Jump to content

Hest som løper ut...

Recommended Posts

Jeg har en 3 år gammel ridehest, som jeg har hatt siden slutten av august. Alt har så langt gått helt fint. Helt til nå på lørdag som jeg skulle leie han entur, plutselig fant han ut at han skulle hjem og løp avgående i full galopp. I dag så skulle jeg tommekjøre han, og når turen nesten var ferdig så slo han bak ut og løp avgårde. Syns det er veldig kjeeelig at han har startet med dette. Noen tips? Han er en STOR hest. 

Trur ikkje Mona meiner med ridning. 

Tømmekjør med et godt stangbitt som får hesten til å stoppe.

Ut ifrå min erfaring så skal ikkje hesten stikke avgårde så mange gongene før du har et alvorlig problem. 

Tenker kanskje at du rett og slett må legge ned litt ekstra tid på bakkearbeidet her, og gå litt etter i sømmene hvor det går gæli. 

Treåringer er strengt tatt for tenåringer å regne - de er unge, cheeky, tester grenser og finner sin plass i verden. 
Samtidig som de vokser i alle mulige retninger, med tilhørende ubehag i både knokler, muskler, bindevev og ikke minst; tenner. 

Unghester er pussige sånn. De kan være engler den ene dagen, og noen skikkelige drittunger den andre dagen.  De gjør aldri noe uten grunn, selvom vi ikke alltid forstår hva årsaken er. 

kan det hende at hesten er i en vekstfase, eller at det du forlanger har vært litt for mye? Korte økter er viktig så ikke de blir «kokt» i hodet. Mestring er superviktig!

Kan det hende hesten har brukt såpass med tid på å bli trygg på omgivelsene (og seg selv), og nå viser alle sine sider? 

Det har jo også blitt kjøligere, og selv de snilleste og mest rutinerte hester kan få «tulltak»på denne tiden av året. Plutselig er postkassa dritskummel, eller grinda på ridebanen er blitt et hestespisende monster. 

Spørsmålet er jo _hva_ som utløser oppførselen, men ofte er det smart å ta et skritt tilbake når det gjelder de unge, og så re-introdusere det som utløser oppførselen, enten det er å gå litt lenger vekk fra de andre, eller å holde på de ekstra fem minuttene :) 

Å sette på et hardt bitt er noe jeg ikke vil anbefale på en såpass ung hest, hadde den vært åtte og voksen hadde det vært et akutt spørsmål om sikkerhet. En treåring kan fort bli skremt og redd for munnen sin om det tar for hardt i der fremme. 

1 time siden, Mona skrev:

Hadde en sånn en gang jeg og, slengte på et bitt med laange sjenkler og la meg bakover når han prøvde å stikke. Det skjedde ikke igjen. 

1 time siden, Stjorm10 skrev:

Trur ikkje Mona meiner med ridning. 

Tømmekjør med et godt stangbitt som får hesten til å stoppe.

Ut ifrå min erfaring så skal ikkje hesten stikke avgårde så mange gongene før du har et alvorlig problem. 

Håper ikke det blir et alvorlig problem 😕 jeg må nok ta et steg tilbake med han, og vinne tilbake tilliten. Han har vært en veldig ålreit hest helt til nå.

1 time siden, mallilen skrev:

Tenker kanskje at du rett og slett må legge ned litt ekstra tid på bakkearbeidet her, og gå litt etter i sømmene hvor det går gæli. 

Treåringer er strengt tatt for tenåringer å regne - de er unge, cheeky, tester grenser og finner sin plass i verden. 
Samtidig som de vokser i alle mulige retninger, med tilhørende ubehag i både knokler, muskler, bindevev og ikke minst; tenner. 

Unghester er pussige sånn. De kan være engler den ene dagen, og noen skikkelige drittunger den andre dagen.  De gjør aldri noe uten grunn, selvom vi ikke alltid forstår hva årsaken er. 

kan det hende at hesten er i en vekstfase, eller at det du forlanger har vært litt for mye? Korte økter er viktig så ikke de blir «kokt» i hodet. Mestring er superviktig!

Kan det hende hesten har brukt såpass med tid på å bli trygg på omgivelsene (og seg selv), og nå viser alle sine sider? 

Det har jo også blitt kjøligere, og selv de snilleste og mest rutinerte hester kan få «tulltak»på denne tiden av året. Plutselig er postkassa dritskummel, eller grinda på ridebanen er blitt et hestespisende monster. 

Spørsmålet er jo _hva_ som utløser oppførselen, men ofte er det smart å ta et skritt tilbake når det gjelder de unge, og så re-introdusere det som utløser oppførselen, enten det er å gå litt lenger vekk fra de andre, eller å holde på de ekstra fem minuttene :) 

Å sette på et hardt bitt er noe jeg ikke vil anbefale på en såpass ung hest, hadde den vært åtte og voksen hadde det vært et akutt spørsmål om sikkerhet. En treåring kan fort bli skremt og redd for munnen sin om det tar for hardt i der fremme. 

