Jump to content

Hva får din forrytter gjøre?

Recommended Posts

Har du forrytter eller er du forrytter? Hva får du som forrytter gjøre med hesten, eller hva får din rytter gjøre? 
Jeg vet selvfølgelig at alle har ulike avtaler og preferanser, men jeg ønsker gjerne vite hva din hjelper/du som forrytter gjør med hesten. Hva er ok, hva er ikke ok? Ri på tur? Ri bane? Sprang? Dressur? Trening? Ta hesten med i henger? Planlegge ‘fritt’ de dagene den har hesten, eller oppsatt opplegg? Har dere noe kommunikasjonssystem mer enn meldinger, skrives treningen ned i en bok, brukes en app? 
Betaling eller ikke? Hva gjøres av arbeid? Pøs på! 

Ja jeg vil gjerne vite hvordan folk flest har sin forrytterordning ☺️

Nå har jeg ikke hatt forrytter siden @Reaper var forrytter for hundre år siden 😛  men jeg har egentlig ikke så strenge krav til forrytter så lenge jeg kan stole på personen. Da kan de få ri på banen, tur, bakkearbeid, tror kanskje ikke jeg hadde latt de ta han med på hengertur. Sprang gjør jeg lite av og vil derfor ikke nødvendigvis la noen forrytter gjøre det, men bomarbeid er ikke noe problem. Betaling alt ettersom hva de vil gjøre. Er det bare til hjelp for meg, ridende hestepasser så tar jeg ingenting. Er det mer konsekvent og jevnlig trening så syne jeg det kan koste noe. 

Arbeid, stallarbeid. Møkking inne og ute, fylle høyposer, lage "kraftfor", fylle vannbøtter inne og ute. 

Vanskelig å finne forrytter da, synes jeg. Enten 13 åringer som kan "hoppe sprang" eller voksne som ikke passer av ymse årsaker. Så da har jeg ingen forrytter og ser dårlig ut at noen skulle dukke opp 😛 

Har hatt. Hun fikk lov å ri på tur og bane. Synes ikke det funka, så avslutta etter noen mnd. Jeg er litt sær, og lar heller hesten stå en dag enn å kave med fôrrytter. Spør heller noen jeg synes er dyktige om de kan trene han hvis jeg må bort over lengre tid, da mot at jeg betaler 😅 

Min forrytter får ansvar/lov til:

🌟 Alt ansvar for angitt dag (møkking, lage fôr o.l)

🌟 Eg tar ikkje betalt så lenge personen er tilgjengelig for meg med behov uten for avtalte og hjelper meg (det er jo tross alt eg som trenger hjelp, ikkje motsatt). 

🌟 Hovedsakelig behov for rytter som rir tur, men er fleksibel - alt etter situasjon. 

🌟 Ønsker jo gjerne tilbakemelding om korleis det har gått, men absolutt ingen krav. Har/hadde treningbok for å skrive i tidligere. 

🌟 Treninger kan dei få lov til å bli med på så sant det ikkje kræsjer med mine egne treninger, stevner og utflukter. Hengerkjøring tar eg sjølv ansvar for. 

Sprang har eg rytter(e) for og den målretta dressuren rir eg sjølv. Jo meir eg kan stole på personen, jo meir får dei lov til. Eg har jo hest for å trene og ri sjølv, men akkurat no om dagen så har eg ikkje kapasitet til å la kabalen gå rundt for å holde jevn trening. ☺️

Jeg har to fôrryttere, begge er voksne. Jeg syntes det er veldig fint å ha fôrrytter, for ellers blir det fort mye fridager på hesten og jeg ser at han savner daglig tur hvis han får fri.

Hun ene betaler og hun andre møkker for meg i stedet for å betale - de har selv valgt sine ordninger. 

De får bruke hesten som de vil sine dager og det har egentlig ikke vært behov for å lage noen begrensninger da de er fornuftige mennesker som ikke finner på noe rart.  De rir stort sett bare på turer, innimellom på banen på stallen.  De kan gjerne ha med hesten på treninger og stevner så lenge det er avklart med meg, men de jeg har nå har ikke vært så interessert å dra på noe vekk fra stallen. Jeg har sagt til fôrryttere at jeg ikke vil at hesten skal hoppes med mer enn 1-2 dager i uka,men siden jeg ikke akkurat driver med sprang er det ikke noe problem. 

