Jump to content

Fòringsrelatert mugg - Løsninger og fòrtilskudd?

Sponsor
 Share

Recommended Posts

Hei:) 

Nye hesten vår har foringsrelatert mugg, og vi må prøve å finne en grei løsning på fòret!

1) Hvilken olje er bra for mugg og "ømfintlig hud"? FK som er det enkleste for oss å handle på har kun Champion Soyaolje med E vit., er den god nok - eller MÅ det være Omega 3 olje?

2) Høyanalysen sier 138 g/kg TS i proteiner - så litt vel høyt.. Har noen erfaringer med at for mye proteiner kan slå ut i mugg og hudlidelser? Vi vil helst fortsette på dette høyet da det er best for de andre som spiser det, men det er jo dette hesten spiser mest av så dersom det er problemet må vi vurdere å bytte!

3) Vi følte at han ble værre med 1 l. Champion Gull (sammen med 1 l. betfiber) - og har nå kuttet ut Gull - Har noen erfaringer med at hester kan reagere på Gull?!

4) Vi er anbefalt å gi Biola som tilskudd (i et forsøk på noe annet enn Improwin som vi også ble anbefalt) . Men hvor mye Biola burde vi gi?

- Hvis noen andre har erfaringer med fòringsrelatert mugg så kom gjerne med erfaringer!

Hesten er relativt lite plaget, men har har et par små sår på hvert av frambena, og litt irritert rød hud på alle bena. Ingen hevelser eller dårlig almenntilstand:) Sårene holder vi i sjakk med å smøre, men kommer det innenfra så er det jo ikke rart at det ikke går vekk...

Equiterapeut har vært å sett på det, og både hun og hovslager mener at dette virker som fòringsrelatert, grunnet ny hest - ny mat, nytt sted etc. Har ikke hatt Vetr. til å se på det - enda:) 

Edited by Sponsor

Her kan du lese litt om høyet Eurofins:) du må se på fordøyelig protein pr ts. Behovet til hesten ef rundt 80 pr dag. Har aldri opplevd mugg pga økt mengde proteiner men det er vel kjent for å gi mugg. http://www.sportshest.no/nyheter/243/2019-12-20/mugg-hos-hest

Gull er det mye stivelse i, og for mye av det er generelt ikke bra. Men vet ikke om det er en direkte årsak til akkurat mugg.. Hvis han trenger mer enn betfiber, hadde jeg heller vurdert Spenst. Bør jo også være lavt på proteiner (https://ipaper.ipapercms.dk/TidRom/felleskjopet/champion-brosjyre-2018/?page=38

Mugg virker smittsomt, slik at en hest med mugg kan smitte de andre i samme paddock. 

Svoveltilskudd som MSM kan hjelpe mot mugg og våteksem. Bæsj og promp lukter grusomt av det, svovel, men det er verdt det 😅 

Ta en utvidet blodprøve og sjekk nivået av selen, magnesium etc. Mangler kan gi utslag i mugg (og mye annet man kan blir gal av) 

Biola som i melkeproduktet? Hadde heller gitt noe annet med probiotika i, man skal gi ganske mye Biola for at det skal ha noen effekt. Trikem Harmony pro eller Witanord. 

Takk for godt svar🤗

Vi får vurdere å få opp veterinær og se på det og ta prøver dersom det ikke gir utslag i å fjerne Gull først.. Selv om kanskje høyet også burde byttes..

Spenst har vi ja, det får han etter større anstrengelser - kanskje vi heller skal tilføre det i forplanen. Jeg skal gå inn på PC Horse og regne på hva han trenger!

Mener Biola som i vi mennesker drikker ja - equiterapeuten anbefalte det...! Søkte opp Trikem Harmony Pro - det må jeg i såfall bestille.. Men det kan virke som det har mange av de samme egenskapene som Champion Yea-Sacc - Kan det heller brukes i stedet kanskje? FK er eneste butikk i nærheten hvor jeg kan få kjøpt ting til hest "på dagen!:)

1) beste olje er linfrøolje. Den har et høyt innhold av omega3, og mengden som kreves er ikke stor. Kan fint gis i tillegg til annen olje dersom det benyttes for å dekke opp fôrbehovet

