Jump to content

Recommended Posts

For to uker siden var plutselig Rico stokk halt i høyre frambein. Veterinæren konkluderte med hovbyll og fikk ut noen dråper puss. Han ble raskt bedre og fungerte helt normalt. Så ble han plutselig stokk halt igjen på samme fot og hadde veldig store smerter da hovslager tok av skoen. Veterinæren fant det hun sa var to ømme sømstikk, men han hadde ikke vondt der han hadde vondt sist (som hun også omtalte som et sømstikk). 

Jeg har ingen erfaring med sømstikk, og ingen av ponniene våre har hatt dette tidligere. Er det ikke litt merkelig at han plutselig har fått tre stykker på så kort tid? Hva kan dette skyldes? 

Han ble skodd en uke før det første sømstikket, og så ble skoen satt på igjen fire dager etter.

Edited by AstridN
1 time siden, AstridN skrev:

For to uker siden var plutselig Rico stokk halt i høyre frambein. Veterinæren konkluderte med hovbyll og fikk ut noen dråper puss. Han ble raskt bedre og fungerte helt normalt. Så ble han plutselig stokk halt igjen på samme fot og hadde veldig store smerter da hovslager tok av skoen. Veterinæren fant det hun sa var to ømme sømstikk, men han hadde ikke vondt der han hadde vondt sist (som hun også omtalte som et sømstikk). 

Jeg har ingen erfaring med sømstikk, og ingen av ponniene våre har hatt dette tidligere. Er det ikke litt merkelig at han plutselig har fått tre stykker på så kort tid? Hva kan dette skyldes? 

Han ble skodd en uke før det første sømstikket, og så ble skoen satt på igjen fire dager etter.

Sømstikk er enkelt og greit det det høres ut som; at sømmen settes feil når skoen skal på. 

Hovbyll kan oppstå som følge av sømstikk, men også «utav det blå». Det er ikke helt uvanlig med hovbyller på denne tiden av året, dessverre.

• Liker 2

Her må vi få på plass noen definisjoner før vi går videre. 

Det er ikke uvanlig at veterinærer vrenger på hovslagerfagets faguttrykk, litt sånn rundt om kring etter eget forgodtbefinnende. 

Sømstikk, er at sømmen treffer nerver. Dette medfører umiddelbar reaksjon fra hesten. 

Og hullet etter sømmen vil blø. 

Så har vi sømtrykk. 

Da ligger sømmen for nært sensitivt vev (nerver) og vil over tid kunne lage en irritasjon, som kan gi en betennelse. 

Hovbyll kan være med og uten bakterier. 

Med bakterier er det svart guffe. 

Uten, er min beskrivelse som gråmøkkete vannpyttvann. Tviler på at det er ett faguttrykk, men det er beskrivende. 

Hadde hesten store smerter hele tiden, eller når skoen ble tatt av? 

Hva ble gjort med de to nye ømme punktene? 

Nå i gørreføretida, så kan byller komme ut av det blå. 

Hoven er litt myk og kan da være mindre motstandsdyktig mot fremmedelementer. Eller tåle slag fra underlag dårligere enn ellers. 

Noen hester blir voldsomt halte av ett par dråper puss, andre går fint rundt med store byller. Og man får seg en solid overraskelse når hesten skos. 

Hvorfor din har fått byll nå, kan det være lurt å spørre hovslageren om. 

Det er denne som kjenner hoven på din hest best. 

Det enkleste er alltid om det er en søm som har vært der den ikke skal. Det er lett å ordne opp i. 

Vanligvis. 

• Liker 3
17 minutter siden, Siv skrev:

Her må vi få på plass noen definisjoner før vi går videre. 

Det er ikke uvanlig at veterinærer vrenger på hovslagerfagets faguttrykk, litt sånn rundt om kring etter eget forgodtbefinnende. 

Sømstikk, er at sømmen treffer nerver. Dette medfører umiddelbar reaksjon fra hesten. 

Og hullet etter sømmen vil blø. 

Så har vi sømtrykk. 

Da ligger sømmen for nært sensitivt vev (nerver) og vil over tid kunne lage en irritasjon, som kan gi en betennelse. 

Hovbyll kan være med og uten bakterier. 

Med bakterier er det svart guffe. 

Uten, er min beskrivelse som gråmøkkete vannpyttvann. Tviler på at det er ett faguttrykk, men det er beskrivende. 

Hadde hesten store smerter hele tiden, eller når skoen ble tatt av? 

Hva ble gjort med de to nye ømme punktene? 

Nå i gørreføretida, så kan byller komme ut av det blå. 

Hoven er litt myk og kan da være mindre motstandsdyktig mot fremmedelementer. Eller tåle slag fra underlag dårligere enn ellers. 

Noen hester blir voldsomt halte av ett par dråper puss, andre går fint rundt med store byller. Og man får seg en solid overraskelse når hesten skos. 

Hvorfor din har fått byll nå, kan det være lurt å spørre hovslageren om. 

