Jump to content

Stiv og passaktig hest

Recommended Posts

Jeg har ei 6 år gammel 5 gjenger hoppe som jeg satte bort til gangsetting/trening for 5 mnd siden. 
Hun var litt passaktig og stiv i høyre side da jeg leverte henne fra meg. 
Nå er hun ekstremt stiv i bakparten og   klarer ikke tølte rent.

Har fått vite at hun har blitt fôret på 1 liter komplett og 1 liter havre om dagen og stått ute i luftegården 2 timer per dag.

Blitt ridd 6 dager i uka og mye i pass.

Vedkommende har heller ikke ridd en eneste volte eller løsgjørende øvelser på disse månedene.

Er ganske fortvilet nå og lurer på hvordan jeg skal få henne myk igjen og hvor skadelig denne overfôringa av kraftfôr og stilleståingen på boks har vært..

Edited by Svala

Hm, det var jo uheldig. 

Her er det bare å begynne på start. 

Kutte kraftfôr og evt redusere annet for/for med lite næring om hun er feit.

Begynne løsgjørende arbeid i skritt under rytter og for hånd.

Versader, volter, sjenkelvikninger, tempoforandringer i skritt, traverser osv osv .

Bare å brette opp armene!

Er du heldig løsner det ganske fort :)

Ri i ulendt terreng er også bra for overlinja. :)

Hva Elisabeth sa 👌

Faren med såpass mye stivelse er vel krysslammelse først og fremst, men regner med du har fjernet dette fra fôrplanen og da går det forhåpentligvis helt fint :)

Kanskje ikke så lett mtp corona, men jeg vilanbefale å ri jevnlig for en dyktig instruktør. 

Tusen takk for svar alle sammen! 🌸

Da blir det mye løsgjørende arbeid og skritteturer i skog og mark.

Havren er fjernet fra menyen 👍 Hun har absolutt ikke behov for det.

Å ri jevnlig for en god instruktør er veldig etterlengtet, men litt vanskelig nå pga coronaen ja 😔 Håper på bedre tider snart 🤞

På 29.3.2021 at 20.44, Svala skrev:

Tusen takk for svar alle sammen! 🌸

Da blir det mye løsgjørende arbeid og skritteturer i skog og mark.

Havren er fjernet fra menyen 👍 Hun har absolutt ikke behov for det.

Å ri jevnlig for en god instruktør er veldig etterlengtet, men litt vanskelig nå pga coronaen ja 😔 Håper på bedre tider snart 🤞

Det er endel instruktører etterhvert som tilbyr online undervisning, kan anbefales om det er vanskelig å komme seg til instruktør! 

Ellers ser det ut som du har fått gode tips i tråden allerede, utrolig kjip situasjon å havne i - hesten skal jo helst være bedre enn den var når man får den hjem etter trening, men når det et blitt som det er blitt så er det bare å starte med det grunnleggende igjen. Går seg forhåpentligvis for til!

Hvorfor vanskelig mtp corona? Her går alt av privattreninger som normalt, man holder jo god avstand til instruktøren mens man rir?? 

Ikke her, her arrangeres få helgekurs i hvert fall, og spes med instruktører fra utlandet er det vanskelig. Vanskelig å planlegge noe framover pga endrede regler og avlysninger og mange staller har egne regler i ridehus og selv uteridebaner. 

Her går heller ikkje treninger som normalt. Og føler ut ifrå situasjonen så kan man lett begå sosialt sjølvmord av å arrangere i disse dager. Spesielt når samfunnet rundt og lokalt er nedstengt.

Men har et håp om at etter påske så kan vi få igang ting igjen. 🤞

Tror man kan se langt etter noe som helst fram til jul 🙄 vaksinering går supertregt. Selv står jeg ikke på lista engang, og det gjør vel ikke dere heller. For ung og for frisk. 

Den ene fordelen med å være sykepleier i en liten kommune. Ferdigvaksinert for lenge siden, men hjelper det meg noe? nope 😛 ikke enda. om det noen gang vil.

Her er også hall stengt. Har hatt et par treninger innimellom innstrammingene, mens hallen enda var åpen og man kunne operere med trener på god avstand osv. Men nå når «alt» er ulovlig så ble hallen stengt for all egen trening og bruk. 

På 30.3.2021 at 23.12, Torhild skrev:

Hvorfor vanskelig mtp corona? Her går alt av privattreninger som normalt, man holder jo god avstand til instruktøren mens man rir?? 

Islandshestmiljøet i Norge er jo ikke så alt for stort, så de aller fleste er avhengig av instruktør enten fra utlandet, eller fra et annet sted i landet, og det kan være litt vanskelig å få til om dagen. Selv om det de fleste steder sikkert kan forsvares å holde ridetimer, spesielt utendørs, så er det litt verre om instruktør må komme flyvende eller kommer fra et sted med mer smittepress e.l. :) 

På 1.4.2021 at 10.51, elise skrev:

Islandshestmiljøet i Norge er jo ikke så alt for stort, så de aller fleste er avhengig av instruktør enten fra utlandet, eller fra et annet sted i landet, og det kan være litt vanskelig å få til om dagen. Selv om det de fleste steder sikkert kan forsvares å holde ridetimer, spesielt utendørs, så er det litt verre om instruktør må komme flyvende eller kommer fra et sted med mer smittepress e.l. :) 

Sukk... jeg gleeeder meg sånn til den dagen vi kan fly Misa over fra Island igjen!