Jump to content

Tips til dyktig hovslager (nord for Oslo)?

Recommended Posts

Er det noen som har tips til dyktige hovslagere som kan kjøre til Nittedal nord for Oslo? Vi er et par på stallen som ønsker å finne ny hovslager. Felles for hestene som ønsker ny hovslager er at de har hatt veldig underskutte hæler, og nå har vi hatt Tone Wien med team på stallen for å få hjulpet disse hestene tilbake til bedre vinkler i høvene. 

Nå begynner høvene til disse hestene å se litt bedre ut, men vi eierne begynner egentlig å bli litt fortvila, for de hovslagerne som kommer til stallen vet ikke hvordan de skal hjelpe disse høvene, og vi er ganske redde for at hvis vi går tilbake til disse gamle hovslagere så går høvene rett tilbake til sånn de var, og all den jobben som nå er lagt ned blir forgjeves. I tillegg har vi kontaktet en håndfull hovslagere som vi har fått anbefalt litt rundt omkring, og som virker flinke, men ingen har tid, eller de synes det er for langt å kjøre :( 

Så jeg håper at kanskje EF kan hjelpe. Er det noen som vet om flinke hovslagere som kanskje kan komme til området? Det er viktig at de er flinke på vinkler i høvene og at de er bevisste på dette med underskutte drakter. 

Intet svar, då eg sjølv måtte bruke hovhelseteamet på min, og det gjer eg fremdeles av den enkel grunn at hesten fungerer på sitt beste etter dei kom inn i bildet. 

Dei har ikkje mulighet å sko sjølv der oppe? Eller dei har ikkje forslag og alternativer til hovslager som kan passe høvene i nærområdet? 

Jeg anbefaler også hovhelseteamet, man kan bruke de selv om man ikke trenger Tone til å komme også, tror jeg. Nyansatte Peter har vært lærling hos min hovslager, han er veldig ålreit! 😊

Edited by Ninahei

Var kanskje ikke tydelig nok i første innlegg. Hovhelseteamet er de som har vært hos oss de siste gangene, men de synes det er litt langt og har egentlig ikke veldig lyst til å sko her fast. Ellers hadde vi jo gjerne brukt de videre :)  Så ønsker gjerne forslag til andre som er dyktige. 

9 hours ago, LisaFi said:

Må si at jeg dessverre tror at dette er en skikkelig gjenganger. 

Selv om mange mener det beste får de det bare ikke til... 😪

Det er det samme inntrykket jeg får. Det er ikke av vond vilje, de vet ikke bedre. Men samtidig så skjønner jeg ikke at de da ikke utdanner seg mer altså!? Vi har jo noen som er dyktige på det her, og vi prøvde å få arrangert at hovslager kunne være med og se og lære av de sist de var her. Det var de veldig åpne for, men hovslager klarer ikke å ta seg tid til det. Eller å i det hele tatt svare på meldinger, forsåvidt. Det er til å få grå hår av 😭

• Liker 1

Jo, det tror jeg er riktig, men han har flytta til indre Østfold eller noe sånt, og har dessverre også sluttet med alle han tidligere har skodd på vår stall i alle fall :( 

Kunne ikke Amanda heller? :/ Å finne en virkelig dyktig hovslager er ikke bare bare, altså! Gruer meg til min ikke kan sko mer. Håper det enda blir maaaaange år til! Vet ikke hva jeg skulle gjort uten henne.

29 minutes ago, Elisabeth E said:

Ah, ja. Trodde han beholdt "gamle kunder" - men da tok jeg feil.

Det kan jo hende at det hadde gått hvis det var mange nok på stallen som ville, jeg vet ikke. Men jeg tror han til slutt bare hadde en kunde hos oss, så da ville han kanskje gjerne slippe? Jeg har ikke helt oversikt over akkurat dette altså, det er en del år siden jeg brukte han selv :)

16 minutes ago, Legaat said:

Kunne ikke Amanda heller? :/ Å finne en virkelig dyktig hovslager er ikke bare bare, altså! Gruer meg til min ikke kan sko mer. Håper det enda blir maaaaange år til! Vet ikke hva jeg skulle gjort uten henne.

Nei, hun syntes dessverre at det var for langt :( Nei, enig,  jeg er nesten litt sjokkert over hvor vanskelig det tydeligvis er. Vet ikke om det rett og slett er litt for få hovslagere i området, eller hva som er problemet 🤷‍♀️

Hvis dere bare er et par stykker, kan dere ikke slenge hestene på hengeren og kjøre til hovhelseteamet? Er vel bare maks en gang i mnd? 

• Liker 2

Ja, eller det ☝️

Eg har heldigvis 2 av dei å velge imellom så føler meg ganske heldig slik sett. Men eg forstår absolutt frustrasjonen. 

Har alltid grua meg med å flytte pga nettopp å finne god nok hovslager. 

• Liker 1

Sånn kjøring til hovslager er bare stress, har prøvd :s ikke bare må man ut uabsett føre når det passer for hovslager, men hesten må forholde seg til nytt sted i en "sårbar" situasjon. Syns det var helt ork å holde på sånn. 

Han Ola, skor ikke han úti der? Ikke at jeg syns han var særlig pålitelig eller lett å forholde seg til men... 

• Liker 1
18 timer siden, Sivoya skrev:

Var kanskje ikke tydelig nok i første innlegg. Hovhelseteamet er de som har vært hos oss de siste gangene, men de synes det er litt langt og har egentlig ikke veldig lyst til å sko her fast. Ellers hadde vi jo gjerne brukt de videre :)  Så ønsker gjerne forslag til andre som er dyktige. 

