Jump to content

Hva er det i kraftfóret som hester reagerer på?

Sponsor
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vi må finne ut hva hesten vår kan reagere på... 

Utslag av mugg og ømfintelig hud som fikk gnagsår av alt mulig. Fikk betefiber og gull (champion, FK). Etter råd var det trolig stivelsen / proteininnholdet som hesten reagerte på - da høyet vårt har godt med proteiner fra før.

Vi kuttet ut gull og erstattet med olje, yee sac og MSM og pellets multivitaminer

Huden ble fin igjen, muggen forsvant nesten - kun «arr» igjen, men siden hesten fikk noe dårlig score på mineraler og vitaminer på fóranalysen så for å få alt på «grønne verdier» så gav vi Diamant som tilskudd, siden den skulle inneholde minimalt med stivelse.

Nå er huden irritert igjen😱

Muggen er under kontroll, dvs, den er ikke iriitert, men han har to streker der sårene var som kan sprekke opp om vi ikke smører jevnlig... Antar kanskje at MSM kontrollerer dette?

Men det virker nesten som han nå reagerer på Diamanten også🤔

Vi skal kutte den ut og se. Har itillegg etter råd begynt å gi B vit tilskudd grunnet pelsen som må gro på de stedene som han har fått gnagsår.

Skjønner at stivelse kan gi reaksjoner - og protein overskudd, men når Diamanten er lav på stivelse - hva er det i den som kan gi reaksjoner? Er det lucernen ? Eller det at det er proteiner i den også som gjør utslaget? Eller er det andre ting vi må se etter....?

Én løsning er å bare gi multivitamin (men da i pulver for å få høye nok verdier på alt) og betefiber da.. Men er redd han ikke vil spise uten noe «snacks»...

Edited by Sponsor

I diamant er det Lucerne og I Lucerne er det mye proteiner, som kan gi utslag. Hva med å gi naturmusli solo fra st hippolyt? Mest "fjós" og lavt på stivelse og proteiner, men funker bra som snacks. Noen hester er dessverre ganske sensitive :/

Kan det være mangler av mineraler/vitaminer? Det kan være en ide å ta blodprøver for å sjekke om verdiene er normale og justere deretter. En annen ting er at enkelte vitaminer og mineraler også skal ha et visst forhold til hverandre for å ikke hindre opptak og ubalanse i dette kan jo også gi diffuse symptomer, sånn jeg har forstått det. F.eks forholdet mellom jern, kobber, sink og mangan (4:1:1:3).

2 timer siden, Ninahei skrev:

Kan det være mangler av mineraler/vitaminer? Det kan være en ide å ta blodprøver for å sjekke om verdiene er normale og justere deretter. En annen ting er at enkelte vitaminer og mineraler også skal ha et visst forhold til hverandre for å ikke hindre opptak og ubalanse i dette kan jo også gi diffuse symptomer, sånn jeg har forstått det. F.eks forholdet mellom jern, kobber, sink og mangan (4:1:1:3).

Jeg har vurdert å få opp veterinæren for utvidet sjekk og blodprøver dersom ikke det ordnet seg med fòret ja, men så ordnet det seg liksom, og alt falt på plass, men så fikk han jo utslag på ny etter å ha begynt på Diamant🙈 

Har sendt bilder til veterinær da han fikk muggen og fikk råd om vask og krem og han ville jeg skulle ta kontakt dersom det ikke ble bedre etter 3-4 dager. Men så ble det jo bedre... Etter beskrivelse av hest og almenntilstand så mente han også at det kom fra brå overgang til ny stall, fòr etc., det var veldig vanlig. Nevnte ømfintlig hud, og han sa at det var også en faktor som kom når det var fòringsrelatert. Han sa at blodprøve og skrapeprøve var vanlig dersom dette ikke ble bedre etter noen dager. 

Men kan det være sånn at det er ubalanse i vitaminer / mineraler som gjør han sånn "hyperintollerans" på kraftfor...? 

3 timer siden, Issa skrev:

I diamant er det Lucerne og I Lucerne er det mye proteiner, som kan gi utslag. Hva med å gi naturmusli solo fra st hippolyt? Mest "fjós" og lavt på stivelse og proteiner, men funker bra som snacks. Noen hester er dessverre ganske sensitive :/

Ja, jeg mistenker kanskje at det er lusernen🙄 Og at han nok er en sensitiv hest.... Skal notere naturmusli solo som et alternativ - takk for tips!

