Jump to content

Recommended Posts

Hei! Sjukt lenge siden jeg har vært her inne!

Jeg skal kjøpe meg ny bil i nærmeste fremtid da motoren på (skr)opelen ryker hvert øyeblikk. 
Vil hovedsaklig ha stasjonsvogn og aller helst Volvo, så har kikket en del på V70 og V60, 163hk motor diesel og 1600-1800 tillatt tilhengervekt. Hesten + hengeren vil ligge på rundt 1500 kg. Er dette i grenseland? Ikke snakk om å trekke ofte, men ha muligheten til å kjøre til Oslo 3-4 ganger i året samt. til andre turer i nærområdet/kurs. Har ikke noe behov for å kunne trekke mer enn én hest, bilen vil hovedsaklig bli brukt til hverdagskjøring.

Har selv kun trukket med pickuper og Cayenne, så har liksom ikke det beste sammenligningsgrunnlaget i forhold til å trekke med en mindre personbil. Vil bare høre om jeg dreper bilen kjapt eller ikke ved å bruke den slik innimellom.:lol:

4 minutter siden, Elisabeth E skrev:

Fatter mener bilen drepes kjapt. 

Girkasse og motor.

Har selv kjørt en del passat, 190hk 4wd, tillatt totalvekt 2300.

Hyggelig opplevelse. 

En slik bil ligger også ganske langt over det jeg har råd til.🙈 Har maksbudsjett på 140k, men vil helst under.
Også vil jeg ha bil som det ikke er masse «småfeil» med, har litt dårlig erfaring med det fra før.

Pappa har en volvo V60 med maksvekt på 1600kg som han har dratt litt på mine ponnier med. Da stort sett rundt 1200kg totalt. Det går jo, men det er tydelig at det sliter en del på bilen og ikke er optimalt.😬

Jeg hadde en Suzuki som trakk 1800kg og det gikk også fint til småkjøring, men ville ikke lagt ut på lengre turer.  Ville kanskje satsa på litt mer hk og maksvekt å gå på, si 2000kg ihvertfall? Nå kan man jo søke på hengervekt på finn 🥳

Har du sett noe på

Skoda Octavia eller Superb, de tilsvarer vel passat og er muligens litt billigere? Eller Ford Mondeo? 

Edited by Eva

Sjølv om bilen kan trekke den vekta som er oppgitt, betyr det jo ikkje at det er bra for bilen. Og dei fleste biler kan alltids trekke litt meir enn oppgitt men.. 🤷‍♀️

Sjølv ville eg ha sett etter noko som trekker minimum 2tonn.

Som VAG arbeider sverger eg jo til VW, Audi, Skoda, nyttekjøretøy (kjører jo sjølv Transporter) samt så har vi Nissan.

VAG er enkle biler å fikse, lett å få tak på deler og er relativt billig (alt er relativt innenfor det igjen og) 😅

Og feks skoda octavia tilsvarer passat, superb er vel hakke høgere igjen (type premium) Men superb har definitivt best plass. 

Edited by Stjorm10

Passat unngår jeg forsåvidt bevisst da de fleste jeg kjenner har vært misfornøyde - hele tiden masse tullefeil.😅 Opelen min var også billig i drift, men hele tiden feil med den som da gjorde den dyr etterhvert.

Både superb, octavia og mondeo er i samme klasse som volvoen - 1500ish egenvekt og men disse igjen mindre HK. Men nå skjønner jeg ikke alltid hva som gjør at bilen får oppgitt hengervekten den gjør, ei på stallen drar rundt på hesten sin i en skoda yeti med 140HK.🤪 Bremsene har vel også en del å si?

Igjen, snakk om å kjøre få ganger i året og kun på tørt føre. Vil bare ha en bil som jeg har muligheten å ta med ponni i på og besøke kjentfolk i Oslo (50 min kjøring.) 😊

Jeg har ikke peiling på bil så vet ikke hvorfor noen kan trekke mer enn andre, men jeg finner både volvo, suberb, octavia og mondeo brukt som har tillat hengervekt på 2000kg, og har rundt 170hk? 

• Liker 1

Kjørte rundt på hest og henger i 6 år, hvor vekta var ganske tett oppunder tillatt maxvekt 🎉 var ikke noe spesielt galt med bilen da jeg solgte den, bortsett fra at den nærmet seg 300k i kjørelengde 😳

Pendlerbilen min. En Mercedes a200 2005-modell

Den går enda den, nedi Vestfold et sted. 

Merket jo den slet litt i de litt brattere oppverbakkene, men vi kom oss lett over Rondane. Kurs en time unna en gang i mnd, da med en hest på 350ish kg og henger på 750.

