Jump to content

Pixem eller Pivo

Recommended Posts

Har kjøpt pivo nylig, men har bare fått prøvd den et par ganger før hesten måtte ha fri en stund pga tenner 🙈 men så langt syns jeg at den virker til å fungere bra. Den følger veldig fint, men man bør helst være alene på banen,  for den følger den hesten som går nærmest kameraet. Har ikke fått prøvd ut den fjernundervisnings funksjonen på ordentlig ennå, så det er jeg litt spent på.  Jeg instruerer flere som har pixem og den funker jo veldig bra, men er jo en ganske så stor prisforskjell der da...

Har kjøpt pivo, og synes det fungerer ganske bra, men det avhenger litt av lysforholdene og kontrasten og andre bevegelser rundt og evnt på banen. På kveldene har jeg for dårlig med lys på banen til at den følger, og den sliter også med lav sol for eksempel. Da må man plassere den sånn at man ikke rir mellom sola og pivoen i alle fall.

Nå som det er snø mister den også mine hvite hester litt. Sånt kan man visst hjelpe den med ved å ta på mørke bandasjer og klær f eks. Hvis man kikker på den innimellom ser man jo om den har mistet hesten, så må man bare ri forbi igjen og få den med. 

Så det funker, men man må finne litt ut av plassering og innstillinger og sånt, og likevel er det ikke alltid 100% stabilt. Men jeg har hatt god nytte av å se og fått realitetsorientert ridefølelsen litt. 🤪 

Pixem følger vel armbånd, så det funker sikkert mer stabilt, men den er jo også mye dyrere. 

Får litt inntrykk av hvordan det fungerer på Facebook gruppa pivo horse riding community. Der legger mange ut videoer både når det funker og når de har problemer. 

• 1 month later...
På 17.1.2021 at 18.21, kineba skrev:

Har kjøpt pivo nylig

På 17.1.2021 at 19.13, stinej skrev:

Har kjøpt pivo

kjøpte dere fra utlandet, eller finnes det norsk forhandler?

1 time siden, julnil skrev:

kjøpte dere fra utlandet, eller finnes det norsk forhandler?

Kjøpte fra de som lager. I Nederland? tror jeg. Ikke noe problem her ihvertfall. Tok to dager å få den 😅

43 minutter siden, stinej skrev:

Kjøpte fra nettsiden, tror ikke det er noen norsk forhandler. Kom ikke noe toll/moms i tillegg, og den kom kjapt! 👌

du har nok hatt flaks med at den ikke ble avkrevd mva for

Fungerer pivo meet bra? Er det noe instruktørene klarer å bruke?

Er med i en face-gruppe for pivo-brukere, og det ser ut som den fungerer greit også til instruksjon. Skal kjøpe en til sommeren så jeg følger litt med der. 

1 hour ago, smaaen said:

Jeg fikk heller ikke mva for den da jeg bestilte. Og om jeg ikke husker feil var det ikke det da @Reaper og @Sivoya bestilte heller? 

Riktig, jeg bestilte til oss, og vi fikk heller ikke noe mva eller toll eller noe :D 

Edit:

Hvis du fremdeles vurderer pixem vs pivo så kan du høre et review her, fra ei som har begge. Hun sier at pixem tracker litt bedre, men er veldig styrete å sette opp. Mistenker at hvis jeg hadde hatt pixem hadde jeg aldri brukt den 😂

Hun sier på et tidspunkt at hun ikke vet om den følger en grå hest bedre, jeg vet ikke om jeg synes det 😂Jeg synes den mister hesten ganske ofte, men jeg har brukt den ganske mye i sterkt sollys (noe den ikke er så glad i, særlig dersom det er lys og skygge om hverandre). Og en stund brukte jeg den med en gammel iphone 7, og da syntes jeg den slet mer enn med iPhone X eller iPhone 12 (Pro). Men så lenge man følger litt med, og plasserer pivoen sånn at man kan ri rundt den for å ta den med seg igjen, så går det stort sett greit :) 

Edited by Sivoya

Nå har jeg bestilt meg en pivo silver, og bare vent å se: min blir stoppet i tollen, og ilagt mva 😂

jeg har frem til nå hatt en soloshot (den første typen), og tenker at pivo ikke blir noe dårligere enn den. Den brukte gps, samt at den ikke tålte at vi kom for nært. Måtte sette den laaangt utenfor gjerdet. Den passer bedre til utendørsaktiviteter som ikke pågår så nært, og er mer tenkt til surfing, motorcross etc. solgte den i dag, og la pengene i en pivo

grunnen til at det ble pivo, og ikke pixem, er at jeg ser at pixem ikke er perfekt den heller. Og til prisen av pixem, forventer jeg perfekt... så da droppet jeg den enn så lenge.

