Jump to content

Sko og brodder

Recommended Posts

Da vår hovslager er satt ut sv spill har vi fått tak i en som kommer for å sko til vår faste er tilbake, de skal skos mandagen å neste gang er da i beg av desember (8 ukers intervall) vi har fått ny hest sammen med Julie og veninna så tenker veldig på hva man skal velge av sko. Vintersko uten brodd? Er det ok å brodde opp hullene selv? Hva ville dere ha gjort?

Jeg setter på vintersko nå om 2 uker. Men jeg rir ofte på kveldene så er mer bekymret for isfilm på veiene enn snø og stål-is egentlig. Bruker sånne veldig korte brodder. 

Men jeg er ikke fan av å sette på sko med broddhull som man gjenger opp og skrur inn brodd på, midt i perioden. Som regel er skoene slitt tynnere enn de var da man satte dem på, slik at brodden kommer for langt inn og klemmer i selve hoven. Har sett noen bruke stoppskiver mellom brodd og sko for å unngå nettopp dette, men da må man være nøye på å måle hullet mot brodden for å sjekke at den ikke fortsatt kommer inn i hoven. 

Når min blir skodd neste gang i oktober blir det broddsko. Hovslageren spurte nå sist om jeg skulle ha broddsko siden jeg alltid har vært tidlig ute 🤣  Og nei jeg lar ikke broddhullene være åpne, det skal være noe brodd nedi der. Har stått en gang og pirket de opp, mulig jeg hadde slike gummiknotter i broddhullene- ALDRI MER!!!

Når jeg er usikker pleier jeg sko med broddhull også får jeg brodder av hovslager (også ringer jeg hovslager og ber ham sette de inn når isen kommer for meg uansett for jeg hater å skru i brodder 🙈). 

12 timer siden, Eva skrev:

Når jeg er usikker pleier jeg sko med broddhull også får jeg brodder av hovslager (også ringer jeg hovslager og ber ham sette de inn når isen kommer for meg uansett for jeg hater å skru i brodder 🙈). 

For en service! 

Denne fortjener julegave 😃

• Liker 1
På 30.9.2020 at 22.48, ME&FB skrev:

Når min blir skodd neste gang i oktober blir det broddsko. Hovslageren spurte nå sist om jeg skulle ha broddsko siden jeg alltid har vært tidlig ute 🤣  Og nei jeg lar ikke broddhullene være åpne, det skal være noe brodd nedi der. Har stått en gang og pirket de opp, mulig jeg hadde slike gummiknotter i broddhullene- ALDRI MER!!!

6 timer siden, Kaja skrev:

Skodde i går, med vintersko uten brodder i. Pirker ut drit fra broddhull hver dag til snøen kommer. 

Vi bor på fjellet da, og hatt snø en dag allerede🤣 

man kan skru inn korte gressbrodder da

• Liker 1
  • Perfekt 1

Og stappe inn våt bomull, bruke gummiplugger, bruke blindplugg. 

Og huske på at om skoen er litt slitt, så er det mulig halsen på brodden er for lang. Så ha brodder med kort hals for å sette i brukt sko. 

Edited by Siv
  • Perfekt 1
På 3.10.2020 at 14.15, Kaja skrev:

Skodde i går, med vintersko uten brodder i. Pirker ut drit fra broddhull hver dag til snøen kommer. 

Vi bor på fjellet da, og hatt snø en dag allerede🤣 

Er det ikke bare bedre å la "driten" ligge når den først har kommet inn i broddhull?  Tror det sliter mer på gjenger og hull at det kommer påfyll av ny drit hver dag..  Jeg setter i plugger - men om det ikke blir gjort (jeg glemmer å legge frem til hovslager..) så tenker jeg at det som er kommet inn i hullene beskytter mot mer slitasje så da hender det jeg dropper det til en dag jeg orker å ta jobben.  Vi har hester i flokk (7-8++ på natten og 3 til på dagtid) med litt herjing så hos oss oppfordres alle som ikke har barfothester til å bruke skrubrodder siden faste brodder øker sjanse for skader.  Bor på sørvestlandet så er jo ikke så ofte de trenger broddene uansett (noen år er det maks en uke i løpet av vinteren så unødvendig for hestene å gå med brodder i 4 måneder!)