Deretter hadde jeg en Nissan quasqai i seks år, trakk henger flere ganger med den og. Det som sliter dem er ikke de få gangene med henger, men totalt bruk. 

Hadde aldri hatt navaraen som eneste bil siden jeg pendler så mye, selv om den er langt bedre å trekke henger med. Hadde havnet i økonomisk ruin, tror det hadde vært billigere å bytte hele motoren i en mindre bil over tid 😂 

V70 og v90 er jo store biler. Hadde ikke tvilt engang. 

• Liker 1

Yety kan jo trekke opp mot 2,5tonn. 

Ang hk på motor så må ein ikkje glømme momentet opp i dette. 

At nokon kan trekke meir enn andre rekner eg med er for å holde seg innafor både på motor, drivlinjer samt kva dei blir typegodkjent med. Å trekke for tungt kan og gå utover chassi om ein trekker tungt nok. (då snakker vi tungt nok)

Men her må du bare finne ut kva som du sjølv vil ha, og finner du noko av interesse så er det bare å ringe merkeverksted og høre om kva problemer som er vanlig på eksakt utgave. Eg kjem aldri til å bytte ut trekkbil mot noko kombinert. Men skulle gjerne hatt ein pendlebil i tillegg då. Savner den gamle UP!en min innimellom 😅☺️

• Liker 1

Nei, dreimomentet har jo en del å si selvfølgelig! Kun hatt bensinbiler som jeg ikke har trekt henger med, så akkurat den biten har jeg ikke tenkt så mye på.

Begynte å kikke litt på Mondeo nå i kveld og de ser jo ikke gærne ut mtp. forbruk, størrelse og pris.😊 Så fant en jeg tenker jeg skal ringe på neste uke for prøvekjøring!

Har bare en forkjærlighet for volvoen med de gode setene og generelt gode biler, men skader ikke å prøve noe annet!

Kunne aldri hatt ren trekkbil i mitt eie, da hadde halve månedslønna mi gått til bilen, jeg kjører mye... Så derfor jeg må finne en mellomting! 

Har mange ganger tenkt på Up! når jeg skal finne ei luke på Grünerløkka jeg skal få inn pølsebilen min - de miniene trenger jo ikke lukeparkeres en gang! 😂

Hadde mercedes stasjonsvogn som jeg drog henger med. Kunne dra to tonn, men følte henger + en hest (1400 kg) var nok for den. Hadde jeg to hester på luktet det "clutsj-lukt" selv om det var automat. Knapt en mnd etter vi solgte den røk girkassen 🙈🙈🙈

Posted (edited)

Ugh... dro en tom gaupenhenger med opelen min for 3-4 år siden, den sleit! 90Hk bensin og tung bil, så den er ikke akkurat sprek.😂

Har dratt to hester med X5, Navara og Cayenne som trekker alt fra 2,7-3,5t. Da merker man ikke så mye til hengeren gitt, spesielt med porschen!

Hadde jeg hatt masse penger hadde jeg lett hatt en slik en.🙈

Om jeg kun drar ponni med en gammel gaupenhenger, så ligger vi kanskje på 1200, da er vi godt innafor.🤷🏼‍♀️😂

Edited by Grovegroven

Tror ikke noen av nevnte biler «har godt av» å dra tungt uansett, så velg en du liker til dagligkjøring.

Og vis hensyn når du trekker tungt, la motoren gå litt for å kjøle ned før du skrur av når du kommer fram etc.  Ikke press den i motbakkene, kjør heller til side hvis du lager kø. 

Tror ikke passat har mer eller mindre feil enn opel, ford er vel heller ikke kjent for fryktelig lite feil osv.  skoda med nok hengervekt er ikke noe dårligere alternativ enn andre nevnt her. Selv ville jeg aldri hengt noe så stort som en hestehenger bak en yeti uansett hva vognkortet sier, det skal da være styrbart om hesten gjør et byks bakpå der også. 😩
Vi hadde en transporter som liksom skulle dra 2,5t.  Det gjør den sikkert. På flat mark. På en god dag. På sommerføre. Med solskinn, kjøttkaker til middag og pina coladas når den kom fram. Hos oss sleit den med to tonn. (Nå er’n bytta i ekte trekkbil).  Men så bor vi på en av Norges mest bakkete plasser også vi da. 

