Jump to content

Stiv og viser tegn til ubehag

Recommended Posts

Hei. Hesten min er veldig stiv i venstre bak når jeg varmer den opp i trav. Jeg pleier å skritte 15 minutter aktivt før jeg traver. Når jeg traver etter å ha skrittet viser den ubehag når jeg forlanger at den skal sette bakbeina innunder seg og slår over i galopp i stedet for å jobbe. Etter trav så galopperer jeg noen runder på hver hånd og da er stivheten og ubehaget helt borte, og den kan jobbe som normalt. Var hos veterinær i våres da den var uren i samme bein, og da ble den sprøytet. Har siden ikke vært halt, men sliter med den stivheten/ubehaget. 

Noen som har vært borti det samme? Er det normalt eller kan det være noe galt i beinet? Har ikke tatt røntgen, men er ren på bøyeprøver 🙄

Hvilket ledd er sprøytet, og ble årsaken funnet? Grunnen til at ett ledd blir behandlet er jo fordi det leddet er overbelastet, det er ikke så ofte at det eksakte leddet er årsaken til problemet. Det er mer et symptom man ofte må smertelindre, men om man ikke gjør noe med årsaken til at hesten får vondt der, så vil det komme tilbake. Det at det blir borte ved oppvarming og særlig galoppering tyder på at det kan være muskulært å sitte høyere opp. Har du fått en behandler til å sjekke hesten?

• Liker 2

Haser over belastes gjerne ved feil vinkler på høver, is problematikk, feil bruk av muskler i bakpart, kastraksjonarr problematikk, feil spenninger I bakpart, nervebaner til organer i bekkenhulen samt baktarm. Diaphragma, sakrum, occiout/atlas, kjeve. Er ting jeg ville sett på. Og må innrømme at der du har en kropp der alt er fint, er jeg veldig skeptisk til. Vi har alle greier, om enn ikke store problemer, så ting å jobbe med. Alltid et rødt flagg for meg når jeg hører det. Selv om jeg har vært borti hester selv der jeg ikke har funnet noe særlig, det finnes jo, men ja da stoler jeg heller ikke på meg selv 🙃. Spesielt når hesten er sprøytet. Det ER en grunn til at den har smerter i det leddet, man må så bare gjøre detektivarbeid til å finne ut hva førte til den overbelastningen. 

• Liker 2
26 minutter siden, smaaen skrev:

Haser over belastes gjerne ved feil vinkler på høver, is problematikk, feil bruk av muskler i bakpart, kastraksjonarr problematikk, feil spenninger I bakpart, nervebaner til organer i bekkenhulen samt baktarm. Diaphragma, sakrum, occiout/atlas, kjeve. Er ting jeg ville sett på. Og må innrømme at der du har en kropp der alt er fint, er jeg veldig skeptisk til. Vi har alle greier, om enn ikke store problemer, så ting å jobbe med. Alltid et rødt flagg for meg når jeg hører det. Selv om jeg har vært borti hester selv der jeg ikke har funnet noe særlig, det finnes jo, men ja da stoler jeg heller ikke på meg selv 🙃. Spesielt når hesten er sprøytet. Det ER en grunn til at den har smerter i det leddet, man må så bare gjøre detektivarbeid til å finne ut hva førte til den overbelastningen. 

Interessant! Hun har alltid en låsning her eller der, men aldri noe store greier, derfor tolker jeg kroppen hennes som fin etter at kiropraktor har vært hos oss. 

