Jump to content

Recommended Posts

hei. ei veninne av meg står med fire hester uten en eneste ide om hva hu kan gjøre med dem. Håper at noen her har noen ideer :)

1. kaldblods.

hu er ridd en del på, men manger så utrolig mye muskler. Hu er også meget stiv.

* ønsker gjerne tipps til øvelser som gir muskler.

* og øvelser/ting vi kan gjøre for å "mykne" henne opp.

* evt treningsplan om noen har ideer

2. fjording.

han er jo en fast ridehest, men vi ønsker å få mer variert trening på han.

*tipps til ei god og variert trenings plan.

3. shetlandsponni.

hu har vært barne hest i sine yngre dager, og er meget glad i sprang. Eiger har lyst og jobbe henne mer ifra bakken og evt lære triks.

* triks vi kan lære henne.

* evt andre ideer til ting vi kan gjøre med henne.

4. shetlands/welsh blanding.

Vi kan meget lite om fortiden hennes, men hu er meget lettskremt, og lener seg utrolig mye på personen ve siden av. Er utrolig lett skremt og er lett på bakparten om hun senser fare. Virker som at hu er bakredd og viser tegn på at hu er ukomfortabel under børsting bak, og ved bakhøver.

* ting vi kan gjøre med henne treningsmessig.

* tipps til hvordan vi kan gå frem for å gjøre henne tryggere.

alle hestene er innkjørte, men ponniene må startes forsiktig ifra start igjen :)

For min del virker det som at eiger har gidd opp, og det er så trist å se at hestene bare står. Så jeg krysser alt av fingrer for at det er noen her somhar masse gode ideer :) 

Skal nevnes at hestene har det aldeles supert på alle måter ellers, så ønsker ikke negative kommentarer :) 

Tjaaa.. Ta kaldblodsen eller blandingen med som håndhest mens du rir fjordingen? Tren dem fra bakken, lange tøyler, frihetsdressur, triksetrening, gå turer med dem.. Tenker at så lenge du ikke overdriver (og det viker det jo ikke som du gjør), så er all aktivitet bedre enn ingenting. Tror ikke hestene har et intenst behov for å bli brukt, men litt tur i nærområdet setter de sikkert pris på :) vet ikke om jeg hadde giddet noe planlagt treningsregime med andres hester, som ikke følges opp den da dagen du ikke kan ta deg av det, men.. 😬 

4 timer siden, Issa skrev:

Tjaaa.. Ta kaldblodsen eller blandingen med som håndhest mens du rir fjordingen? Tren dem fra bakken, lange tøyler, frihetsdressur, triksetrening, gå turer med dem.. Tenker at så lenge du ikke overdriver (og det viker det jo ikke som du gjør), så er all aktivitet bedre enn ingenting. Tror ikke hestene har et intenst behov for å bli brukt, men litt tur i nærområdet setter de sikkert pris på :) vet ikke om jeg hadde giddet noe planlagt treningsregime med andres hester, som ikke følges opp den da dagen du ikke kan ta deg av det, men.. 😬 

skjønner godt hva du mener! Å få opp en treningsplan var mer eller mindre hennes ideer, og ikke noe jeg kommer til å ta del i :P har kun sakt til henne at jeg kan trene dem om jeg har tid etter at jeg har tatt mine. resten må hu stå for selv. 

jeg prøver iværtfall og gå en tur med di noen ganger i uken så de får se noe annet en en paddoc, eller innsiden av en stall. Syns bare det er så ekstremt trist å se at de bare skal stå hele dagene :/ 

Men du kommer med masse gode ideer som jeg skal gi ti henne :D 

Det er veldig mye gøy man kan gjøre med hestene fra bakken for variasjon, og som er god styrketrening for hestene. Jeg anbefaler å sjekke ut Akademisk Ridekunst og se om dere har noen trenere som driver med det i nærheten. De er gjerne veldig dyktige i arbeid fra bakken :) Siden jeg ikke vet noe om hvor du bor så er det litt vanskelig å gi konkrete tips til instruktører.

Hvis du bor litt langt fra instruktører, så vet jeg at Margrete Lie fra Hesteglede har en online plattform, jeg har aldri vært inne på den selv så jeg vet ikke akkurat hva hun lærer bort der, tror det er en del læringsteori og sånn i alle fall, tipper man kan få en del ideer der. Jeg har hatt litt timer for Margrete da, både med klikkertrening og med arbeid med hesten fra bakken ,og har vært fornøyd med det! 

Ellers er det jo triksetrening som du sier, der kan man gjøre utrolig mye. Agility omtrent som man driver med hund, lære hesten å plukke opp ting fra bakken, lære hesten å gå fra objekt til objekt (targeting). Sjekk ut f.eks. Connection Training på YouTube, de har en del forslag. Tror hun ene der lærte den ene hesten sin å male 😆  Når det gjelder triks er det jo egentlig bare fantasien som setter grenser.

På 13.10.2020 at 14.21, Sivoya skrev:

Det er veldig mye gøy man kan gjøre med hestene fra bakken for variasjon, og som er god styrketrening for hestene. Jeg anbefaler å sjekke ut Akademisk Ridekunst og se om dere har noen trenere som driver med det i nærheten. De er gjerne veldig dyktige i arbeid fra bakken :) Siden jeg ikke vet noe om hvor du bor så er det litt vanskelig å gi konkrete tips til instruktører.

Hvis du bor litt langt fra instruktører, så vet jeg at Margrete Lie fra Hesteglede har en online plattform, jeg har aldri vært inne på den selv så jeg vet ikke akkurat hva hun lærer bort der, tror det er en del læringsteori og sånn i alle fall, tipper man kan få en del ideer der. Jeg har hatt litt timer for Margrete da, både med klikkertrening og med arbeid med hesten fra bakken ,og har vært fornøyd med det! 

Ellers er det jo triksetrening som du sier, der kan man gjøre utrolig mye. Agility omtrent som man driver med hund, lære hesten å plukke opp ting fra bakken, lære hesten å gå fra objekt til objekt (targeting). Sjekk ut f.eks. Connection Training på YouTube, de har en del forslag. Tror hun ene der lærte den ene hesten sin å male 😆  Når det gjelder triks er det jo egentlig bare fantasien som setter grenser.

tusen takk for svar! skal definnetivt tipse eiger om den online plattformen og kikke litt rundt etter det du nevner :)

• Liker 1