Jump to content

Selen-tilskudd

Recommended Posts

Blodprøve viste selenmangel på hestepelsen. Ikke uvanlig på norsk grovfôr, har jeg skjønt. Kjøpte en pose tilskudd på horze, men det er relativt dyrt sammenliknet med tilskudd for feks ku. Hva er forskjellen? Står på produktbladet at hest skal ha 16 g pr 100 kg 🤔 

https://www.felleskjopet.no/husdyr/storfe/mjoelkeku/tilskuddsfor/mineral--og-vitamintilskudd/e-vit-msb-mel-20kg-16071

Min hest har også påvist selenmangel og jeg har rett og slett brukt E-plus fra Horze (det var den første og beste jeg fikk tak i på dagen), jeg regner ut hvor mye han skal ha (i forhold til resten av rasjonen) istedet for å følge anvisningene på pakka og da blir det naturligvis ikke så mye og ergo billigere. 

Men jeg lurer også på om det er forskjell på tilskuddene laget for hest og de for andre dyr og om man kan blande, hvorfor/hvorfor ikke?

Ja, har gitt den E+ med selen fra horze, men over 600 kr for under en halv kg slo meg som litt drøyt 😅 hestefolk betaler gjerne ti ganger så mye som bønder 🤪 

Takk, da blir det den for ku eller gris 🐽 

Tror jaggu meg jeg skal gå over til den til alle dyreslag etterhvert, må bare bruke opp all den dyre e-plusen 🤣

Gir dere selentilskudd året rundt? Dere som har tatt blodprøver, gir dere kun til blodprøvene ser OK ut igjen, eller fortsetter dere med en mindre mengde tilskudd også etter det? Det er vel sikkert noen individer som har dårligere opptak og da bør få tilskudd hele året, og det er kanskje nettopp derfor de i utgangspunktet har mangel? 

1 time siden, Ninahei skrev:

Tror jaggu meg jeg skal gå over til den til alle dyreslag etterhvert, må bare bruke opp all den dyre e-plusen 🤣

Gir dere selentilskudd året rundt? Dere som har tatt blodprøver, gir dere kun til blodprøvene ser OK ut igjen, eller fortsetter dere med en mindre mengde tilskudd også etter det? Det er vel sikkert noen individer som har dårligere opptak og da bør få tilskudd hele året, og det er kanskje nettopp derfor de i utgangspunktet har mangel? 

Jeg gir basert på analysen. Det varierer litt i mengde, men gir hele året til alle. 
Har ikke tatt blodprøver.

• Liker 1

Jeg gir etter hva blodprøven sa. Skal ta ny om et halvt år for å sjekke ny verdi. Tok prøve av bare han ene, som jeg har merket symptomer på. De andre to har jeg ikke tatt blodprøve av og de får heller ikke tilskudd. 

Jeg må være ærlig og si at jeg har verken forprøve eller blodprøve, men vet hvordan norsk for statistisk er.. 

For å safe litt gir jeg ikke dette tilskuddet 7/dg/u, men 5, og så 2 dg pause.  Samme med tangmel (for jod).  Har ekstremt mye tangmel etter å ha kjøpt en hel sekk (fordi kg-pris i menneskebutikk er hinsdes..) - så hvis noen har bruk for en kg eller så, gi meg et hint så kan jeg sende en pk. 

Jeg begynte å gi før blodprøve, for jeg var rimelig sikker på lave verdier. Så tok prøven i forbindelse med tannsjekk, for sikkert hets skyld. Selen skal man være forsiktig med å gi for mye av, siden det samler seg i kroppen. Men sannsynligheten for at hesten ligger i øvre grense på norsk grovfôr, er lav. Kjøpte en sekk ku-selen i dag 😊

10 timer siden, LisaFi skrev:

Jeg må være ærlig og si at jeg har verken forprøve eller blodprøve, men vet hvordan norsk for statistisk er.. 

For å safe litt gir jeg ikke dette tilskuddet 7/dg/u, men 5, og så 2 dg pause.  Samme med tangmel (for jod).  Har ekstremt mye tangmel etter å ha kjøpt en hel sekk (fordi kg-pris i menneskebutikk er hinsdes..) - så hvis noen har bruk for en kg eller så, gi meg et hint så kan jeg sende en pk. 

Hinthint!! Hvor kjøper du?

Dere som gir selen, gir dere organisk eller kjemiskfremstilt? og sjekker dere etterpå om blodverdiene har gått opp? 

En venninne slet med ekstrem selenmangel på hesten sin, og måtte til slutt opp på 3-4dobbel anbefalt dose av organisk selen for å komme opp i riktig verdi. Selvsagt i samarbeid med veterinær. Men det var påfallende hvor vanskelig det var å få riktig verdi. Kjemisk fremstilt selen hadde null effekt. 

2 timer siden, smaaen skrev:

Dere som gir selen, gir dere organisk eller kjemiskfremstilt? og sjekker dere etterpå om blodverdiene har gått opp? 

En venninne slet med ekstrem selenmangel på hesten sin, og måtte til slutt opp på 3-4dobbel anbefalt dose av organisk selen for å komme opp i riktig verdi. Selvsagt i samarbeid med veterinær. Men det var påfallende hvor vanskelig det var å få riktig verdi. Kjemisk fremstilt selen hadde null effekt. 

