Jump to content

Hesten biter andre hester

Recommended Posts

Jeg har en 11 år gammel vallak som har begynt og bite andre hester. Han har alltid vært en dominant type (alltid leder i flokken) men på en høflig måte helt til i fjor. Og aldri bitt sånn før. Dette begynte han med i fjor, Sto da i en stor flokk. Har nå stått over et halv år kun med hoppa mi, ble bedre en periode men nå er han igang igjen. Er en aktiv konkurranse hest, jevnlig trening, jevnlig sjekket av veterinær og behandler. Aldri bitt et menneske! 
spørsmålet er om det er noe jeg kan gjøre ? 
går noen dekken, og når jeg ikke bruker hals går hoppa rundt med hårløse flekker. Er jo ikke akkurat pent, og hu er ydmyk og lavere i rang, så han er jo rett og slett urettferdig. Han gjør det aldri når jeg er der, så får ikke tatt han for det heller 🙈

Enig, skill dem fra hverandre. Det kan jo være mange grunner til at han biter, kjedsomhet, for liten plass, sult... Vanskelig å gjøre noe med dette om man leier et sted, og om man setter himmel og jord i bevegelse så er det ikke sikkert det løser problemet heller. 

Hoppa mi stod med en vallak som stadig "knuffet" på henne før. Dvs små-beit, og gikk rundt og småjaget på henne hele tiden. Hun slutta å legge seg ned for å sove osv, for hun fikk en uro av det. Jeg skilte min fra denne vallaken. Hun stod alene i ca 7 mnd før vi fikk noen nye oppstallører som hadde en ponni som var aktuell for min å stå sammen med, og nå er de to bestevenner :)

Den nevnte vallaken var ikke sånn i starten, men ble det etterhvert.. Jeg tenker de faktisk har det bedre alene enn å stå med en som behandler de urettferdig.

På 9.3.2021 at 17.08, julnil skrev:

Skill dem. Er bedre for begge å stå alene, enn at de skal ha det på denne måten

Får ikke skilt dem, dem står på utegang og må ha tilgang til utegangsstallen. Står på fri tilgang så er ikke sult, og kan ikke bruke munnkurv. Han gjorde dette når han sto med 7 hopper og 5 åringer å, burde ikke kjede seg da 🙈 er i god trening 🤷‍♀️

3 timer siden, Ksi skrev:

Får ikke skilt dem, dem står på utegang og må ha tilgang til utegangsstallen. Står på fri tilgang så er ikke sult, og kan ikke bruke munnkurv. Han gjorde dette når han sto med 7 hopper og 5 åringer å, burde ikke kjede seg da 🙈 er i god trening 🤷‍♀️

Selvfølgelig kan hesten kjede seg, selv han er i god trening. Døgnet har jo 24 timer

Hvorfor kan du ikke bruke mulekurv?

• 3 weeks later...