Det er det samme inntrykket jeg får. Det er ikke av vond vilje, de vet ikke bedre. Men samtidig så skjønner jeg ikke at de da ikke utdanner seg mer altså!? Vi har jo noen som er dyktige på det her, og vi prøvde å få arrangert at hovslager kunne være med og se og lære av de sist de var her. Det var de veldig åpne for, men hovslager klarer ikke å ta seg tid til det. Eller å i det hele tatt svare på meldinger, forsåvidt. Det er til å få grå hår av 😭

Hadde ikke jeg ville vært med på, nå under coronaen heller. 

Det er ingen kurs, konkurranser eller noen som helst slags aktivitet på utdannelsesfronten nå. 

(vi har en bråta podcaster med varierende lydkvalitet. Så litt skjer jo. Men hands on kurs er borte nå.) 

Så å risikere karantene/isolasjon har jeg sterk forståelse for at man ikke vil utsette seg for. 

9 hours ago, Issa said:

Sånn kjøring til hovslager er bare stress, har prøvd :s ikke bare må man ut uabsett føre når det passer for hovslager, men hesten må forholde seg til nytt sted i en "sårbar" situasjon. Syns det var helt ork å holde på sånn. 

Han Ola, skor ikke han úti der? Ikke at jeg syns han var særlig pålitelig eller lett å forholde seg til men... 

Ola, har du et etternavn på han? 😄 Høres jo ikke kjempestas ut med en som er upålitelig og vanskelig å forholde seg til da, men 😂

9 hours ago, Siv said:

Har du sett her?

Finn nærmeste hovslager – Norges Hovslagerforening (hovslagerforeningen.no)

Ellers er jo ryktebørsen bra sted å finne ny hovslager/veterinær/saltilpasser/trener på.

Takk for tips om nettsiden, men jeg vil helst høre litt hva slags erfaringer folk har med hovslagerne, og ikke bare lese et navn på en liste, siden hestene her har litt spesielle behov som flere faglærte hovslagere ikke har klart å hjelpe de med ☺️ 

4 hours ago, Siv said:

Hadde ikke jeg ville vært med på, nå under coronaen heller. 

Det er ingen kurs, konkurranser eller noen som helst slags aktivitet på utdannelsesfronten nå. 

(vi har en bråta podcaster med varierende lydkvalitet. Så litt skjer jo. Men hands on kurs er borte nå.) 

Så å risikere karantene/isolasjon har jeg sterk forståelse for at man ikke vil utsette seg for. 

Jeg har full forståelse for å ville være forsiktig med det under koronaen, men det var overhodet ikke nevnt som en grunn her, med mindre hovslager løy til meg når vi snakket. Her var hovslager kjempeinteressert når vi snakket på telefon, og skulle sjekke kalenderen om h*n fikk tid til å være med, og så hørte jeg aldri noe mer (selv etter masing). Men dette trenger vi ikke å diskutere her, det var ikke poenget med denne tråden :) 

3 hours ago, mallilen said:

Hva med Nes Hovslageri? Om de kjører så langt, da... 

Evt vet de kanskje i det minste om noen?

De har jeg ikke hørt om, men skal sjekke de ut! Takk 🤗

18 minutes ago, Legaat said:

@Sivoya Du får vurdere yrkesbytte og utdanne deg som hovslager selv istedenfor :lol: Hihi.

Huff, nei, tror ikke jeg egner meg til det altså 😂 Har vondt i ryggen allerede, tror ikke den hadde tålt noen karriere som hovslager 😬

• Haha 1

Har dere hørt med Silje Thorvaldsen?

Eventuellt Daniel han som skodde for Horze tidligere. Han kan vel være interessert om dere er flere.

• Liker 1

@Sivoya fargam. Han bor nedi tomter da, så kan jo hende det blir langt. Men han skodde nå oppi der og 🤔 kontaktinfo står her https://hovslagerforeningen.no/finn-naermeste-hovslager/

Daniel er visst flink ja, han skor på Stensrud tror jeg. 

Hovslageren min skór ti hester på en dag 😳 jeg syns det er nok med ett bein 😂 han sier det er fordi jeg er dårlig trent 😡 😂 

• Haha 2
9 minutter siden, Issa skrev:

@Sivoya fargam. Han bor nedi tomter da, så kan jo hende det blir langt. Men han skodde nå oppi der og 🤔 kontaktinfo står her https://hovslagerforeningen.no/finn-naermeste-hovslager/

Hovslageren min skór ti hester på en dag 😳 jeg syns det er nok med ett bein 😂 han sier det er fordi jeg er dårlig trent 😡😂 

Så frekt! 😳😂😂

7 minutter siden, mallilen skrev:

Hadde krevd rabatt neste skoing ass!

Tenkte ikke på, hadde nok med å prøve og ikke bli krenket 😂 han hadde jo rett da, jeg er jo ikke trent nok til å sko 40 hestenebein 🤭 han er islandsk. Snakker rett fra levra som en god nordlending. 

• Haha 3
2 timer siden, Issa skrev:

Hovslageren min skór ti hester på en dag 😳 jeg syns det er nok med ett bein 😂 han sier det er fordi jeg er dårlig trent 😡😂 

Han skor der jeg står på Frogner også, ikke langt fra Nittedal.

• Liker 1
20 timer siden, Issa skrev:

Ola tar imot hester, men reiser ikke ut lenger, sa han sist jeg snakket med han :)

4 timer siden, Kah skrev:

Han skor der jeg står på Frogner også, ikke langt fra Nittedal.

Hmm, mulig det var Petter jeg snakket med da 😂 Hilsen hun med navnedysleksi