Mange kloke ord her:) jeg tror du har rett i at jeg må ta et steg tilbake. Det er også mulig han er påvirket av at det har blitt kaldere i været, slik at han rett og slett har blitt sprek. De to gangene som han har løpt ut så har jeg fått tak i han, og gått litt mere med han, og da har han vært rolig. 

Håper det bare er enkelt tilfeller, men har sjølv stått i den situasjonen der og vi tømmekjører aldri på tur lengre (ikkje egentlig i det heile).

Nettopp fordi eg har to dårlige opplevelser med han og eg orker det ikkje. 

Men gå et skritt og to tilbake, og for min del er sikkerhet og brems like viktig på psyken som den er om det skulle oppstå noko. Ein har veldig lite å stille opp med om nokon 100kg med egen vilje finner ut at dette gidder dei ikkje 🙊

3 minutter siden, Stjorm10 skrev:

Håper det bare er enkelt tilfeller, men har sjølv stått i den situasjonen der og vi tømmekjører aldri på tur lengre (ikkje egentlig i det heile).

Nettopp fordi eg har to dårlige opplevelser med han og eg orker det ikkje. 

Men gå et skritt og to tilbake, og for min del er sikkerhet og brems like viktig på psyken som den er om det skulle oppstå noko. Ein har veldig lite å stille opp med om nokon 100kg med egen vilje finner ut at dette gidder dei ikkje 🙊

Men rir du han på tur da? Jeg har ikke startet med å ri han på tur enda, og nå kjenner jeg at det ikke frister 🙈

3 minutter siden, Anne Siri skrev:

Men rir du han på tur da? Jeg har ikke startet med å ri han på tur enda, og nå kjenner jeg at det ikke frister 🙈

Tja, vi prøver å ri tur. Blir så som så tidvis. Vi kan ri/leie tur og det går heilt fint. Men mykje sperrer jo på min egen psyke så 🙊

Er forskjell på hester, min var absolutt ingen skjør gamp som trengte å gå noen steg tilbake, han trengte å få kraftig beskjed om å oppføre seg 😅 Han kunne fly ut når jeg red og, så selv om han "bare" var 4 år kjente jeg at hvis denne skal bli brukbar kjørehest må skapet settes på rett plass heller før enn senere, for når han skjønte at han kunne stikke utnyttet han det. Har man en mer sensitiv hest må man vurdere andre metoder. 

• Liker 1
7 minutter siden, Mona skrev:

Er forskjell på hester, min var absolutt ingen skjør gamp som trengte å gå noen steg tilbake, han trengte å få kraftig beskjed om å oppføre seg 😅 Han kunne fly ut når jeg red og, så selv om han "bare" var 4 år kjente jeg at hvis denne skal bli brukbar kjørehest må skapet settes på rett plass heller før enn senere, for når han skjønte at han kunne stikke utnyttet han det. Har man en mer sensitiv hest må man vurdere andre metoder. 

Vil ikke si at han er en skjør hest. Han finnes ikke nervøs, og det han har gjort har vært på dritt🙈 så jeg håper det er noe som kan plukkes vekk... 

Det handler ikke om tillitt, det handler om respekt.

Du må alltid være føre var, og lese hestens signaler i god tid, slik at du tar det FØR det eskalerer. Når hesten først har fått rettet ut halsen og drar avgårde, så kan man som regel drite i å gjenvinne kontrollen.
Med unghest må man alltid være tilstede, og lese hesten hvert sekund av økta. Så fort han begynner å øse seg litt opp må du være på plass å gi han en oppgave, holde fokuset hos deg.
Hvis han vil dra avgårde, bøy han, få han inn på en volte etc. En hest med bøy i halsen er langt fra like sterk som en hest med rett hals.

Jeg tømmekjører også alltid med innspenningstøyler, fordi jeg ikke vil ha en hest som bråsnur og surrer seg inn i tømmene - det er dømt til å bli en fiasko. 
Innspenningen er ikke stram, men det gjør at hesten ikke kan snu i tømmene.

• Liker 2

Tillitt er en steinsort.  Morenekonglomerat for å være nøye. 😅

Vet ikke helt om jeg kobler det Elisabeth beskriver til respekt, men enig i at man må være tilstede. For meg handler det om at man må være der hele tida slik at de slipper å «tenke sjøl» og begynne å finne på ting (i hestens øyne «ta ansvar for potensielt farlige ting»). Når det har eskalert til at hesten virkelig løper ut/stikker er rytter alt for «bakpå» ifht tiltak for å unngå at hesten tror den skal ordne skumle ting selv. Det skal den få nøye forklart at ikke er dens jobb når den er ung.

9F4C4245-8B40-4512-9922-084842CA2E1E.jpeg

Edited by LisaFi

Poenget var forøvrig at alt for mange håndteringsmessige problemer koker ned til respekt, eventuelt manglende rammer om man heller vil kalle det det, enn tilitt. (-l 😅)

Uten sammenheng med øvrig i innlegget, kun ment som en kommentar til at trådstarter begrunner problematikken med manglende tilitt. 