2) proteininnhold pr kg ts er ikke relevant i det du legger frem. «Korrekt» mengde her er 90g ford.råprotein/FeH

4) Biola er på en måte «riktig», samtidig som det blir feil. Melkesyrebakteriene er der, men de er i melk beregnet til mennesker. I det lange løp er det bedre for både lommebok og hestens fordøyelse å heller handle tarmflora på boks (f.eks hos Curly.no), evt Zoolac som en kjapp kur (dyr i lengden), og i tillegg vurdere om kanskje animal Biosa kan bidra. Yea-sacc er også god mat for de gode tarmbakteriene, og kan godt gis som tilskudd (der er det billigst med yea-sacc i sekk til ku heller enn bøtte til hest - innholdet er det samme), men yea-sacc inneholder ikke probiotika. Det er kun «riktig mat» for bakteriene. 

som det også nevnes er MSM et godt tilskudd for hud og hår. 

videre er det også en idé å passe på høvene. Jo bedre skodd/verket, dess bedre blodsirkulasjon. Og dess bedre sjanse for immunsystemet til å bli kvitt problemet selv. Mange bekker små, osv. 

tvitvi :)

Jeg får foringsrelatert mugg på mine, pga proteiner i høyet. Jeg har travere som trenes hardt, så jeg kan gi litt mer høy enn «vanlig», men her står det faktisk på kiloen ift mugg og ikke mugg. Som unghest fikk min ene også skikkelig proteinkuler, så han er ømfintlig på det. Jeg hadde regnet ut i PC-horse, men tallene passet ikke for han likevel, så det er viktig å bruke skjønn i tillegg og faktisk se på hesten sin 😊  Jeg tar utgangspunkt i PC-horse sine tall for å få maks med høy, deretter fyller jeg ut resten med betfiber og olje. 

Min erfaring er at hesten sjelden reagerer på selve kraftfôret, men at det blir feil sammensatt med høyet, som de tross alt skal spise mest av. Så spørsmålet ditt om «noen andre reagerer på Gull», så vil jeg heller si at å fore på Gull med ditt høy er det som blir feil.

• Liker 1

@mallilen Takk for svar og råd🤗 Ser de har linfrøolje på FK her så jeg skal prøve den! Og så kjøper jeg Yea-sacc først å ser - siden det er tilgjengelig - men dropper Biola da! 
Han blir skodd ca hver 6.uke og høvene skal være fine sier hovslager, men påpekte at han var nok litt sart i huden og var en sånn hest som kunne reagere på

litt forandringer etc...!

@CecilieA Aha... Det virker jo logisk ja.. At gull i kombinasjon med mitt høy blir feil🤔

Hvis jeg gir han 8 kg høy i døgnet (4 foringer) så er han på maks av proteiner iflg PC Horse, men ikke nok energi.. Skal han ha nok energi må han ideelt sett ha 10 kg men da får får han for mye proteiner selvsagt. Pt. får han 10 kg høy og 1 l. betefiber pluss vitamintilskudd.
Han har itillegg fått 1 l. gull men det er nå kuttet ut da det ser ut som at muggen blusset opp igjen da vi økte mengden av gull fra 2 dl til 1 l. Men jeg vet sannelig ikke om det var årsaken.. 

Men han burde litt opp i vekt og derfor ønsker jeg å gi han maks av høy og litt ekstra, så jeg tenkte å prøve med olje og teste yee-sacc for å bedre magen litt... Iflg pc horse burde han da ha 2,5 dl. olje (regnet med soyaolje til FK) 
Funker det ikke må jeg prøve andre ting som er forslått, men alt det må bestilles så det kommer ikke over natta! 

Da ville jeg gitt fett ja. 

Husk å venne til gradvis, se an behov for e-vit tilskudd ved mye olje og velg en olje som har god balanse omega3/omega6.  (Det blir fort for mye omega6, det kan drive fram betennelser kroppen er disponert for). Soya er ikke den beste oljen. 

• Liker 1

Ta den som er produsert sist, og i små kvanta. Linfrøolje blir fort harskt og da er den direkte skadelig. Gir aldri linfrøolje til mine, de får den i form av linomega pellets. Den er dog høy på proteiner, og ville ha sjekket proteinnivået på oljen hvis du ligger i øvre grenseland fra før. Du får ikke tak i noe mindre proteinrikt høy du kan tilleggsfore med? 