Vi kommuniserer via bok i stallen - pleier ikke å skrive så mye, men hvor vi red, hvor lenge, hvem med, hva vi jobbet med hvis på banen og dagsformen til hesten (sprek, skvetten, lat, søt ❤️). Ellers prates vi på Facebook chat.

Med tidligere fôrryttere som har vært yngre har jeg måtte være tydelig på ting som at det ikke er lov å låne ut hesten til andre og at de ikke bruker sitt eget utstyr uten å spørre meg, og at det er viktig å rydde og varme godt opp og sånne oppdragende ting :P Så nå som jeg bare vil ha et mest mulig problemfritt hestehold så skal jeg holde meg til voksne, hestekyndige. 

Mister en fôrrytter nå som flytter, men heldigvis arver jeg mest sannsynlig en annen flink fôrrytter fra stallen. 🤞

Kan vel ikke kalle mi forrytter for har aldri tatt betalt? Hestepasser som rir/kjører på tur når hun har hesten.  Møkker boksen, fyller vann på boks og ute i gjerdet, ordner maten som stort sett er klar på låven. Steller hesten. Har dagbok som vi skriver i, ellers går det på pm med beskjeder.  Rir/ kjører som hun vil, om det ikke er noe spesielt. Ellers står hun fritt.  Hun passet gamle kaldblodsen min og i sin tid så vi har fortid der ilag.  

Jeg har både vært fôrrytter for mange hester og har hatt flere fôrryttere for mine hester. Litt varierende løsninger for begge deler, alt ut ifra hva som har fungert.

Akkurat nå har jeg en fôrrytter på min hest og en som tar stallarbeid for meg to ganger i uka og får betalt i ridetimer på hesten hun rir til vanlig, eller på min når det passer. Fôrrytter betaler en fast sum per måned.

Fôrrytteren min har ansvar for alt stallarbeid dagen(e) hun har hesten, sjekke at hesten er i orden og ikke har noen sår eller er syk eller sånt, det er minimumskrav for hennes dag(er). Hun får ri på tur, ikke på bane, det er et krav fra min side, men får tilbud om undervisning nå og da når jeg har tid. Vi hadde prøveperiode på en måned når hun begynte og vi har hele veien hatt en god dialog om hvordan hesten fungerer, hvor han er i utdanningsløpet, hvordan hun skal ri (type terreng, tempo, lengde, vanskelighetsgrad, miljøtrening osv) og annet hun bør tenke på. Hun har i det siste også fått tilbud om å være med på timer med Trine Bøhnsdalen som jeg har vært på mange kurs med, hun kommer til stallen vår jevnlig nå for tiden og jeg har tenkt at bakkearbeid med henne er nyttig for både fôrrytter og hest, spesielt siden jeg ikke har tid til å undervise de selv så mye. Jeg føler vi samarbeider og kommuniserer godt. Jeg laget en privat blogg på wordpress når jeg kjøpte hesten og har skrevet dagbok i den hver dag siden da, fôrrytter har også tilgang til denne og skriver egne innlegg for sine dager. Jeg lager også en månedsplan med overordna mål for hva vi jobber med hver måned, bare sånn for å prøve å holde en rød tråd i treninga. Ellers har vi en gruppechat på whatsapp med fôrrytter, meg og hun som tar stallarbeid to ganger i uka, der vi gir daglige beskjeder eller informerer om det skulle være noe. 

Jeg har ikke hester som egner seg til fórryttere akkurat nå, men har hatt tidligere, og det er også flere på stallen som har fórrytter.

Tidligere har jeg hatt betalende fórryttere som har betalt tilsvarende det hesten koster meg i utgifter den dagen (sånn ca ish - langt fra alt inkludert..) , 150-200 kr pr gang.
Det har vært voksne fornuftige mennesker, som har brukt hesten som de ønsker den dagen/de dagene, og selvfølgelig hatt alt ansvar for daglig stallarbeid.

Ei venninne som ikke rir har forryttere på hesten sin, de har hesten som "sin egen". Rir på treninger, stevner etc. etter eget ønske. Kontakt holdes via treningsdagbok på face og meldinger.