6 timer siden, Dede skrev:

Er det ikke bare bedre å la "driten" ligge når den først har kommet inn i broddhull?  Tror det sliter mer på gjenger og hull at det kommer påfyll av ny drit hver dag..  Jeg setter i plugger - men om det ikke blir gjort (jeg glemmer å legge frem til hovslager..) så tenker jeg at det som er kommet inn i hullene beskytter mot mer slitasje så da hender det jeg dropper det til en dag jeg orker å ta jobben.  Vi har hester i flokk (7-8++ på natten og 3 til på dagtid) med litt herjing så hos oss oppfordres alle som ikke har barfothester til å bruke skrubrodder siden faste brodder øker sjanse for skader.  Bor på sørvestlandet så er jo ikke så ofte de trenger broddene uansett (noen år er det maks en uke i løpet av vinteren så unødvendig for hestene å gå med brodder i 4 måneder!)

Der rykka det i missunnelses nerven min! 

Setter i brodder nå og må ha brodder til slutten av april her 😭

Vi får heller ikke ha permanente brodder pga utegang, så skrur i hvis jeg trenger dem. Bor også på Sørvestlandet. Kan hende vi må ha snøsåler fra desember og litt ut i februar, hvis vi får noe snø i det hele tatt... 

14 minutter siden, Mona skrev:

Vi får heller ikke ha permanente brodder pga utegang, så skrur i hvis jeg trenger dem. Bor også på Sørvestlandet. Kan hende vi må ha snøsåler fra desember og litt ut i februar, hvis vi får noe snø i det hele tatt... 

For meg føles det helt fjernt å ikke skulle kunne ha i brodddene når det er broddesesong, men det er jo såklart store forskjeller i natur og værforhold. Her er det utenkelig.

Ser at behovet for faste brodder selvsagt varierer.  

Men det jeg jo forsøkte å si som falt bort i svar var om ikke det er bedre å la sand som har lagt seg i broddehull bare ligge til man evt trenger å skru i broddene istedet for å rense hullene daglig?

Er forresten ikke sikker på om folk trenger å være så misunnelige på MØRKE (det er sykt mye mørkere når det ikke er sne) og REGN og VIND og SØLE hele vinteren (og blir det kaldt blir det helst bare IS... men det er gjerne en annen diskusjon (kanskje vi burde hatt en tråd for klagepåværogføre i tillegg til den generelle klagetråden😉 )

11 timer siden, Dede skrev:

Ser at behovet for faste brodder selvsagt varierer.  

Men det jeg jo forsøkte å si som falt bort i svar var om ikke det er bedre å la sand som har lagt seg i broddehull bare ligge til man evt trenger å skru i broddene istedet for å rense hullene daglig?

Er forresten ikke sikker på om folk trenger å være så misunnelige på MØRKE (det er sykt mye mørkere når det ikke er sne) og REGN og VIND og SØLE hele vinteren (og blir det kaldt blir det helst bare IS... men det er gjerne en annen diskusjon (kanskje vi burde hatt en tråd for klagepåværogføre i tillegg til den generelle klagetråden😉 )

Enig.. ser støtt østlendingene klage på søle og drittvær, og ønsker seg snø for mer stabilt føre.. vel føret her er stabilt iallefall.. mørkt og sølete utenfor preparerte løyper iallefall.. kanskje en dag eller to med snø, så slaps og til slutt holke.. gøy med «vinter» på Sørvestlandet.. 

Tar også heller snø enn sånn evig høst hele vinteren 😅 er det noe jeg hater mer enn regn, så er det gjørme 😬 store mengder snø er upraktisk, men brukbart til noe i hvert fall. Det blir ikke værre enn snørekorden i Tromsø uansett, 2,7 meter 🤭 

• Liker 1

Vi på østlandet fikk ikke så mye bedre forhold enn sørvest i fjor vinter, tror vi hadde en dag med snø på bakken her i Vestfold. Resten av tida var det plussgrader og regn. 👎 Dypeste medfølelse til de som har det sånn hver vinter.

3 timer siden, Issa skrev:

Tar også heller snø enn sånn evig høst hele vinteren 😅 er det noe jeg hater mer enn regn, så er det gjørme 😬 store mengder snø er upraktisk, men brukbart til noe i hvert fall. Det blir ikke værre enn snørekorden i Tromsø uansett, 2,7 meter 🤭 

Enig, beste året i rogaland synes jeg var det året snøen kom i desember og lå til mars.. absolutt ikke alle som er enige i det vet jeg, eneste som er dritt er at brøyteberedskapen her er for dårlig så framkommeligheten på diverse småveier er dritt når det snør mye.. men for rideturer er det jo perfekt med snø.. men jeg er sunnmøring i bånn, så er sikkert litt ødelagt av det.. husker mamma alltid snakket om at hun synes det var dritt med rogaland at det ikke er årstider her, bare høst gjennom hele året.. forsåvidt enig i det..