Jump to content

Selen-tilskudd

Issa
 Share

Recommended Posts

52 minutter siden, Issa skrev:

@Ninahei AKKURAT det gjør min 😱 har vært bekymra for det samme (poly), men det har liksom ikke stemt helt det heller. 

Jeg hadde Tone Wien på besøk i dag for å røntge høvene ifbm skoing og hun sa jo forsåvidt også at vinkelen i høvene alene var grunn nok til snubling. Men i og med at snublingen har blitt mye bedre før hun kom og retta opp i vinklene, så holder jeg en knapp på at selenmangel også har noe med saken å gjøre.

@CruVal jeg betalte 2250 for kiropraktorbehandling + blodprøver, da tok vi en mineralprofil og sjekket for fosfat, kalsium, magnesium, kalium, natrium, klorid, jern, sink, kobber og selen. Pleier å betale ca 1600 for kiropraktorbehandling alene, så da havna vel blodprøvene på ca 650 kr.

• Liker 1

18 minutter siden, smaaen skrev:

Ganske interessant det dere sier med snublinga da. F har jo gjort det tidvis tidligere, er veldig lengesiden han har hatt den overtråkksnublinga nå. Men hadde jo vært interessant å se hvor landskapet ligger.

Ja, nå vet jeg jo ikke hvor lenge de må gå med selenmangel før man ser slike symptomer og hvor mye mangel de evt må ha. Men jeg har lært at det er generelt sett lite selen i norsk grovfôr og at det kan man fint gi tilskudd av om vinteren. Så da regner jeg med at for enkelte hester er det en kjapp tur ned i mangelkjelleren der.

@IssaTakk ❤️ Hun har tapt seg noe over ryggen nå, men det er nok heller pga veldig proteinfattig grovfôr og litt mindre trening en periode. Vi er igang igjen nå og jeg tilleggsfôrer med en del lucerne, så regner med det tar seg opp :) Altså, jeg tror ikke den gjengse person hadde lagt merke til det, men jeg kjenner / ser jo hver minste forandring på den hesten 😂

1 time siden, LisaFi skrev:

I fht snublegjengen, hvordan er status E-vit? Den bør være ok for å normalisere funksjon av muskler og sener. Vær også obs på at mye olje i foret senker hestens opptak av e-vit (dvs man tror man gir «nok» og så tar de ikke opp).

Vi sjekka ikke e-vitamin på blodprøvene, men jeg har jo gitt selentilskudd med e-vitamin i. Ellers har jeg også fått forklart av veterinær at selen og e-vitaminer utfyller hverandre litt og litt mangel på det ene kan visst "erstattes" hvis det andre er i normaltilstand/overskudd. Ved utregning av fôrplan har det aldri vært mangel på e-vitamin, men disse utreningene vil aldri bli 100% nøyaktige og opptak hos hesten blir jo også vanskelig å medberegne. Fôrer forøvrig ikke med olje. For min hest sin del så starta jo dette i beitesesongen og jeg tror han rett og slett ikke har spist nok variert og burde fått vitaminer/mineraler tidligere enn jeg starta med. I og med at en annen hest på samme beite fikk påvist for mye selen etter blodprøver på omtrent samme tid, så konkluderer jeg med at min hest ikke har spist det samme som den og/eller at han har dårligere opptak og/eller får i seg for mye av noe annet som hindrer opptak av selen.

Edited by Ninahei
  • Liker 1

Jeg har aldri tatt blodprøver med mindre hesten har fått dårlig pels eller dårlig almenntilstand på noen måte. Men er enig i at tap av hold, merkelig snubling (hvis det ikke åpenbart kommer av høvene) kan være noe som ville fått meg på tanken, hvertfall hvis kroppen ikke ellers har noen åpenbare vondter. 

Kaldblodsen vår har gradvis blitt bedre og bedre i løpet av det snart 1,5 årene hun har bodd her. Hun var mest som en stor knute som ikke likte å bli tatt på en gang. Vi er fremdeles ikke i mål med høvene, men totalen har forandret seg så mye at hun kan være i full bruk hvertfall. Og fått et fantastisk humør og hårlag. Men det har tatt lang tid med bare det som er «normal» oppfølging hos oss. Skulle ønske vi skodde den tidligere, men vi hadde et håp om å få det til uten dop. Men nå går det uten dop, (etter 3x med dop) fordi totalen kom seg så mye når kroppen fikk bevege seg bedre!  

Ville bare fram til at det er så mange ting som henger sammen. Vi hadde sikkert funnet noe på blodprøver i fjor sommer også, men så liksom ikke noe hensikt inå begynne der. 

• Liker 1

Man får jo aldri sjekket alt uansett, så sånne ekstra tiltak gjør man jo bare ved mistanke. Men det er vanskelig å oppdage, og sette i sammenheng, slike litt subtile symptomer. Helt tilfeldig at jeg tenkte på selen, og mulig her er noe plasebo i bildet, men syns det begynner å hjelpe litt mtp muskler i ryggen 😅 

Er e-vit i det selen tilskuddet jeg gir ja, virker som det ofte er det.