Jump to content

Hva er beste selskap for en eldre ponni?? Jevnaldrende / unghest?

Recommended Posts

Hei:)

Så er tiden kommet (til høsten!) at min datter tar med seg ridehesten på VGS med Hestelinje.

"Gamleponnien" - den første ponnien hennes som vi ikke klarer kvitte oss med blir værende hjemme på gården - alene. 

Selv om hesten kommer hjem noen helger og i ferier så synes jeg ponnien burde få en venn å stå med. 

- Men hva er beste selskapet til en eldre ponni etter deres mening?

En jevnaldrende som han kan slappe av med?

En ny voksen "stabil" hest?

En unghest som han kan lære opp og være en onkel for? 

Litt info;

Han er 23 år - welshponni vallak som har levd et langt liv, mange eiere / staller og tidligere vært konkurranseponni.

Nå trives han med late dager, store uteområder, longering og løshopping og en leietur i ny og ne. Ellers slippes han løs (eller stikker ut selv🙈) og løper noen runder i skogen!

Frisk, følges opp på tenner og med vet., men jeg føler at siste året så er han litt mer avvikende hvis andre hester begynner å tøffe seg. Han merker nok alderen og viker unna bråk.

Første tiden vi hadde han så stod han med en shetlandsponni på 3 år. Da var welshen 19 år. Det virket da som at han trivdes med en liten en å passe på, og da var han sjefen av de to.

Siden ble shettisen byttet ut med en islandshest, som så ble byttet ut med ridehest (pintomix). Begge de to har han han vært så og si likeverdig med i rang, de har føyd seg etter hverandre, men dersom den andre har begynt å tøffe seg så backer han ut. 

Det er vel lov på lagt at de skal ha selskap i form av en annen hest?

Det er ikke noen dere kunne leid ut stallplassen til da, som har en hyggelig hest som kunne vært selskap?

Kanskje en gamling til? Tror ikke jeg hadde skaffet en helt ung, kan bli litt masete for den gamle, eller han styrer og glemmer at han er gammel pluss at den unge kanskje får det litt kjedelig. Ikke for stor og rangsterk og ikke en som ble kastrert sent kanskje 🤷🏼‍♀️