Jump to content

Ri ponni oftere på bane uten å belaste beina?

Recommended Posts

Hei! Jeg er fôrrytter til en maksa 2er som jeg har ridd siden aug2019. I oktober i fjor fikk den hovne sener pga jeg rei 2 dager i uka på bane og resten tur eller fri. Jeg hadde ingen erfaringer med dette fra før av, så vet ikke hvordan senene dens var når jeg startet å ri den. Jeg skritta med litt trav på tur frem til desember hvor eier fikk beskjed av vet at den kunne bli ridd som normalt igjen, samt hoppe. 

Nå er senene varme, og fyller nederst på senene/øverst på kodene + en myk kul øverst på senen som jeg har lest ikke er noe farlig. Dette er på alle 4 beina, men det er mest frambeina som fyller mest. Ponnien har heller ikke vært halt dette året. Ser jo andre sine hesters sener hvor man tydelig ser disse senene (strekene på senen om man kan kalle det det)

Nå rir jeg 1 dag i uka på bane som varierer fra dressur og sprang. Resten av dagene er tur, og kanskje fri en av dagene. Har dere noen tips til hvordan jeg kan få til å ri 2 dager på banen uten å belaste senene dens for mye? 

Jeg er bare nysgjerrig. Eier har sagt at vet sier jeg kan bruke den som vanlig 

Litt omfattende å svare på! 

Jeg får mange spørsmål inne meg når jeg leser;

-hvor gammel er ponnien?

- hva er den vant til fra før? 

- hvordan er den skodd? 
- hva gjør du når du rir på banen? 

- hvordan er banen, hard, myk, dyp etc?

- er den hoven etter trening eller når den har stått inne? Er den hoven etter å ha vært i luftegård også? 
- gir den uttrykk for smerter? (Trist eller glad for å trene)?

- hva får den av mat, har den begynt å få mere nå som den trener mer?

osvosv :) 

• Liker 3
1 time siden, LisaFi skrev:

Litt omfattende å svare på! 

Jeg får mange spørsmål inne meg når jeg leser;

-hvor gammel er ponnien?

- hva er den vant til fra før? 

- hvordan er den skodd? 
- hva gjør du når du rir på banen? 

- hvordan er banen, hard, myk, dyp etc?

- er den hoven etter trening eller når den har stått inne? Er den hoven etter å ha vært i luftegård også? 
- gir den uttrykk for smerter? (Trist eller glad for å trene)?

- hva får den av mat, har den begynt å få mere nå som den trener mer?

osvosv :) 

Den er 13, og før jeg startet med den ble den ridd på bane 1 dag i uka, men den siste mnd etter jeg startet med den gikk den bare tur. 

Har ikke peiling på sko, men for meg er det en vanlig sko den har på (som jeg har sett veldig mabge andre hester bruke)

Rir bare masse volter i bakke eller dressur i alle gangarter og i sprang går det i lette baner på 60-80 cm. Banen er av en type grus så den er ganske hard, værtfall om vinteren. 
Hun er aldri hoven, bare fyller. Og det er ikke noe mindre eller mer fylling før eller etter ridning. (Presser jeg der det er fylt, går det rett opp igjen og blir ikke noe avtrykk etter fingeren min som jeg har blitt fortalt det skal være om den er hoven). 
Hun gjør alt jeg ber om så godt henne kan og gjør ingen ting i mot utenom om vi stopper opp på midten uten å ha sjenkel på. 
Hun har vært litt overvektig (noe som har vært med på at senene ble litt overbelastet). Holder på å slanke henne igjen etter sommeren så hun får 1,5-2 kg frokost og kveld og 1.5 i lunsj. 

Er den mest ute eller inne på fritida?

Fylling handler jo om sirkulasjon, hvis det

er det som er greia. Mer ut på større område er alltid til det bedre, og så kan man vurdere stallbandasjer, evt linimenter som kan avhjelpe på sirkulasjon. Men da bør man vite litt hva man driver med så man ikke blistrer hesten eller bandasjerer på den trykkskader.. 

• Liker 1
58 minutter siden, LisaFi skrev:

Er den mest ute eller inne på fritida?

Fylling handler jo om sirkulasjon, hvis det

er det som er greia. Mer ut på større område er alltid til det bedre, og så kan man vurdere stallbandasjer, evt linimenter som kan avhjelpe på sirkulasjon. Men da bør man vite litt hva man driver med så man ikke blistrer hesten eller bandasjerer på den trykkskader.. 

Står nå ute fra ca 09.30- etter 4/5 tida   Hun står bare i en liten paddock. Har hørt at det er så lett å få skader av bandasjer så føler meg ikke så trygg på sånt siden jeg ikke har noe erfaring med det

Har dere snakket med veterinær om dette? 

En 13 år gammel ponni burde tåle å gå mer enn en dag i uken på banen. Men det kommer jo Ann på hva diagnosen var i utgangspunktet?

Enig med de som har svart før meg. Vil bare legge til at dersom balansen i høvene ikke er bra, fører det lett til seneskader, selv ved vanlig bruk. 

Det samme vil manglende oppvarming. En hest bruker pluss / minus 40 minutter på å bli varm inn på senenivå. Det betyr selvsagt ikke at du må skritte i 40 minutter som oppvarming på bane eller tur, men det bør gå minst en halvtime før du belaster den med noe mer enn det som er vanlige belastninger for den (mindre volter, hinder / bommer, fart på tur i ulendt terreng / nedoverbakke osv).