Veterinæren som sprøytet i hasen var selv usikker på hvor det satt siden bøyeprøvene var rene, men han mente han så vidt så noe i longen på venstre bak, men var usikker på hvor. Siden jeg bastant mente at det var noe galt som jeg kjente under ridning måtte vi bare prøve oss frem, og bestemte å starte med hasen. Etter det har jeg ikke kjent noe til haltheten under ridning, men fordi hun gjør slik som beskrevet tidligere under oppvarming i trav klarer jeg ikke helt å legge det fra meg. Veterinærene vet ikke, så jeg gjør som du sier litt detektivarbeid på egenhånd 🙈

Jeg har tenkt litt på kneet bak og lurt på om jeg bør ta røntgen av hasen, men nå har vi hatt så mange veterinærbesøk at dette begynner å bli ganske dyrt. Jeg føler hun er fulgt veldig bra opp av kiropraktor og har ingen av problemene som du nevnte. Er det vanskelig å finne/undersøke? Tusen takk for innspill 🤗

Hvor låsningene sitter vil gi en indikasjon i hvertfall.. Det er sånn jeg lærer å lete etter det, men teorien er vanskelig nok og veldig vanskelig å si noe konkret uten å se hesten. 

• Liker 1
14 timer siden, Idalida skrev:

Interessant! Hun har alltid en låsning her eller der, men aldri noe store greier, derfor tolker jeg kroppen hennes som fin etter at kiropraktor har vært hos oss. 

Veterinæren som sprøytet i hasen var selv usikker på hvor det satt siden bøyeprøvene var rene, men han mente han så vidt så noe i longen på venstre bak, men var usikker på hvor. Siden jeg bastant mente at det var noe galt som jeg kjente under ridning måtte vi bare prøve oss frem, og bestemte å starte med hasen. Etter det har jeg ikke kjent noe til haltheten under ridning, men fordi hun gjør slik som beskrevet tidligere under oppvarming i trav klarer jeg ikke helt å legge det fra meg. Veterinærene vet ikke, så jeg gjør som du sier litt detektivarbeid på egenhånd 🙈

Jeg har tenkt litt på kneet bak og lurt på om jeg bør ta røntgen av hasen, men nå har vi hatt så mange veterinærbesøk at dette begynner å bli ganske dyrt. Jeg føler hun er fulgt veldig bra opp av kiropraktor og har ingen av problemene som du nevnte. Er det vanskelig å finne/undersøke? Tusen takk for innspill 🤗

Det er så dritt sånne ting. Hadde ørten veterinærer ut, og hesten på klinikk. Jeg påpekte for alle at han haltet bak annen hver dag. Men det endte med behandling i begge frembeina. Når det var fikset, vips kom det tilbake bak. Ikke noe å gjøre med, kneet var ødelagt. Jeg hadde fått noen til å røntge det, og vurdert ultralyd ved funn. Utrolig kjedelig å bare ha veterinærer på besøk som sparker i grusen og drar på skuldrene. Det blir fort dyrere enn å følge magefølelsen sin..

• Liker 3
På 19.1.2021 at 20.44, Idalida skrev:

Signerer @smaaen på alt hun har kommet med av innspill. At den var uren / halt i venstre bak, men blir ren etter galopp, indikerer sterkt at den har muskulære problemer i ryggen og at haltheten ikke er i selve beinet. Jeg jobber alltid sammen med både veterinær og hovslager i slike tilfeller.

Jeg liker ikke ordet "låsning", for det er misvisende. Muskelspenninger fungerer slik at de hindrer full bevegelse i et ledd eller en kroppsdel. Dersom "låsninger" kommer tilbake om og om igjen, har man ikke behandlet problemet, men symptomet. Dvs man manipulerer det området som er rammet,  noe som gir midlertidig smertelindring når endorfiner utløses, men etter noen dager sniker problemet seg tilbake.

Du må finne årsaken til at den blir stiv i ryggen. Hovbalanse og feil utstyr er de vanligste årsakene til ryggproblemer som ikke lar seg løse med behandling eller trening, når leddene er erklært friske (enten ved bøyeprøve eller ved røntgen).

Sikkert ingenting med dette å gjer, men nevner fordi om. ☺️

Hest på stallen her har slitt litt med å ta i bruk skikkelig det eine bakbeinet. Han jukset såpass at han virka halt/urein og det var på håret med veterinær og kiropraktor og alt sammen. Med ein gong problemet blei tatt tak i så kom det seg (han måtte rett og slett bruke begge beina likt) så etter ei treningshelg med fokus på å aktivisere så kom det seg etter nokon dager og veker.