• Liker 1

Det blir anbefalt å ha en kontrastfarge på enten sjabrak eller genser. Det er visst også lurt å sette den opp i et hjørne kontra midt på banen. Hvis den mister hesten, mener jeg. 

13 hours ago, Issa said:

Det blir anbefalt å ha en kontrastfarge på enten sjabrak eller genser. Det er visst også lurt å sette den opp i et hjørne kontra midt på banen. Hvis den mister hesten, mener jeg. 

Hæ, hvorfor i alle dager skulle det være nyttig å sette den i et hjørne? 🤔 De gangene jeg har gjort det har jeg angret bittert 🙃 Hvis den står midt på banen kan jeg jo bare ri en volte rundt den når den mister meg, så fanger den meg opp igjen, mens står den i hjørnet så kan du banne på at den ender opp med å filme inn i hjørnet når den mister meg, og jeg må hoppe av hesten for å få fikset det.. Det er kanskje litt annerledes hvis man har plassert den høyt nok oppe til at man kan fikse det fra hesteryggen, men det får jeg sjeldent gjort. Og uansett føles det mye mer klønete og distraherende fra ridingen enn å bare ri forbi den igjen :) 

• Liker 1
3 timer siden, Sivoya skrev:

Hæ, hvorfor i alle dager skulle det være nyttig å sette den i et hjørne? 🤔 De gangene jeg har gjort det har jeg angret bittert 🙃 Hvis den står midt på banen kan jeg jo bare ri en volte rundt den når den mister meg, så fanger den meg opp igjen, mens står den i hjørnet så kan du banne på at den ender opp med å filme inn i hjørnet når den mister meg, og jeg må hoppe av hesten for å få fikset det.. Det er kanskje litt annerledes hvis man har plassert den høyt nok oppe til at man kan fikse det fra hesteryggen, men det får jeg sjeldent gjort. Og uansett føles det mye mer klønete og distraherende fra ridingen enn å bare ri forbi den igjen :) 

Fordi da blir det mindre bevegelse for den å følge? 

Jeg har hatt min både i midten og langs gjerdet. man kan risikere at den snur seg motsatt vei som Elise sier, om den står på gjerdet. Men dette unngår man som regel ved å skru av funksjonen som heter "predictive follow". Den funksjonen har jeg hittil ikke brukt uansett. Har ikke opplevd at den har mistet meg og snudd seg i motsatt retning :) 

Ellers er jeg veldig fornøyd med min! Selv de gangene vi har vært 2 stk på banen, så har den foretrukket å følge meg, selv om den tidvis begynner å følge den andre rytteren. Det er noe i koden som gjør at den helst skal følge den hesten den følger når man starter den opp. Men selvsagt, er det 3 brune hester på banen, blir det vanskelig for den.

Har ikke opplevd at jeg trenger å bruke noe med sterk farge/kontrast. Men det avhenger nok litt av øvrige lysforhold, bakgrunn, kvalitet på kamera etc. 

38 minutes ago, Issa said:

Fordi da blir det mindre bevegelse for den å følge? 

Hm, måtte tenke litt på denne :P Men jeg tror jeg skjønner, da tenker du at man stadig rir rundt pivoen? For det har ikke jeg pleid å gjøre, jeg har som regel holdt meg på en volte i nærheten av den, for å slippe at den skal zoome så mye. Da blir fort kvaliteten dårlig uansett :) 

3 minutes ago, Reaper said:

Jeg har hatt min både i midten og langs gjerdet. man kan risikere at den snur seg motsatt vei som Elise sier, om den står på gjerdet. Men dette unngår man som regel ved å skru av funksjonen som heter "predictive follow". Den funksjonen har jeg hittil ikke brukt uansett. Har ikke opplevd at den har mistet meg og snudd seg i motsatt retning :) 

Skjønner at jeg må sjekke om jeg har den "predictive follow" skrudd på nå 🧐

30 minutter siden, Reaper skrev:

Ellers er jeg veldig fornøyd med min! Selv de gangene vi har vært 2 stk på banen, så har den foretrukket å følge meg, selv om den tidvis begynner å følge den andre rytteren. Det er noe i koden som gjør at den helst skal følge den hesten den følger når man starter den opp. Men selvsagt, er det 3 brune hester på banen, blir det vanskelig for den.

Har ikke opplevd at jeg trenger å bruke noe med sterk farge/kontrast. Men det avhenger nok litt av øvrige lysforhold, bakgrunn, kvalitet på kamera etc. 

Hva er predictive follow for en funksjon?

Spurte om dette med VAT, og fikk følgende svar: 

Our company will be taking care of the customs declaration and the VAT included in your order will be used to pay for any customs tax required by the relevant authorities. Therefore, you'll not be charged for any additional customs taxes during shipment apart from what you've paid for the order.

