Det er jo beregnet til kyr, og langt billigere enn switch er den også...

Åh, jeg skrev feil! Det er coopersect de får. 

Hvor lang tid tar det etter behandling før kløen avtar?

De to nettene etter behandling har hun klødd mye ser det ut til, mer enn før. 

21 minutter siden, Nina skrev:

Hvor lang tid tar det etter behandling før kløen avtar?

De to nettene etter behandling har hun klødd mye ser det ut til, mer enn før. 

Kløen kommer av at lusene beveger seg, og at huden er irritert. For å dø, må de komme i kontakt med middelet som ble lagt etter topplinjen, og det kan sikkert gå litt tid?

jeg barberte ned hestene, og sprayet dem med ultra shield med det samme. Da døde alt av lus på få minutter. 

brukte også switch for å ta det som måtte være igjen.

i tillegg har jeg brukt lusekam daglig, for å fjerne egg mekanisk, for å begrense menge som klekker. Sprayer i tillegg egg-områdene med ultrashield med noen dagers mellomrom. 

Skulle bare legge til at jeg vil anbefale en lusekam av metall. De billige plast fra apoteket er ikke gode nok.

Denne kjøpte jeg da ungene var små, og den funker vannvittig bra på hest. Metallet er stivt og bøyer ikke av, tennene er lange og helt tette. Tar virkelig med seg det den harver over

3C72A566-8403-41B1-9441-1B5FC171EF3D.png

• Liker 1