Jump to content

Hva burde saltilpasser oppdage?

Recommended Posts

Ei venninne av meg har hatt besøk av saltilpasser og vi reagerer begge litt på hvordan det gikk. Jeg har fått lov av henne til å poste om det her, da vi lurer på om det er flere som reagerer på dette. 

Når saltilpasseren kom for å sjekke salen så fikk hun beskjed om at salen lå i bakvekt, men at det kunne rettes med mer stopp i bakkant. I den forbindelse måtte all stopp i salen byttes, noe som kostet flere tusen kroner. Da salen kom tilbake fra omstopp, viser det seg at salen ikke passer allikevel. Den ligger ikke i bakvekt, men fasongen på salens fremsvissel, ved manken, passer ikke hesten.

Da føler man seg jo som kunde litt lurt, når man har brukt flere tusen kroner på å fikse en sal som ikke passer selv etter at den er stoppet om. Så det store spørsmålet vi sitter igjen med, er: Burde ikke tilpasser ha sett dette FØR hen gjorde en dyr omstopping på en sal som allikevel ikke ville passe? Nå har jo venninna mi brukt mange tusen på å fikse en sal, med det resultatet at den likevel ikke kan brukes og hun må selge den og kjøpe ny. Det er lite sannsynlig at hun får igjen de pengene hun har brukt på å bytte stopp ved salg av salen.  

Om saltilpasseren stopper om salen, og sier den skal passe etter omstopp, og den da ikke gjør det, så må da saltilpasseren ta dette på sin kappe og stoppe den om igjen slik at den passer. Mener nå jeg! Ellers har jo ikke kunden fått varen/tjenesten hun har betalt for.

Er det dere som mener salen ikke paser etter omstopp, eller har saltilpasser selv vært og sett på den etter omstopp, og konstantert at en ikke passer? Saltilpasser burde nå hvertfall sjekke salen etter omstopp og sørge for at salen faktisk passer.

Jeg hadde klaget, det er nå sikkert.

• Liker 1
15 minutes ago, Legaat said:

Om saltilpasseren stopper om salen, og sier den skal passe etter omstopp, og den da ikke gjør det, så må da saltilpasseren ta dette på sin kappe og stoppe den om igjen slik at den passer. Mener nå jeg! Ellers har jo ikke kunden fått varen/tjenesten hun har betalt for.

Er det dere som mener salen ikke paser etter omstopp, eller har saltilpasser selv vært og sett på den etter omstopp, og konstantert at en ikke passer? Saltilpasser burde nå hvertfall sjekke salen etter omstopp og sørge for at salen faktisk passer.

Jeg hadde klaget, det er nå sikkert.

Saltilpasser tok med seg salen siden all stoppen måtte byttes ut, og når hen kom tilbake med salen og skulle se på den på hesten etter omstopp oppdaget saltilpasser at den ikke passet, og mente da at den aldri kom til å passen denne hesten. Så det er saltilpasser selv som sier at den ikke passer til hesten, men hen oppdaget dette først etter å ha gjort en dyr omstoppingsjobb. 

Jeg er helt enig med deg i at hvis saltilpasser har stoppet om og den ikke passer, så må hen stoppe den om igjen så den passer. Problemet her er egentlig at hen sier at salen aldri vil passe til hesten uansett omstopping. Så da reagerer vi på at det ikke ble oppdaget før det ble gjort en så kostbar jobb med omstopping :/ 

12 minutter siden, Sivoya skrev:

Saltilpasser tok med seg salen siden all stoppen måtte byttes ut, og når hen kom tilbake med salen og skulle se på den på hesten etter omstopp oppdaget saltilpasser at den ikke passet, og mente da at den aldri kom til å passen denne hesten. Så det er saltilpasser selv som sier at den ikke passer til hesten, men hen oppdaget dette først etter å ha gjort en dyr omstoppingsjobb. 

Jeg er helt enig med deg i at hvis saltilpasser har stoppet om og den ikke passer, så må hen stoppe den om igjen så den passer. Problemet her er egentlig at hen sier at salen aldri vil passe til hesten uansett omstopping. Så da reagerer vi på at det ikke ble oppdaget før det ble gjort en så kostbar jobb med omstopping :/ 

Oi, såpass ja. Det er jo veldig lett for hen å si NÅ at "denne kommer jo aldri til å passe", for å fraskrive seg ansvaret. Men som du sier - dette burde saltilpasser da sett/skjønt FØR omstoppen. Jeg hadde klaget og ikke gitt meg her.  Utrolig uprofesjonelt, syns nå jeg.