Flere gode råd her, men tror jeg hadde holdt meg unna tømmekjøring som tur-form på en ung og stor hest. Jobbe med rammer på ridebanen, med taugrime feks. Og gjøre tømmekjøringsgreier/øvelser på banen og holde øktene korte. Så kan man gå tur med hesten i bånd bak seg, slik at den vet at du er lederen og den som holder utkikk. 

58 minutter siden, Issa skrev:

Flere gode råd her, men tror jeg hadde holdt meg unna tømmekjøring som tur-form på en ung og stor hest. Jobbe med rammer på ridebanen, med taugrime feks. Og gjøre tømmekjøringsgreier/øvelser på banen og holde øktene korte. Så kan man gå tur med hesten i bånd bak seg, slik at den vet at du er lederen og den som holder utkikk. 

Takk for tips :) jeg kommer nok til å styre unna tømmekjøring en liten stund fremover i allefall. 

Nå har jeg og hesten havnet på skikkelig feil vei 😔 Og forstår ikke helt hvordan jeg skal få retter opp i dette. Nå har han startet med å vise meg en aggressiv adferd, og det syns jeg veldig skremmende. De siste to dagene som jeg har longert, så har han plutselig forsøkt å løpe i mot meg med ørene flatt bakover. 

2 minutter siden, Anne Siri skrev:

Nå har jeg og hesten havnet på skikkelig feil vei 😔 Og forstår ikke helt hvordan jeg skal få retter opp i dette. Nå har han startet med å vise meg en aggressiv adferd, og det syns jeg veldig skremmende. De siste to dagene som jeg har longert, så har han plutselig forsøkt å løpe i mot meg med ørene flatt bakover. 

det høres ut som at dere trenger hjelp av en trener. Hvor holder du til?

2 minutter siden, Anne Siri skrev:

Rett utenfor Oslo, har tilgang på trener altså :) men syns bare dette er en veldig rar og skremmende oppførsel. 

Da bør treneren kunne oversette for deg hvorfor hesten oppfører seg som den gjør. Dette virker som en situasjon som har eskalert veldig raskt og bør tas tak i før det får utvikle seg videre. 

2 minutter siden, smaaen skrev:

Da bør treneren kunne oversette for deg hvorfor hesten oppfører seg som den gjør. Dette virker som en situasjon som har eskalert veldig raskt og bør tas tak i før det får utvikle seg videre. 

Ja, den har det. Han har vært så snill, og plutselig blitt et monster i løpet av en uke 😳

59 minutter siden, Anne Siri skrev:

Jeg tror ikke det er noe galt med han, jeg tror heller han prøver å få overtaket over meg, også har han funnet ut at ved å bli sur og sint så blir jeg redd.

Det er vel bedre å få en veterinær til å sjekke tenner, rygg og andre ting så du vet i stedet for å tro? Tenk så urettferdig det er hvis hesten prøver å si fra om sterke smerter, og så møter den mennesker som blir strenge og skal sette seg i respekt. 

Når man ikke har noe felles språk blir adferd den eneste måten man kan si ifra på. Det må vi ta på alvor.

Edited by stinej
10 minutter siden, stinej skrev:

Det er vel bedre å få en veterinær til å sjekke tenner, rygg og andre ting så du vet i stedet for å tro? Tenk så urettferdig det er hvis hesten prøver å si fra om sterke smerter, og så møter den mennesker som blir strenge og skal sette seg i respekt. 

Når man ikke har noe felles språk blir adferd den eneste måten man kan si ifra på. Det må vi ta på alvor.

Jeg forstår hva du mener. Syns også det er veldig merkelig at han plutselig reagerer som han gjør, det skal sies at han har et lite temperament uansett, og har alltid lagt på ørene når han for eksempel får mat. Jeg har hatt han siden slutten av august, og han har vært utrolig snill under håndtering. Han er også fulgt opp av veterinær hvis det har vært noe galt :) kan selvfølgelig ta kontakt med dyrlegen og høre hva hun tenker. 

1 time siden, Anne Siri skrev:

Jeg forstår hva du mener. Syns også det er veldig merkelig at han plutselig reagerer som han gjør, det skal sies at han har et lite temperament uansett, og har alltid lagt på ørene når han for eksempel får mat. Jeg har hatt han siden slutten av august, og han har vært utrolig snill under håndtering. Han er også fulgt opp av veterinær hvis det har vært noe galt :) kan selvfølgelig ta kontakt med dyrlegen og høre hva hun tenker. 

En hest som blir sint når den får mat er heller ikke nødvendigvis innenfor hva jeg vil kalle normal atferd. Jeg har en hest som er sånn, og det tar jeg på alvor og tar hensyn til. Har han fri til gang på nok mat er han ikke sint, så det er veldig situasjonspreget. En hest som endrer atferd brått må man høre på, utelukke at det er smerter som forårsaker slik atferd og dermed se på kommunikasjonen i treningen. Veldig mange "snakker" altfor høyt i forhold til hesten og noen hester kan reagere veldig på dette, og det kan være andre ting. Men det er helt umulig å vite eksakt over internett og et par setninger.  Derfor rådene om å få hjelp av en veterinær for å utelukke smerter og en som kan hjelpe med kommunikasjonen i treningen og kanskje finne ut hvor det butter der. 

• Liker 1