Jeg visste om forskjellen på forhånd, men måtte ha tak i på dagen, så da ble det bare det første og beste jeg fant, men tilfeldigvis var det organisk selen. Tok nye blodprøver etter to måneder og da hadde verdiene gått betraktelig opp. Har nå halvert dosen og gir selen basert på fôranalyse og tilpasser til resten av fôrrasjonen.

Min hest fikk påvist selenmangel rett etter beite, faktisk mens han fortsatt sto på beite. Vi hadde begynt å tilleggsfôre, men han spiste fortsatt endel gress. Sa ifra til gjengen han står på beite med, det kunne jo fort hende de også hadde selenmangel siden hestene hadde spist omtrent det samme hele sommeren. Den ene hesten tok blodprøve og det viste seg at den faktisk hadde for MYE selen! Ganske snodig i og med at min hadde under halvparten av minsteverdi.

20 timer siden, Issa skrev:

Jeg gir etter hva blodprøven sa. Skal ta ny om et halvt år for å sjekke ny verdi. Tok prøve av bare han ene, som jeg har merket symptomer på. De andre to har jeg ikke tatt blodprøve av og de får heller ikke tilskudd. 

Hva slags symptomer merket du? Nysgjerrig på om de jeg merka på min var de samme.

• Liker 1

Islandshester har visst tilpasset seg et lavere nivå, i følge noen islandshest veterinærer min veterinær snakket med.

Jeg merket det ikke på annet enn at han hadde utrolig vanskelig for å sette muskler, trass mye trening og ekstra proteiner. Kom på at den forrige hesten min fikk selenmangel hos ny eier, så da fikk jeg sjekket min 😅 

Hvor kjøper man organisk selen da? 😱 

• Liker 1

Her er min sin fôrplan akkurat nå. Stor SWB, 7 år, 165 i dekken og 174 cm høy. Bilde vedlagt. 

På 28.11.2020 at 12.34, Issa skrev:

Islandshester har visst tilpasset seg et lavere nivå, i følge noen islandshest veterinærer min veterinær snakket med.

Jeg merket det ikke på annet enn at han hadde utrolig vanskelig for å sette muskler, trass mye trening og ekstra proteiner. Kom på at den forrige hesten min mistet hele overlinjen sin men jeg trodde det var pga salen, så ble han jo solgt. Hos ny eier ble han såpass dårlig at de sjekket med veterinær, og det var pga selenmangel, så da fikk jeg sjekket min 😅 

Hvor kjøper man organisk selen da? 😱 

Min har snubla noe forferdelig på bakbeina, satt egentlig godt med muskler i sommer, men det ble helt krise med snublinga i midten av august. Kunne snuble 5-10 ganger på en økt på ridebanen og plutselig bråstoppe i trav. På de værste dagene tryna han faktisk også, en gang ned på alle fire fra galopp når jeg longerte og en gang ned på knærne i trav på tur på ukomplisert grusvei. Jevnlig fulgt opp med veterinærkiroptaktor over flere år (samme behandler) og hun fant ikke noe som skulle tilsi så heftige symptomer. Det slår meg at han kan ha hatt selenmangel tidligere også, for han har tidvis vært en skikkelig snublefot, men bare "nå og da", så jeg har tenkt at det har vært vekstproblematikk (hatt han siden han var 2).

Alt som inneholder selenometionin er vel organisk selen, sånn jeg har skjønt det? Eller? Isåfall er det organisk selen i e-plus

maladonfor.jpg

Edited by Ninahei

Oi, ja min har også snublet eller "tråkket over" bak en del, kanskje det har sammenheng. 

Han har gått på Champion Tempo og soyapellets, samt multivitaminer fra FK. Har nylig gått over til st. Hipolytt, men han har bare spist en sekk av det så relaterer det ikke til dét. 

Er kjemisk framstilt i den sekken jeg kjøpte nå, så jeg ble brått litt usikker 😅 kanskje jeg skulle holde meg til Trikem sin. Dog ei venninne har gikk noe ala FK sin og hennes hest fikk opp verdiene. 

6 minutter siden, Issa skrev:

Oi, ja min har også snublet eller "tråkket over" bak en del, kanskje det har sammenheng. 

Han har gått på Champion Tempo og soyapellets, samt multivitaminer fra FK. Har nylig gått over til st. Hipolytt, men han har bare spist en sekk av det så relaterer det ikke til dét. 

Er kjemisk framstilt i den sekken jeg kjøpte nå, så jeg ble brått litt usikker 😅 kanskje jeg skulle holde meg til Trikem sin. Dog ei venninne har gikk noe ala FK sin og hennes hest fikk opp verdiene. 

Hvilken av de tre er det? Eldst, yngst, mellom? 😜

6 timer siden, Issa skrev:

Min butter i bakken med tåa bak først, klarer ikke å hente seg inn slik at han får løfta beinet, så da "faller" jo resten av beinet over tåa og det kan se ut som overkoding. Jeg har tidligere hatt hest med polynevropati, så jeg ble livredd for at det var det. Filma noen økter og fikk sett ordentlig hva han gjorde når han snubla. Han har også snubla foran da, men aller mest bak. 

Jeg tar jo blodprøver på meg selv en gang i året for å sjekke at alt er på stell, men det virker ikke som om det er så utbredt å gjøre det samme på dyr, hvertfall ikke på hest. Men det er jo nyttig, fordi man ser jo ofte ikke symptomer på mangler før det er ganske seint.

• Liker 1