Jump to content

Hest som løper ut...

Recommended Posts

På 9.11.2020 at 20.37, Anne Siri skrev:

Håper ikke det blir et alvorlig problem 😕 jeg må nok ta et steg tilbake med han, og vinne tilbake tilliten. Han har vært en veldig ålreit hest helt til nå.

er ikke tillit skal skape, men grensesetting og respekt for at det du sier gjelder

Jeg er litt enig med Julnil her. Det er faktisk ikke unormalt at hester begynner med truende atferd hvis den som håndterer dem er veldig forsiktige eller aldri setter dem på plass. Kanskje har hesten gradvis prøvd å dominere, og at eieren ikke har lagt merke til det før blokkbokstavene kom fram. 

Selvfølgelig kan det hende at hesten har dritvondt eller at noe er galt, men man skal ikke avfeie at den kan være bare dritfrekk og trenger to tette og fem badehetter og. Truende oppførsel er ikke greit samme hva som feiler hesten, og kan i de fleste tilfeller fint korrigeres uten at hesten dauer av den grunn. 

19 minutter siden, Mona skrev:

Jeg er litt enig med Julnil her. Det er faktisk ikke unormalt at hester begynner med truende atferd hvis den som håndterer dem er veldig forsiktige eller aldri setter dem på plass. Kanskje har hesten gradvis prøvd å dominere, og at eieren ikke har lagt merke til det før blokkbokstavene kom fram. 

Selvfølgelig kan det hende at hesten har dritvondt eller at noe er galt, men man skal ikke avfeie at den kan være bare dritfrekk og trenger to tette og fem badehetter og. Truende oppførsel er ikke greit samme hva som feiler hesten, og kan i de fleste tilfeller fint korrigeres uten at hesten dauer av den grunn. 

Jeg kan nok bekrefte at det er frekkhet ja, i dag fikk jeg assistanse og da var han en annen hest 🐴 så må nok sette mere grenser rett og slett. 

Hester er ikke frekke, de har ikke hjernekapasitet til det. De lever i nuet, reagerer der og da. En hest skal ikke trenge å få to tette og fem badehetter, da har den prøvd å kommunisere noe i forkant som vi som håndterer hesten ikke har sett eller lagt merke til. Helt enig at dersom hesten angriper må man gjøre det man kan for å få en trygg situasjon, men det har vært en foranledning før hesten gikk til det skritt at den angrep. Presis kommunikasjon er alfa omega i hestehåndtering, noe absolutt alle kan bli bedre på, slik at man unngår situasjoner der man må ty til vold for å holde seg trygg. 

• Liker 9
  • Perfekt 1

Enig med over, man skal ikke trenge å kommunisere med store bokstaver, straffe etc. Men når skaden først har skjedd, er det bedre å si litt tydelig i fra, så må man være flinkere til å se de små tegnene og signalene heretter, slik at man kan korrigere med små tegn. 

• Liker 1

Enig i at hester ikke er frekke og alt det andre som @smaaenog @Issa påpeker her.

Men; hester snakker kroppsspråk flytende og enkelte, kanskje spesielt unghester i nettopp den alderen som TS har, kan buse fram på den måten hvis eier / trener blir usikker eller redd. Den angrep ikke, så vidt jeg klarer å lese. Det er likevel helt klart uønsket oppførsel og bruk av for store ord fra hestens side, uansett om det har bakgrunn i at den prøver å ta lederrollen i situasjonen (ettersom hester bytter på å lede i gitte situasjoner) eller om det er fordi den har vondt / ubehag. 

Jeg tenker at det er umulig å si uten å ha vært der og sett hva som skjedde i forkant av hendelsen. "What happened before what happened" er en frase fra Mike Beck som jeg liker veldig godt. Gikk hun et skritt bakover mens hun longerte? Det er en invitasjon til hesten om å komme inn. Har den samtidig press et sted for å holde seg ute på volten, kan det bli forvirrende. Har den også vondt i munnen, vil det forsterke ubehaget. Stresser hesten seg opp, føler seg fanget, går i mot presset, blir frustrert, går inn for å prøve å få mer plass og komme unna press? Hvilke andre signaler har hun eller treneren gitt med kroppen sin, bevisst eller ubevisst? Hva prøvde hesten å si, før den måtte rope så høyt? Eller er det rett og slett unghest som buser / bøller. 

Umulig å si, uten å ha vært der.

En erfaren trener som kan lese hestens kroppsspråk er en god støtte, men jeg er enig i at jeg ville ha fått veterinær til å sjekke den. Typiske ting som skjer i den alderen er tenner (selvsagt) og griffelbeinsproblemer.