Jump to content

Hvordan få mat opp fra bakken uten bruk av høynett.

Recommended Posts

Vi må få maten opp fra bakken, Julie er den som drar med seg dunker rundt og alle 3 i flokken har sko. Må være lekesikkert og skosikkert. Hadde tenkt på 1000 liter skjært i to festet på en pall men på vinterstid blir disse kantene skarpe å kan skade. Hva bruker folk? Helst ikke så dyrt heller 

Jeg laget sånne her av paller til bruk på beitet når vi må tilleggsfôre på slutten av sesongen. En pall i bånn og fire paller rundt, festa med vinkler. Funker veldig bra, hesten min er en sånn som ødelegger alt mulig, men disse får stå i fred. Det samme med fôrhekken jeg har i boksen som er laget av bildekk.

DSC_0536.JPG

Jeg har brukt pallekarmer og pall. Pall i bunnen, med en pallepresenning for å unngå at det tetter seg med høy nedi under pallen. 

pallekarmene kosta en femtilapp per stykk hos felleskjøpet (ca panteverdi, ikke nye), og pallen hadde jeg jo. Pallepresenningen kosta vel en hundrings ellernoe. Den skrudde jeg fast med takplateskruer. Pallekarmene ble festet til pallen med planker og skruer, som også sto innvendig for å gi ytterligere stivhet til karmen. 

Jeg bruker også pall med pallekarmer(3 karmer i høyden festa sammen med en plank på to sider. Unghesten hadde demontering av pallekarmer som hobby en periode. Ant karmer velges etter str på hestene).  Har ikke presenning oppi. Liker ikke at det samler seg vann i bunnen. Syns derfor det er enklere å renske bort høyet 😊. Jeg har derimot skrudd fast hemper nedi slik at jeg kan feste de 4kanta høynettene til Høøks nedi. Da bruker hestene lenger tid på spising og det blir mindre søl.  Kan ta bilde hvis du vil. 

Man får ofte billige paller og pallekarmer brukt på palleutsalg. Finnes en hel haug av dem i Oslo, vet ikke helt hvordan det står til ellers i landet. Jeg fant også over 20 brukte europaller gratis på finn en gang jeg trengte mange paller for kortidsbruk 👍

IMG_20200920_113751_807.thumb.jpg.79795d7c7c883a545e57d85858f8d585.jpg

Bygde denne, hovedsakelig for at shettisene ikkje skal spise av dei store sin mat. Men det blir lite svinn ut av det. 

Denne er 80cm høg, der bånn er ca 10-15cm over bakken for å få luft under. Min står tålig naturlig med hodet og slikt å spiser, til dølen er den 1m høg, der synest eg han står litt meir krokete til for å spise 🤔

• Liker 1

Vi har en flott islandshest og søss sin døl samt Julie så Julie og den andre dølen er jo noe større enn feks islandshesten. Skal nevne det for de andre i stallen, gubben jobber på gaupenhenger så paller får jeg takni enkelt.