Det er denne som kjenner hoven på din hest best. 

Det enkleste er alltid om det er en søm som har vært der den ikke skal. Det er lett å ordne opp i. 

Vanligvis. 

Ja, jeg skjønner at det er begrep som brukes litt om hverandre.  Den første veterinæren kalte det hovbyll, og at hun fikk ut et par dråper mørkt puss, og at det var det som skulle til for å få bort smertene.

Nå på torsdag hadde han, som sist, problemer med å trå på foten fram til skoen ble tatt av.  Idet skoen ble tatt av,  begynte han å hyperventilere, og svettet voldsomt. Etter en liten stund var han rolig og kunne trå på foten igjen.  Da veterinæren kom,  var han bare øm på de punktene hun kalte sømstikk, og hun forklarte at hovslageren hadde truffet feil og slått sømmen i vev der den har skapt trykk over tid. Det var mørke flekker hun sa kom fra slikt trykk. Og at det stedet hvor den første veterinæren hadde fått ut noen dråper, også var et sømstikk.

Så jeg lurer vel egentlig bare på hva som gjør at sømmen kommer feil på tre steder i samme periode, og er litt bekymret for at det skal skje igjen 🤔 Jeg skal selvfølgelig snakke med hovslageren (det var en kollega av henne som tilfeldigvis var i stallen på torsdag og tok av skoen, jeg skal høre med ham også).

Han står med omslag, på tirsdag kan vi vurdere om han er haltfri og eventuelt få på skoen igjen.

Edited by AstridN

Dette høres ikke helt normalt ut

Eller jeg har aldri vært borti at hester begynner å hyperventilere eller svette av at sko taes av. 

Haltfri er ikke nok etter byll, synes jeg. Tørr bandasje på såret, som holder seg tørt natta over er viktig. 

Pirk på sånne detaljer betaler seg, er min erfaring. 😊 

9 minutter siden, Siv skrev:

Dette høres ikke helt normalt ut

Eller jeg har aldri vært borti at hester begynner å hyperventilere eller svette av at sko taes av. 

Haltfri er ikke nok etter byll, synes jeg. Tørr bandasje på såret, som holder seg tørt natta over er viktig. 

Pirk på sånne detaljer betaler seg, er min erfaring. 😊 

Hovslageren ble også veldig bekymret av reaksjonen da hoven ble tatt av,  men veterinæren mente det var normalt fordi han hadde så vondt. 

Nå blir jeg i hvert fall forvirret,  jeg har fått beskjed om våtomslag (som sist): animalintex eller bleie med ph-optima hudvask.

Er det byll når det er snakk om sømstikk/-trykk, da? (Det var ikke noe puss nå.) Haha, huff 😅

Ikke meningen å forvirre. 

Det tørre er på etter at man mener såret etter byll er rent og har tørket opp. 

Så, når du tenker dette ser jo bra ut, så legger du på noe tørt innerst. Teip eller bandasjer det på. Og la stå en natt. 

Er bandasjen fortsatt tørr da, lukker du ikke inne noe gørr ved å sette på sko. 

Er det ikke puss, er jo våtomslag forebyggende/for sikkerhets skyld og en trenger ikke legge tørt omslag. 

Jeg har aldri lagt på omslag ved kun sømtrykk, som ikke har utviklet byll. 

Da skor jeg de bare med en gang igjen, ettersom ubehag/smerte er borte i det øyeblikk sømmen er ute. 

Men eor det normalt å hyperventilere og svette når smerte fjernes? 

Det er i så fall nytt for meg, men det behøver ikke bety det er feil. 

11 minutter siden, Siv skrev:

Ikke meningen å forvirre. 

Det tørre er på etter at man mener såret etter byll er rent og har tørket opp. 

Så, når du tenker dette ser jo bra ut, så legger du på noe tørt innerst. Teip eller bandasjer det på. Og la stå en natt. 

Er bandasjen fortsatt tørr da, lukker du ikke inne noe gørr ved å sette på sko. 

Er det ikke puss, er jo våtomslag forebyggende/for sikkerhets skyld og en trenger ikke legge tørt omslag. 

Jeg har aldri lagt på omslag ved kun sømtrykk, som ikke har utviklet byll. 

Da skor jeg de bare med en gang igjen, ettersom ubehag/smerte er borte i det øyeblikk sømmen er ute. 

Men eor det normalt å hyperventilere og svette når smerte fjernes? 

Det er i så fall nytt for meg, men det behøver ikke bety det er feil. 

Da forstår jeg 😊

Jeg kan kanskje tenke meg at prosessen med å få av skoen var såpass vond at han ble veldig stresset? Jeg aner ikke, men han har i hvert fall virket fin etterpå,  bank i bordet,  så vi får håpe han bare er veldig flink til å vise følelser 😅 

Tusen takk for forklaringene! 😇 Det er frustrerende å føle at man mangler kunnskap... Håper hovslageren har en teori om hvorfor dette skjedde, og hvordan det kan unngås neste gang.