Det er like viktig å bruke lang tid på å kjøle ned, som å varme opp.

• Liker 2
23 timer siden, Kah skrev:

Har dere snakket med veterinær om dette? 

En 13 år gammel ponni burde tåle å gå mer enn en dag i uken på banen. Men det kommer jo Ann på hva diagnosen var i utgangspunktet?

Sist jeg vet hun ble sjekka av vet var i starten av mars da jeg spurte om eieren kunne høre med en vet for å være sikker på om det var greit å hoppe med den. Jeg fikk kun beskjed om at det var helt greit og at jeg bare kunne hoppe det jeg ville og ri generelt, ikke noe mer

12 timer siden, GryCat skrev:

Enig med de som har svart før meg. Vil bare legge til at dersom balansen i høvene ikke er bra, fører det lett til seneskader, selv ved vanlig bruk. 

Det samme vil manglende oppvarming. En hest bruker pluss / minus 40 minutter på å bli varm inn på senenivå. Det betyr selvsagt ikke at du må skritte i 40 minutter som oppvarming på bane eller tur, men det bør gå minst en halvtime før du belaster den med noe mer enn det som er vanlige belastninger for den (mindre volter, hinder / bommer, fart på tur i ulendt terreng / nedoverbakke osv).

Det er like viktig å bruke lang tid på å kjøle ned, som å varme opp.

Har bare hørt 

23 timer siden, Torhild skrev:

Kan du ikke ta et bilde av beina/senene slik at vi kan se hva du mener og hvor?

434CFE38-9D24-4E0C-BA92-8D0552F186B0.thumb.jpeg.d908aaa247a6966975ec2e648f11ebc0.jpeg6F551612-740E-4C70-9735-CC2310922291.thumb.jpeg.e9361ea60f80fe6718844f646c1be11b.jpeg0ED4CEF6-12B1-4AD7-8C9D-CD4CE0526E2A.thumb.jpeg.205ede9e5fef456981968ca7fe45853c.jpeg4628B47F-3739-4FFA-B3B4-D75ECD109025.thumb.jpeg.82eeb68a8fc729c8d4b3debe1830c96d.jpegDette er av fremføttende. Beina bak er ikke noe ille egentlig, utenom litt fyllete på toppen av koden som du kanskje ser på noen av de

Jeg klarer ikke helt tro at den er hoven i beina for de du rir to dager i uken på banen. Hva med å spørre eier hva som er galt med ponnien?

Er hevelsen lik nede på begge beina? Det kan jo minne litt om galler. Siterer fra nettet; "Galler er en væskefylling i seneskjeden, posen som ligger rundt senene bak på pipa til hesten i høyde med kodeleddet. Væskefylingen kommer opprinnelig av at hesten har hatt en liten betennelse i seneskjeden, for eksempel på grunn av hard bruk. Etter at betennelsen har gått over er det vanlig at seneskjeden forblir fylt. Dette er ikke farlig for hesten, og er vanlig å se på hester som er "over ungdommen", 7-8 år og eldre. Dersom du er sikker på at hesten ikke er halt (at den har en aktiv betennelse i seneskjeden akkurat nå), kan du bruke hesten som vanlig. "

2 timer siden, Torhild skrev:

Er hevelsen lik nede på begge beina? Det kan jo minne litt om galler. Siterer fra nettet; "Galler er en væskefylling i seneskjeden, posen som ligger rundt senene bak på pipa til hesten i høyde med kodeleddet. Væskefylingen kommer opprinnelig av at hesten har hatt en liten betennelse i seneskjeden, for eksempel på grunn av hard bruk. Etter at betennelsen har gått over er det vanlig at seneskjeden forblir fylt. Dette er ikke farlig for hesten, og er vanlig å se på hester som er "over ungdommen", 7-8 år og eldre. Dersom du er sikker på at hesten ikke er halt (at den har en aktiv betennelse i seneskjeden akkurat nå), kan du bruke hesten som vanlig. "

Er det jeg også har lest. Fyllinger på alle beina, men litt mindre på bakbeina enn forbeina. 
Lurer mest på ang. fyllinger på selve senen fordi det er det litt på den ene fremfoten

Fylte sener er noe helt annet enn fylte seneskjeder ja.

Som nevnt, skal en hest i den alderen tåle å gå to dager på ridebane hvis baneunderlag, skoing og trening er fornuftig. Hvis den ikke tåler det, må man se på både skoingen og treningen, og gjøre endringer som gjør at den fungerer.

Ser ikke om du har svart på hva slags underlag det er på banen?

4 timer siden, GryCat skrev:

Som nevnt, skal en hest i den alderen tåle å gå to dager på ridebane hvis baneunderlag, skoing og trening er fornuftig. Hvis den ikke tåler det, må man se på både skoingen og treningen, og gjøre endringer som gjør at den fungerer.

Hun har svart; Banen er av en type grus så den er ganske hard, værtfall om vinteren. 

Men grus kan være så mangt....

• Liker 1
På 15.10.2020 at 16.45, GryCat skrev:

Har svart at det er en type grus på banen