Jump to content

skoproblem eller ikke?

Recommended Posts

En ting er sikkert, læringskurven er ekstremt bratt når man kjøper hest for første gang. 

Kort historikk:

Kjøpte hest rett før sommeren, den gikk med sko på forbeina.

Skoene ble tatt av, John Anders Johnsrud hjalp oss å få skik på høvene (ref. tidligere post).

Hesten fungerte som en drøm.

Ifbm full vetsjekk, vaksiner, osv sier dyrlegen at hesten virker øm og bør skos.

Vi har flyttet for langt unna til at John Anders kan være vår hovslager, så vi bruker den de andre på stallen bruker. 

Hesten blir skodd på alle 4. 

I det siste har hesten gradvis blitt vanskeligere å få frem i trav og gallop. Det har eskalert over en lengre periode. I begynnelsen tenkte vi at han tester oss, men så begynte vi å snakke om når startet denne endringen, og den ene datteren min husket akkurat hvilken dag det var. Bare noen dager etter at han ble skodd på alle 4. 

Hovslageren brukes av mange på stallen, han har et kjent navn i regionen og de jeg har snakket med er fornøyd med han. 
Så jeg har ingen grunn til å tvile på hans arbeid eller kompetanse. 

Kan det være noe med skoingen? Noen som har opplevd noe lignende? Tips? 

Er du usikker, er det aldri galt med ein anna hovslagers synspunkt. 

Eg sto i samme situasjon i våres. Hovslageren brukes av mange i regionen og dei fleste kan skos av han, men min blei bare meir og meir butt og kort i stega og vegra seg. 

Skiftet til hovslageren som følger Tone Wien, og kunne ikkje vert meir fornøyd. Litt korrigeringer og hesten er blitt ein heilt anna. 

Så det trenger ikkje vere noko galt, men kanskje din hest trenger det lille ekstra? 

Om en hest skal få trøbbel med å trave og galoppere, så må skoingen være hinsides. 

Det skjer at hester blir skodd vanvittig feil, også om en kun har grunnleggende normal skoing, som grunnlag til en vurdering. 

Men de pleier allikevel å kunne trave og galoppere. 

Noen vinner til og med konkurranser. Da tar jeg av meg hatten. 

For noen hester! 

Har dere en trener? 

Traver og galopperer hesten løs? 

I longe? 

Passer salen? 

Skjer det samme uansett rytter? 

Har dere prøvd å la mer erfarne ri den? 

Hva sier hovslageren, når dere snakker med den om problemet? 

Du har helt rett i at læringskurve er bratt. 

Ett spørsmål, fører ofte ikke til ett greit svar, men til mange fler spørsmål som må besvares før det første kan bli besvart. 

Hest er ett enormt bredt kompetansefelt. 

Det er ikke enkelt å kjøpe feks hovslager tjenester, for det kreves ingen kompetanse fra de som arbeider som hovslagere. 

Du kan få en kompetent en. 

Eller en som i går kjøpte verktøy, for nå har hen sett egen hest bli skodd i flere år. Så da må man jo få det til selv også. (sann historie) 

Man støtter seg jo alltid på de andre i stallen sin erfaring. 

Og de kan være superfornøyd, for det faller aldri av sko. Som eksempel. 

Og så glemmer man at det er noen ting til som må inkluderes i skoingen for at den skal inneholde minimumskrav så hestevelferden er overholdt. 

Nå har jeg drodlet langt og lenge, uten at det har ført deg nærmere ett svar, dessverre. 

Håper du finner ut av det. 

• Liker 2

Vanskelig å si uten å kjenne dere og hesten, det kan være så mangt både i ridning og med hesten. Det skal mye til før hesten vegrer seg for å bare gå fram på grunn av skoing. Ikke vært borti faktisk, selv ikke med helt promp skoing. Det påvirker mer kvaliteten i steget som nevnt over, stutt i steget, utakt, rulling.. Veldig sårbeinte hester vil gå dårligere fram, men hvis den går med sko og er sårbeint, vil den bare ømme på skarpe steiner typ. 

Hvis det er noe fysisk galt med den, vil jeg heller tro det kan være noe med ryggen eller ledd i beina, men det er umulig å si noe mer spesifikt. 

Feil skoing/vinkler på hovene kan dog føre til ømme bein/rygg da det endrer på hestens bevegelsesmønster. Og det igjen kan jo føre til uvilje mot å gå fram. 

Kanskje John-Anders kan si noe om vinkler etc hvis du sender han bilder? 😅 

• Liker 1

Jeg tenker jo at om veterinær sa hesten var øm, også har den blitt mer trykkete og uvillig etter skoing så kan det jo ligge noe mer bak det? Kanskje få vet til å se på det igjen?

Jeg har hatt hest som har ømmet med sko jeg, tør ikke tenke på hvordan han hadde vært uten sko på det tidspunktet da. Selv er jeg midt i en prosess med å få fikset opp i høvene på egen hest og ser helt sykt mye på bein om dagen. Det er ekstremt mange hester der ute som går med feil vinkler og som behandler finner jeg igjen mange av de samme spenningene oppe i skulder, nakke. Hva kom først, høna? egget? alt henger sammen. Lærer ekstremt mye med å ta eget hovstell om dagen da 🙃 

Viktig å også ta en titt på mye av det @Siv har nevnt, det er dessverre litt innviklet når man ser at ting ikke fungerer optimalt og det er sjeldent kun én ting som virker inn.  Men jeg tenker at om vet mener hesten ømmer, så blir den værre med sko, da er det lurt å få vet til å utelukke noe mer bakenforliggende årsaker, gjerne i samarbeid med hovslager. 