1 time siden, Sponsor skrev:

Jeg har vurdert å få opp veterinæren for utvidet sjekk og blodprøver dersom ikke det ordnet seg med fòret ja, men så ordnet det seg liksom, og alt falt på plass, men så fikk han jo utslag på ny etter å ha begynt på Diamant🙈 

Har sendt bilder til veterinær da han fikk muggen og fikk råd om vask og krem og han ville jeg skulle ta kontakt dersom det ikke ble bedre etter 3-4 dager. Men så ble det jo bedre... Etter beskrivelse av hest og almenntilstand så mente han også at det kom fra brå overgang til ny stall, fòr etc., det var veldig vanlig. Nevnte ømfintlig hud, og han sa at det var også en faktor som kom når det var fòringsrelatert. Han sa at blodprøve og skrapeprøve var vanlig dersom dette ikke ble bedre etter noen dager. 

Men kan det være sånn at det er ubalanse i vitaminer / mineraler som gjør han sånn "hyperintollerans" på kraftfor...? 

Ikke godt å si! Men enkelte mineraler "styrer" jo hud/hår/pels og det kan nok få innvirkning på dette hvis det er ubalanse eller mangler, men akkurat hvor grensa går og om det er akkurat DET som skaper de og de symptomene vet jeg ikke. Jeg tenker uansett at det aldri skader å ta en blodprøve for å sjekke om verdiene er iorden, personlig sjekker jeg jo meg selv en gang i året for å se at alt er som det skal og skjønner egentlig ikke hvorfor jeg ikke har samme rutine på hesten. Etter å ha funnet relativt store mangler i høst kommer jeg nok til å sjekke en gang i året fremover nå for å være på den sikre siden. 

• 2 weeks later...

Et godt råd når du opplever at hesten reagerer på kraftfôr, er å kutte det ut helt. Alt sammen. Noen ganger har hestene reagert på at de har fått så mye forskjellig, at tarmen ikke klarer å fungere slik som den skal. Da må systemet nullstilles, og det gjør du vet å kutte ut alt annet enn høy. La den gå bare på høy en periode på minst tre uker, før du begynner å gi forsiktige doser med vitaminer og mineraler.

Så kan du bestemme deg senere, når du ser at / om den blir bedre, om du re-introduserer kraftfôr etter hvert. 

Det kan være grovfôret den reagerer på også, hvis det er dårlig hygiene på det eller av andre grunner. Men ved å fjerne kraftfôret får du svar på om det er det, eller ikke. Hvis den fortsetter å reagere, og det absolutt ikke kan være høyet, må det være noe annet i miljøet (andre allergener, som pollen, støv, lagringsmugg osv) som den reagerer på.

@stinejhar vel noe erfaring med det, hvis jeg ikke husker feil. Vi hadde også selv en som var allergisk mot støv osv, og han fikk immunbehandling som hjalp han veldig.

Jeg leste for en tid tilbake en artikkel om ømfindtelig hud og hester som ikke liker å børstes etc, tror den var fra Sverige og at det var nokså seriøse folk bak den (kanskje SLU). De kom fram til at b-vit i maten minket ubehaget for hesten, spesielt rundt røytetider kan mange hester bli veldig ømtålige sånn.

Finner ikke igjen artikkelen dog. 

Har du analyse av grovfôret? Kraftfôr/tilskudd er ment å dekke det som grovfôret ikke dekker. Dersom grovfôret f.eks er veldig rikt på proteiner, kan den minste økning i form av kraftfôr gi utslag. Dette fordi kraftfôr ofte består av næringskilder som er mer fordøyelige enn det som finnes i grovfôret. Dersom det ikke er balansen i rasjonen, kan det som @GryCather sier være en allergisk reaksjon på noe i grovfôret. Da vil hesten kunne ha perioder med reaksjon, f.eks er en høyball verre enn neste. Slutten av en ball kan være verre enn starten dersom fôret ikke har lagringsstabilt tørrstoff.  Ikke lett å si noe konkret hva som er problemet til hesten din dessverre. Her er det vel elimineringsmetoden som gjelder. Å gi B-vitaminer kan absolutt være til hjelp for både sensitiv hud og tarm. 

• 1 month later...

Ja, vi har analyse av grovfôret og det er dessverre litt vel høyt på proteiner.. Lavt på stivelse/sukker og H3. Hesten trenger tilskudd av fett for å holde vekta, derfor må han ha noe tilskudd. 
Vi fant en god miks for han, strippet for stivelse og ting han ikke tåler😅 

Betefiber, olje og vitamintilskudd fra champion i pulverform, alt er stabilt nå, men så fort han får noe han ikke tåler så får han vabler/kuler i pelsen.... 