Vi hadde en v70 fra 2010, den automatkassa var ikke noe god hvertfall.  Og brukte mer drivstoff moelv-drammen-moelv enn chevroleten gjorde, når vi trodde vi skulle være «lure» og spare penger i bommen 😆

Edited by LisaFi
  • Liker 1

Jeg dro litt henger med min V60 med D2 motor. Det gikk greit med 1 islandshest og henger på 775 kg til småkjøring. Den var veldig seig på E6 o.l. Skal du ha V60 til å trekke (eller V70), så må du minimum ha en med D3 motor, helst mer, f.eks. D4. Ellers vil det slite enormt på bilen. Jeg ser ikke problemet med å trekke med en V70 med den sterkeste motoren, men det spørs jo på totalvekta du skal dra og hvor mye + hvor langt du skal kjøre. Og ikke minst terrenger du kjører i (flatmark eller mye bakker feks). V60 syns jeg er litt for liten og lett til å bruke som trekkbil all over, jeg ville valgt V70 heller. Tyngre og stødigere! Det merkes veldig med lettere bil, når hengeren er tung (selv om det er lovlig ift hengervekt etc).

Personlig ville jeg heller gått for en av XC versjonene. Enten XC70, XC60 eller XC90. Men ift prisklassen din, så må du da ned i eldre modell, da de er dyrere. Jeg hadde en XC70 2012-modell med eksen, og den var strøken å dra med. Ikke unormalt dyr å trekke med heller. Har trekt med mye dyrere biler enn den i etterkant.

Selv skal jeg ha meg en XC60 over nyttår. :) Gode biler. Brosjan jobber på Volvo, så jeg kjøper ikke annet. Gode og driftsikre biler med lite problemer. Men det er vikitg å kjøpe bil som er godt fulgt opp av merkeverksted - det gjelder uansett merke.

• Liker 1

Takk for gode innspill!

Kikket en del på Skoda superb i begynnelsen, men har jo aller mest lyst på Volvo, hehe! Gått i bilkikking siden begynnelsen av februar når opelen fikk dødsdommen på motoren, men nå lever den 100 mil på overtid... går som en traktor.🙈😂

Og ja, mtp. XC er det kun de eldre i min prisklasse og de er uaktuelle, fryktelig mye barnesykdommer på dem. Men vet ikke når XC begynte å bli gode biler igjen? Vet iallfall jeg styrer unna alt som er eldre enn 08-modell.

Blir det V70 skal jeg uansett ha minimum 163HKmotoren, de mindre motorene er ikke Volvomotorer.😊 Synes de er behagelige biler å kjøre samt. at alle jeg kjenner som har volvo ikke vil bytte til noe annet, så er vel derfor den trekker trumfkortet i mitt hode. Kjøper dog ikke en som ikke er fulgt opp med servicer osv, men mange av de aktuelle bilene står jo også ørten timer unna der jeg bor.😂

På 30.3.2021 at 23.10, Torhild skrev:

Hadde mercedes stasjonsvogn som jeg drog henger med. Kunne dra to tonn, men følte henger + en hest (1400 kg) var nok for den. Hadde jeg to hester på luktet det "clutsj-lukt" selv om det var automat. Knapt en mnd etter vi solgte den røk girkassen 🙈🙈🙈

Jeg har trukket mye de siste 3-4 årene med min Mercedes E-klasse og den trekker som bare det :) Kan trekke 2100kg og 150 dieselhester. Trekker dog bare en hest og aldri på dårlig føre. Bakhjulstrekk er nå en gang bakhjulstrekk 😂 Det hadde sikkert gått fint det også, men om man ikke må.... Det skal legges til at jeg stort sett trekker på gode veier og ikke på "bygdeveier", det har sikkert en del å si. Vi har tilgang på 2 4x4 og vi foretrekker faktisk å trekke med Mercedesen fremfor disse på godt føre da den er mye sterkere og føles mer stabil. Men mulig jeg har kjøpt en trivelig utgave 😂

Har hatt to mondeoer sim har vært ok trekkebiler. Ikke trekkebil nr1,  siden vi også har en større sak, men begge våre mondeoer har taklet Ifor med en til to hester på uten nevneverdig innsats fra bilen. Ikke hatt veldig med feil på bilene heller, men alt er vel relativt i bilverden ☺️ 
Lykke til i valget :)

Jeg trekker gampen min med passaten, gaupenhengeren veier 650kg pluss 420 kg hest. Det går ganske fint, men jeg må jo planlegge litt mer enn hvis jeg tar arbeidsbilen. Kan ikke sette meg i en situasjon der jeg feks må rygge opp en bakke 😆 Til den småkjøringen jeg driver med (30-40min et par ganger i mnd og 5min 4 ganger i mnd) går det veldig greit. Skal jeg lenger er det som regel til kjørestevner, da er hengeren lasta med ca 250kg vogn og høy, det går veldig fint. Man lærer å tilpasse seg til forholdene. 

• Liker 1

Mitsubishi Outlander er også en ålreit bil,og fin å trekke med. Må nok kjøpe en litt eldre modell med tanke på prisen,men bør være noen greie på bruktmarkedet. 