• Liker 2
På 2.11.2020 at 9.49, Siv skrev:

Om en hest skal få trøbbel med å trave og galoppere, så må skoingen være hinsides. 

Det skjer at hester blir skodd vanvittig feil, også om en kun har grunnleggende normal skoing, som grunnlag til en vurdering. 

Men de pleier allikevel å kunne trave og galoppere. 

Noen vinner til og med konkurranser. Da tar jeg av meg hatten. 

For noen hester! 

Har dere en trener? 

I longe? 

Passer salen? 

Du har helt rett i at læringskurve er bratt. 

Ett spørsmål, fører ofte ikke til ett greit svar, men til mange fler spørsmål som må besvares før det første kan bli besvart. 

Hest er ett enormt bredt kompetansefelt. 

Det er ikke enkelt å kjøpe feks hovslager tjenester, for det kreves ingen kompetanse fra de som arbeider som hovslagere. 

Eller en som i går kjøpte verktøy, for nå har hen sett egen hest bli skodd i flere år. Så da må man jo få det til selv også. (sann historie) 

Man støtter seg jo alltid på de andre i stallen sin erfaring. 

Og de kan være superfornøyd, for det faller aldri av sko. Som eksempel. 

Og så glemmer man at det er noen ting til som må inkluderes i skoingen for at den skal inneholde minimumskrav så hestevelferden er overholdt. 

Nå har jeg drodlet langt og lenge, uten at det har ført deg nærmere ett svar, dessverre. 

Håper du finner ut av det. 

Om en hest er mekanisk forfangen, vegrer den seg for å gå fram. Noen hester vegrer seg også tidligere, hvis strekket i bøyesena blir for stort. Og selvsagt ved sømstikk (men da er det ofte ett ben og veldig tydelig, og kommer raskt etter skoingen).

Når det er sagt, er det ikke mye som skal forandres i skoingen før hesten kan få muskelspenninger og bli så støl at den ikke vil gå fram. Men det sees typisk i løpet av den første uka etter skoing.

@Hestejentemamma: Jeg har lest i den gamle tråden din, og sett på bildene. Høvene som hesten hadde da den kom, hadde flere tegn på forandringer (store riller i hovveggen) samt at de var veldig ubalanserte. Har dere tatt røntgenbilder av dem og sett hva som skjer inni hoven?

Hvis hesten ble øm etter flytting, er det stor sannsynlighet for at det kan ha med fôrbytte å gjøre. Ved å sette på sko når hesten ømmer, maskerer man symptomet, men adresserer ikke årsaken. Og hvis den vegrer seg mer og mer for å gå fram, kan man ikke utelukke at det er noe på gang i høvene. Sjekk om hesten er varm i høvene, og sjekk om den har digitalpuls.

Men det kan også være at underlaget er såpass annerledes, at den blir øm av det. Hva slags underlag står den på ute?

Hvis du kan si nærmere hvor dere står, og legge ved bilder av høvene? 

Og hva får den av fôr nå? Har dere analyse på høyet?

Edited by GryCat

Har dere en trener? 

Ja :) 

I longe? 

Ja, men vi har bare gjort det 1 - 2 ganger da den ikke er så glad i longe.

Passer salen? 

Ja, sjekket av flere kyndige. 

Han er vanskeligere til en av døtrene mine, men begge opplever det.

Nei, men det er en del av planen fremover. Må bare finne riktig person.

Han kommer til uken. Det er først i det siste av vi har koblet at det kanskje kan være relatert til det. 

Bruker Ola Fargam, har forstått det slik at han har fagbrev og lang erfaring. 

• 1 month later...

Hei. 
Takk for alle innspill. Er betryggende å lese hva dere erfarne tenker  :)
Er ikke superaktiv her, da jeg er midt i eksamensperiode. 
Men det er på tide med en oppdatering. 

Tror rett og slett hele greia var en "fase", som nå er på vei til å gå over. 

Litt som trassalderen på barn😏.

Vi intensiverte ridetimene med 2 timer i uken en periode, og sakte men sikkert løsnet ting og det ble bedre. 

Når vi kjøpte hest var jeg forberedt på jobben, altså dra til stallen hver dag, møkke, fôre, trene, +++ 
Det jeg ikke var forberedt på var alle bekymringene. 

Hvorfor gjør han sånn? Hva betyr det? Fryser han? Er han var? Sulten? Kald? Tørst? Får han for mye mat? For lite? Liker han dette? Er han glad? Lei seg? Står han for mye stille? Får han nok trening? Får han variert nok trening? 

• Liker 2

De spørsmålene forsvinner aldri, dessverre og heldigvis 😛 etterhvert vil du bli bedre og bedre kjent med hesten din så du ser fortere og fortere hva som plager den og når den er fornøyd.

• Takk 1
På 7.12.2020 at 10.59, Issa skrev:

Bekymrer meg seriøst mer om hestene enn om ungen 🤭 de spørsmålene der forsvinner aldri 🤪 (ungen kan i det minste si fra) 

Det var kjekt å høre at det er slik hos flere. 

Hvor mye bæsjer han? Hvordan er konsistensen? Hvor mye drikkerhan? 
Hvorfor gjør han slik? Er det noe galt? Fryser han? Er han for varm? 

• Haha 2

Ser den vinkelen på hovene litt rar ut? Hadde han mer muskler i fjor på denne tiden? Mister han for mye hår? Er det normalt å ha øyebuse tre dager på rad? Ser tissen hans litt rar ut? Skal det ta så lang tid for et sår å gro? Passer salen? Burde jeg variert med flere bitt? Har han vondt et sted? En låsning? 😅😅

• Haha 3