Så det er kanskje årsaken til at dere ikke måtte betale mva, og da er håpet om at jeg også slipper dette :D  (men det gjør jeg sikkert ikke 😂)

Har dere kjøpt et kamerastativ til Pivoen, eller hva bruker dere? Regner med det ikke følger med. Skal kjøpe meg en slik selv, når eg får lønn.

Hva er predictive follow for en funksjon?

Det er en funksjon som gjør at dersom den mister deg, så vil den fortsette i samme retning som du var på vei. F.eks om den mister deg på en volte, så vil den fortsette å snurre i den retningen og den farten du hadde, mens den prøver å finne deg igjen. Og det kan jo være praktisk. 
Men om den mister deg fordi du plutselig har byttet retning og rir tilbake motsatt vei, så blir det jo fort litt feil 😛 

1 time siden, Legaat skrev:

Har dere kjøpt et kamerastativ til Pivoen, eller hva bruker dere? Regner med det ikke følger med. Skal kjøpe meg en slik selv, når eg får lønn.

Jeg har ikke kjøpt stativ. Jeg setter den enten på ridebanegjerdet, eller så har jeg satt den oppå en tønne jeg har, midt på banen og rir rundt den :) har også prøvd meg på rundball på jordet, men det blir fort litt ustabilt (om det skulle komme vind etc). 

De har sånne starterpakker med stativ tror jeg, eller man kan bruke en billig tripod. Litt etter hva man har å feste til rundt banen. Predictive follow kan få det til å hakke litt vissnok. 

Men jeg anbefaler den fb-gruppa, folk spør om alt mulig og får masse tips 👍 

16 minutter siden, Reaper skrev:

Det er en funksjon som gjør at dersom den mister deg, så vil den fortsette i samme retning som du var på vei. F.eks om den mister deg på en volte, så vil den fortsette å snurre i den retningen og den farten du hadde, mens den prøver å finne deg igjen. Og det kan jo være praktisk. 
Men om den mister deg fordi du plutselig har byttet retning og rir tilbake motsatt vei, så blir det jo fort litt feil 😛 

Jeg har ikke kjøpt stativ. Jeg setter den enten på ridebanegjerdet, eller så har jeg satt den oppå en tønne jeg har, midt på banen og rir rundt den :) har også prøvd meg på rundball på jordet, men det blir fort litt ustabilt (om det skulle komme vind etc). 

Jeg kjøpte pakken med stativ inkludert, er fint å ha et stativ som enkelt kan flyttes og endres høyde på.

Kjøpte også GoPro festet med det samme, ser at folk har litt problemer med at opptak ikke lagres, og da er det greit å ha en backup. Er heller ikke mulig å lagre fra Pivo Meet når man instrueres, så tanken er å bruke GoPro også der. Men hadde vært fint om de fikk til at instruksjonstimene kunne lagres, er jo greit å se i etterkant

Jeg kjøpte faktisk gopro-festet også, har aldri brukt det så langt 😂 Og jeg setter den som regel på en sukkerbit. Det trenger ikke være så avansert 😄 Lurer på om jeg er litt for lat for Pivo, sånn egentlig 🤔

• Haha 1

spurte et oppfølgingsspm angående VATen (mvaen), og det er slik at de samler den inn og betaler den til norske myndigheter, derfor blir ikke vi belastet dette.

Står på toll.no: 

Utenlandske nettbutikker og e-markedsplasser har plikt til å kreve inn norsk mva på varer med verdi under 3000 kroner.

For å håndtere dette må de registrere seg i en forenklet ordning hos Skatteetaten. Den nye ordningen heter VOEC, en forkortelse for VAT On E-Commerce.

Jeg har sjekket gjennom VOEC-registeret, og kan ikke finne PIVO-selskapet der, så blir litt forvirret.....men men

spurte et oppfølgingsspm angående VATen (mvaen), og det er slik at de samler den inn og betaler den til norske myndigheter, derfor blir ikke vi belastet dette.

Står på toll.no: 

Utenlandske nettbutikker og e-markedsplasser har plikt til å kreve inn norsk mva på varer med verdi under 3000 kroner.

For å håndtere dette må de registrere seg i en forenklet ordning hos Skatteetaten. Den nye ordningen heter VOEC, en forkortelse for VAT On E-Commerce.

Jeg har sjekket gjennom VOEC-registeret, og kan ikke finne PIVO-selskapet der, så blir litt forvirret.....men men

Kanskje de har et annet overordnet navn/selskap etc? 🤔 

11 timer siden, Issa skrev:

Kanskje de har et annet overordnet navn/selskap etc? 🤔 

fra fraktinfoen fra DHL står det Lexone, men heller ikke de finnes i oversikten