Ikke kjøp hybrid outlander phew ihvertfall, det høres ut som om du prøver å drepe den i alle oppoverbakker med hengeren på!!!!!

• Takk 1

Haha det med å ikke kunne rygge i oppoverbakker hadde jeg glemt, men helt klart - det er no no med tullebil. Man merker også godt når en trailer passerer, det vinddraget... 😬 Og i oppoverbakker må man over i krabbefeltet eller slippe biler forbi 🤭 

Skal prøve en V60 nå til helga. Litt mindre bil enn V70, men den har like mye hester og dravekt som de andre jeg har sett på, bare 50 kg mindre egenvekt.

Får låne den i et døgn, så da får jeg testet den med henger og ponni.😊

Litt originalt tips til trekkbil; Jeg hadde BMW x1 2.0 diesel med 163 hester (4hjulstrekk). Den kan trekke 2 tonn selv om ikke veldig stor bil.  Jeg brukte den veldig lite med henger siden jeg plutselig flyttet hesten til et sted med "alt" (+litt andre grunner).  Jeg solgte den etter 10 år/100.000km og egentlig er var det lite feil på den selv om en kunne tenke seg at det "plutselig" da kan dukke opp en del.  Ulempen med BMW er nok dyr service / reperasjoner men ellers var den gjerrig på dieselen så relativt billig i drift.  Jeg solgte min for 150k (fikk 3 svar på finn-annonsen på 3 dager så tenker jeg traff riktig pris når jeg først skulle selge - de som ligger med for høy pris ligger leenge og har man for lav pris får man supermange henvendelser) så er du heldig / pruter litt så finner du noe i det prisleiet.  Er jo en gullegod bil å kjøre uten henger også!

En i stallen kjører også x1 med gaupenhenger med 2 islandshester - og de er mye på tur så virker som om det funker helt ok.

Edited by Dede
  • Liker 1
18 minutter siden, Dede skrev:

Litt originalt tips til trekkbil; Jeg hadde BMW x1 2.0 diesel med 163 hester (4hjulstrekk). Den kan trekke 2 tonn selv om ikke veldig stor bil.  Jeg brukte den veldig lite med henger siden jeg plutselig flyttet hesten til et sted med "alt" (+litt andre grunner).  Jeg solgte den etter 10 år/100.000km og egentlig er var det lite feil på den selv om en kunne tenke seg at det "plutselig" da kan dukke opp en del.  Ulempen med BMW er nok dyr service / reperasjoner men ellers var den gjerrig på dieselen så relativt billig i drift.  Jeg solgte min for 150k (fikk 3 svar på finn-annonsen på 3 dager så tenker jeg traff riktig pris når jeg først skulle selge - de som ligger med for høy pris ligger leenge og har man for lav pris får man supermange henvendelser) så er du heldig / pruter litt så finner du noe i det prisleiet.  Er jo en gullegod bil å kjøre uten henger også!

En i stallen kjører også x1 med gaupenhenger med 2 islandshester - og de er mye på tur så virker som om det funker helt ok.

BMW har så absolutt stått høyt på lista ved siden av Volvo, eneste som gjør at Volvo trekker trumfkortet er rimeligere service og ja - reperasjoner generelt.🤪 Men ellers er de to bilene noe av det med høyest kjørekomfort for min del, men har ikke økonomi (ennå) til å kunne følge opp en BMW skikkelig, haha!

Jeg kjørte x1 I 3 år, elsket den. Var super på alt slags føre, langkjøring og div. Jeg slapp å betale service da og den var splitter ny, men elsk ❤️

• Liker 1

på en eldre X1 trenger en gjerne ikke bruke forhandler til service og reparasjoner så avhengig av hvor en bor kan en gjerne få ned de kostnadene også. Verdt å sjekke ut?

• Liker 1

Det er godt poeng, bare vet at de kan ha dyre deler generelt i forhold til andre bilmerker.

Ser hvordan det blir med Volvoen til helga, men har allerede kikka litt på X1 nå.😇 De ligger i samme prisklasse som Volvo mtp. årsmodell, men med noe høyere km.stand. Ser ut som veldig ålreite biler! Også hjelper det jo å kunne ha 200 kg ekstra på kroken.😊

• Liker 1

Da fant jeg meg bil i går!

Fikk prøvekjøre en V60 D3 163 HK og selger var såpass grei at jeg fikk låne den noen timer så jeg kunne ta den med i stallen og trekke hesten med den. Trakk som bare rakkern den bilen der!🥳

Så nå gleder jeg meg til å hente min «nye» bil neste uke! 🤩

• Gratulerer 1