• Liker 2

Olje til energikilde hadde jeg bare brukt helt vanlig rapsolje kjøpt på Kiwi. Den er bedre enn soyaolje mtp omega 3/6, og gjerne mer økonomisk enn fk sine oljedunker uansett. Siden de kommer i 1l, er det heller ingen fare for at den harskner. 

Linfrøolje harskner som nevnt ganske fort, dessverre. Den bør derfor handles i 1litere (med mindre du bruker veldig mye), og unngå flasker som ikke er lystette. Bør oppbevares forholdsvis kjølig, men blir den for kald stivner den jo 🙈

• Liker 1

Takk for alle gode råd🤗

Men litt mer spørsmål om olje og mengde🙈 Eneste olje jeg kan legge til beregning i PC Horse er FK sin soyaolje, og hvis det skal bli optimalt skal han ha 250 g - så ca. 3 dl.
Foringsrådene er maks 1 dl. per 100 kg hest og hesten er estimert til å veie 450-500 kg., så er jo innafor mengdene.

Fettinnholdet er vel det samme i oljene uansett sammensetning av omega 3/6 - eller....? Så jeg kan gi samme mengder av linfrø eller rasp?

Stusser litt på fóringsrådene på den linfrøolja fra Heimer som de har på FK, der står det 20 ml per 200 kg. hest, så da skal han altså egentlig bare ha 40-50 ml av den oljen. Er det sammensetning, konsentrasjonen i den som gjør at denne er mer næringsrik, eller....?

Jeg trenger helst litt fett i foringsrasjonen hans, men null ekstra proteiner🙈 

Kikket på champion Linomega men det blir for mye proteiner🙄

Vedr. høyet vårt så har vi to høyballer fra i fjor jeg kan gi de (med langt mindre proteiner), men vil vi helst bruke det fra i år.. Det er fram til mai/juni når de skal på

beitet, og så kan vi bare krysse fingrene på at årets sammensetning blir bedre - vi slår høy på egne enger selv🤪

Olje inneholder omtrent samme mengde energi på tvers av typer, ja. Det er vel kanskje noen kalorier hit eller dit, men ikke mye. 

Linfrøolje er dyrt, og det høye innholdet omega3 gjør at det ikke er mye av den som trengs. Det vil altså være litt bortkastet å fôre 3dl av den når du egentlig bare trenger 2spiseskjeer (sånn eksempelvis). 😊

• Liker 1

Som nevnt over harskner linfrøolje ekstremt fort. I følge fetteksperten på jobb, har en eller annen doktorgrad innen fett, så funker linfrøolje kun i maling🥴 Ikke engang det egentlig. All olje bør oppbevares i kjøleskapstemperatur og mørkt. I tillegg skal det brukes innen 6 måneder etter produksjonsdato fikk jeg beskjed om. 

• 2 weeks later...

Hei:)

Statusrapport; Ting går rette veien! Selve muggsårene er snart borte, utvendig behandler vi sårene med klorhexidin sårrens og Brulidine sårsalve. 

Innvendig er Champion Gull nå faset helt ut og erstattet med Champion Soyaolje med E vitamin (vet det ikke var den som ble anbefalt av dere - men det var den jeg fikk tak i her, og så var det den de anbefalte på FK....! - Tenker jeg bytter til Rapsolje fra butikken når jeg er tom, grunnet mer Omega 3 tilskudd) - I tillegg får han Champion Yea-Sac.

Betefibermengden er økt.
Huden virker bedre og ikke så rød og irritert lengre. Det går rette veien iallefall:)

Jeg bestilte MSM og nå er det i hus, skal begynne på dette også. 

Pharma MSM. Leste et sted at det hadde vært karenstid på dette på 96 timer men at dette har gått vekk, sjekket Vetapp, og MSM står ikke lenger på listen over karens.

Men er dette helt sikkert?!? Ingen krise om jeg må kutte det ut 4 dager før et stevne, men greit å vite!

- Og et siste spm.; Dere som gir MSM, dropper dere det på sommerstid når de fullbeiter, eller gir dere det hele året? Hesten skal fullbeite fra ca. 1/6 til utover så lenge det er gress i september..