Gav han først et B-tilskudd fra Trikem, det tålte han fint, men gikk tom, så kjøpte vi et nytt et fra NAF - som skulle være helt rent uten «noe tull» som det så pent stod på kanna, men da var det fullt utslag i kuler i pelsen. Det tålte han ikke....! Så har han også fått utslag av Cavalor sitt godteri, sweeties. Et annet godt fra Cavalor, crunshies tåler han! Ikke bare bare🙈

Hadde jeg bare visst hvilke stoffer jeg skal holde han unna så hadde det vært enklere, men det meste inneholder jo et hav av ingredienser! Det virker uansett som at glukose, sukkermelasse, natriumklorid og proteiner er ting vi må passe på med han, i det minste at det er i balanse....! 
Om noen sitter på en «værstingliste» over ting en må være obs på så vil jeg gjerne ha den🙋‍♀️

Jeg ville definitivt prøvd å kutte diamant. Jeg tror det er mer sukker og stivelse der enn hva FK påstår 😅 Jeg er medlem i en EMS / PPID-gruppe på FB og der sier flere medlemmer at selv om FK sier at diamant egner seg til slike hester så er de ikke enige (dvs det har for mye sukker og stivelse til slike hester). Jeg husker at noen der hadde et tall på hvor mye sukker og stivelse det inneholdt totalt, noe FK ikke oppgir uten at man spør og graver. Jeg søkte kjapt, men fant det ikke. Så du kan eventuelt bli med i gruppa og søke selv (https://www.facebook.com/groups/1493560580936605/?ref=share).

Hvis du skal gi noe fra FK så er det vel spenst som er lavest på totalt stivelse og sukker tror jeg :) 

Mulig @stinej vet noe mer om dette? :) 

Tror diamant har 17% sukker og stivelse til sammen. Litt for mye for en hest med insulinresistens, men forstår det ikke helt som denne har den typen problematikk?

Hvis det er en allergisk reaksjon kan man ta blodprøver med tanke på allergi, det skal sendes til laboklin i Tyskland for analyse. Da får du svar på hva du må unngå hvis det er allergi. Det er mulig å behandle med hyposensibilisering som grycat skriver. 

Min hest fikk vabler i huden i vinter, type elveblest. Hives på engelsk, du kan google og se om det er det samme din har? I såfall er det sannsynligvis allergi. Han fikk behandling med store doser antihistaminer som hjalp.. 

Hvor mye protein er det i grovforet da? Noen får også "proteinkuler" i huden ved for mye protein. 🤔 

Årsaken til at FK ikke oppgir sukker, er at det ikke er en standardisert måte å måle sukkeret på.

Da kan alle måle på den måten som gir de sukkerverdier de selv ønsker.

Så tall på sukker, må brukes med en klype salt. (🤔)

Jeg tror du får best råd om du kontakter Idun Rosenfeldt i Felleskjøpet.

Hun har doktorgrad på foring av hest.

Snakker dere litt om hverandre nå? 😂 TS skriver jo ikke at hun gir Diamant lenger -  bare betfiber, olje og FK pulvervitaminer.

Det kan vel kanskje bli vanskelig å finne det perfekte grovfôret mtp mengde protein og sukker uten å bli altfor næringsfattig, og selv fra ball til ball vil det jo fort være litt variasjoner :/

Om det er mulig å finne ut av allergi mot de ulike virkningsstoffene i tilskudd og kraftfôr ville jeg prøvd det :)

Stemmer det, vi kuttet ut både gull og diamant, da han åpenbart ikke tålte noe i det.

Det kan derfor virke som at mye proteiner i fóret gjør at han ikke tåler det minste tilskudd med lucerne, soya eller noe annet med proteiner.. 

Men så stusser jeg jo på at han plutselig får samme utslett - proteinkuler/vabler av B vitamintilskudd og hestegodteri🤔

Hva er det av tilsetningsstoffer der han ikke tåler tro?

Veldig tydelig hva han reagerer på, for så

fort vi slutter å gi det så blir huden fin igjen... Han virker ikke irritert og at det klør, er liksom bare disse klumpene i pelsen, og de går like fort som de kommer - når vi slutter å gi det han reagerer på vel og merke! Så vi kan kun introdusere én og én ting av gangen.

Noen som har en typisk «værstingliste» over ting en må være obs på når hesten er sånn typ hypersensitiv...?

Ja, her er laboklin sitt panel for matallergi hos hest:

https://laboklin.com/sk/products/detail/food-panel-horse-1/?r=1%2C122%2C128%2C473&cHash=31e81d62eb8cdd8964afd73d3d916421

Ville tatt en sånn blodprøve, der får du svar på om hesten reagerer på Lucerne og soya, som det kan virke som? Og evnt andre ting. Der er vel eneste mulighet for å kunne vite sikkert hva dere må unngå. Ser at cavalor sweeties inneholder soya, mens crunchies ikke gjør det, så kanskje det er soya, eller kanskje det er flere ting.. 

Jeg har tatt allergiblodprøve av min, men det var med tanke på luftveier, så det var et annet panel med andre allergener, men samme laboratorium. 

Edited by stinej
  • Liker 1