Jump to content

Bade med hest på sommeren

Recommended Posts

Heisann!

Snart er det sommer og jeg som nok flere ser frem til varme sommer dager og turer til strendene for å vasse og bade med hesten. 

Ang. det lurer jeg på om det er en «grense» for hvor ofte man kan bade med hesten sin i saltvann? Kan det ødelegge pelsen, huden eller noe på hesten å bli tatt med ut i saltvann for ofte? Kan man bade (få vann opp på midten av magen til hesten) 1 gang hver uke, eller kan man så ofte man vil? Eller burde den være i vannet sjeldnere? Vet man ikke skal vaske hesten med såpe osv for ofte, så lurer på om det er en grense for hvor ofte den bare kan være i saltvannet 

Aldri tenkt på. Vi har badet når vi sjølv har hatt lyst. Kunne fort bli ein gong i veka, ein gong i mnd, eller kvar dag. Kom an på sommeren som var. 

Vi pleide å spyle av det værste med hageslangen om vi følte for det. 

• Liker 2

Heller ikke tenkt noe over det :) min er glad i å bade både i ferskvann og saltvann og benytter sjansen når vi har den :)

• Liker 1

Det var aldri noen issues rundt det da vi badet nærmest daglig med hestene som barn og unge. Tror vi spylte av saltvann, men det er nok ingen krise om man ikke gjør det. Folk med hudproblemer finner det vel helende å bade i saltvann i varmere strøk? 🤔 De tørker jo opp etterpå, så tviler på at det vil oppstå problemer som våteksem etc. Rent vann fjerner heller ikke fettlaget i pelsen slik som såpe :) 

• Liker 1

Men salt tørker jo ut både hud og pels (tenk på deg selv hvor stivt håret blir etter en dukkert). Så om vi bare skritter, har vi ikke pleid å spyle. Men svømmer vi, spyler jeg både hest + hund etterpå + selvsagt meg selv 🙂

Og så lenge du spyler etterpå, kan du også bade hvor ofte du vil 🙂

• Liker 1

Man gjør jo uansett ikke noe feil ved å spyle, men i min erfaring så  ruller hesten seg  godt etter badetur uansett, så naturen ordner opp også 👌 Og jeg er sånn som syntes saltvann bare er deilig for hud og hår og ikke har noe spesielt behov for å dusje etter å ha bada😇

• Liker 1