Jump to content

Hest som er hoven i beina

Recommended Posts

Er det noen hovslagere eller veterinærer her?  Hesten min har de siste dagene blitt hoven i beina sine. På tirsdag formiddag så oppdaget jeg at han var litt hoven rundt kodeleddet på frambeina sine. Onsdag så flyttet vi til ny stall hvor han nå får være inne på boks om natta igjen. Han har stått på utegang i hele sommer, frem til nå, blitt jaga en del rundt og har ikke helt fått slappet av virker det som.
Den andre dagen på ny stall så var han skikkelig hoven i bakbeina sine. Dette tror jeg kommer av at han stod mye inne den ettermiddagen / natta der. Men nå står jeg da altså med en hest som er hoven i alle 4 beina da... Kjenner jeg er litt frustrert, for jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skulle komme nå. Men det virket som det kom når de første frostnettene kom denne uka her mens han gikk på utegang. Han går for øvrig uten sko og vi skal få på vintersko 02 november. Han er litt rar i den ene framhoven sin, da denne har fått noen skader opp igjennom travkarrieren, og han sliter derfor litt skjevt på den ene framhoven. 

Han er bittelitt sårbeint når han tråkker på store steiner, men ellers så går han veldig fint! Jeg longsjerte han i går og han er absolutt ikke halt og traver godt på. Han drikker bra, spiser vanlig og er frisk og fin i formen. Er det noen som har noen formening om hva denne hovenheten kan komme fra? 😶
Har tatt kontakt med veterinær. 

Hoven i alle beina er sannsynligvis bedre enn hoven i ett. 

Kan være relatert til tap av sirkulasjon (står plutselig stille halve døgnet mot å være ute), forforandringer (noen kan reagere både på grovfor og kraftfor). Jeg gir «gut balancer» i slike foroverganger for å forebygge reaksjoner.

Tror du det er sirkulasjonsrelatert får du prøve å finne tiltak.  Ett tiltak inne om natta kan være stallbandasjer. Viktig at disse legges riktig så man får nok trykk men ikke trykkskader! 

Hvis det har vært frossent/kulete underlag der han har gått ute kan han ha fått små knusninger i sålen som kan gjøre vondt/ føre til hevelser også. Hvis du tror det er det skal du følge med litt så ikke knusningen blir en byll.  Ville ikke ventet med å sko når det er sånn. Hovslagerns arbeid med hoven vil mest sannsynlig kunne avdekke om hesten har fått knusninger, samt avhjelpe hvis årsaken er at den har blitt sårbeint. 

Den våte høsten vi har hatt på østlandet myker opp høvene mye, og hvis de da plutselig blir gående på kulete, frossent underlag er det sannsynlig med både knusninger og sårbeinthet (myke høver slites fortere). 

Edited by LisaFi
  • Liker 1

Jeg er enig med @LisaFi.  Jeg tenker god gammeldags stallfylthet som følge av å plutselig havne på boks gjennom natten og dermed lite bevegelse.  Går hevelsen ned ved bevegelse som i form når hesten kommer ut i gjerdet sitt eit trening?  

• Liker 1
På 17.10.2020 at 9.06, LisaFi skrev:

Hoven i alle beina er sannsynligvis bedre enn hoven i ett. 

Kan være relatert til tap av sirkulasjon (står plutselig stille halve døgnet mot å være ute), forforandringer (noen kan reagere både på grovfor og kraftfor). Jeg gir «gut balancer» i slike foroverganger for å forebygge reaksjoner.

Tror du det er sirkulasjonsrelatert får du prøve å finne tiltak.  Ett tiltak inne om natta kan være stallbandasjer. Viktig at disse legges riktig så man får nok trykk men ikke trykkskader! 

Hvis det har vært frossent/kulete underlag der han har gått ute kan han ha fått små knusninger i sålen som kan gjøre vondt/ føre til hevelser også. Hvis du tror det er det skal du følge med litt så ikke knusningen blir en byll.  Ville ikke ventet med å sko når det er sånn. Hovslagerns arbeid med hoven vil mest sannsynlig kunne avdekke om hesten har fått knusninger, samt avhjelpe hvis årsaken er at den har blitt sårbeint. 

Den våte høsten vi har hatt på østlandet myker opp høvene mye, og hvis de da plutselig blir gående på kulete, frossent underlag er det sannsynlig med både knusninger og sårbeinthet (myke høver slites fortere). 

Takk for godt svar fra deg! Dagen etter da jeg publiserte innlegget, så hadde hevelsene blitt borte. Så var nok slik vi tenkte med fylling pga. lite kontra mye bevegelse osv. Men tusen takk for godt svar :) 

På 17.10.2020 at 22.13, ME&FB skrev:

Jeg er enig med @LisaFi.  Jeg tenker god gammeldags stallfylthet som følge av å plutselig havne på boks gjennom natten og dermed lite bevegelse.  Går hevelsen ned ved bevegelse som i form når hesten kommer ut i gjerdet sitt eit trening?  

Jeg longsjerte han dag nr 2 på ny stall og jeg synes ikke at hevelsene gikk noe særlig ned, men kan hende jeg så meg blind på det rett og slett. Dagen etter jeg publiserte dette innlegget så hadde hevelsen gått ned :) Så det var nok som vi tenkte med fylling pga. bevegelser etc. Det tar jo på å stå ute 24/7, og plutselig så kommer man inn i boks igjen etter 5 måneder ute.