• Liker 1

Det samme skjedde meg med en tidligere sal. Saltilpasser insisterte på at jeg skulle smelte om bommen på den, og bruke pad under. Da ville alt passe. Ergo så "ødelegger" de min nye sal, som jeg hadde hatt i noen få måneder med å ta ut bommen. Resultatet var at salen da heller ikke passet... Jeg reklamerte på hele greia og fikk en ny sal som passet. Gikk noen tusen i tap på det, og de akket seg over å måtte ta inn en sal de måtte selge som brukt og som hadde endret bom. Dette burde de jo skjønt før de begynner å endre..

• Trist 1
1 hour ago, Kah said:

Det samme skjedde meg med en tidligere sal. Saltilpasser insisterte på at jeg skulle smelte om bommen på den, og bruke pad under. Da ville alt passe. Ergo så "ødelegger" de min nye sal, som jeg hadde hatt i noen få måneder med å ta ut bommen. Resultatet var at salen da heller ikke passet... Jeg reklamerte på hele greia og fikk en ny sal som passet. Gikk noen tusen i tap på det, og de akket seg over å måtte ta inn en sal de måtte selge som brukt og som hadde endret bom. Dette burde de jo skjønt før de begynner å endre..

Huff, ja, og det er jo enda verre når salen er helt ny!! Da hadde jeg blitt ganske fortvila altså. Men det er bra at det løste seg for deg da  :)  Men du bruker kanskje ikke den saltilpasseren igjen 😂

Når jeg fikk tilpasset sal hadde saltilpasser med bomtre til ulike modeller som ble lagt på ryggen til hesten. Da så hun med en gang hvilket tre som var riktig for min. Så kunne hun bare måle bomvidde og finne ut hvilken type puter han måtte ha. Det tok jo litt tid, men når man gjør det på denne måten blir det iallefall grundig. 

Har jo opplevd at folk klager over sal som ikke passer etter 2-3 mnd, men rir man mye i en sal som plutselig passer og hesten legger seg ut (som kan skje i løpet av noen mnd), så er dette noe jeg tenker man ikke kan laste tilpasser for. Å stoppe om en sal som i utgangspunktet ikke passet er ren idioti, og det hadde jeg nektet å betale for. 

• Liker 4

Jeg hadde klagd hvertfall. Da var det jo bedre da den bare var i bakvekt da. Hadde blitt grinete. Det koster vel rundt 2500,- for en full omstopp så det er jo mye penger. 

Jeg bruker en lokal tilpasser og hun sa den ene salen ikke passet. Hun var ærlig og sa den aldri ville blitt 100%.  Det var selvfølgelig kjipt men bedre det enn å ri med vond sal. Brukte hun igjen på to nye saler for da da stolte jeg på at hun var ærlig med de. Hyggelig pris også. Skal hvertfall aldri bruke en som selger et spesifikt merke. (Hvis jeg ikke skal ha akkurat den salen da så klart). 

• Liker 2

Dette er uhørt! Som andre nevner her bør dette være grunnleggende kunnskap fra saltilpassers side. Det er jo bare å løfte salen opp bak så ser man raskt (eller får hvertfall en tanke) om den kommer til å passe foran eller ei?? 🤐

• Liker 1

Det enkleste i slike tilfeller er å kontakte forbrukerrådet. 

De gir knallgode råd. Og er saklige. 

Vanligvis har håndverkere rett på å ordne opp etter seg. 

Så det er mulig løsningen er at saltilpasser setter salen tilbake i samme stand som den var når den fikk den inn.

• Liker 2

I dag hadde jeg saltilpasser, jeg spurte om hun også kunne se om en sprangsal jeg har liggende kunne passe/passer/ikke passer også. Vi la den på, hun løftet den opp i bakkant fordi balansen på den var litt feil og mens hun holdt salen oppe konkluderte hun med at bommen var for trang. Det tok ca 5 min. Bare sånn til sammenligning 🙈

15 hours ago, Ninahei said:

I dag hadde jeg saltilpasser, jeg spurte om hun også kunne se om en sprangsal jeg har liggende kunne passe/passer/ikke passer også. Vi la den på, hun løftet den opp i bakkant fordi balansen på den var litt feil og mens hun holdt salen oppe konkluderte hun med at bommen var for trang. Det tok ca 5 min. Bare sånn til sammenligning 🙈

Ja, ikke sant.. Det høres mer ut som sånn man tenker at de skal jobbe 😅

• Haha 1