Jump to content

en hestehandel - svindel?

karipalari
 Share

Recommended Posts

Kjøpte for et par måneder siden en hest av det vi trodde var en seriøs selger.

En bedrift som driver ganske stort med videresalg av hest og rideskole. 
For å gjøre en lang historie kort: vi kjøper en hest, tar han med hjem, rir for instruktør og hun mener han er verdt 1/5 av det vi har betalt. 
Vi snakker med andre på stallen, de har betalt mindre for sine hester som er mer utdannet. 
Instruktøren sier at til den prisen burde hesten kunne gå middels klasser. Vi er ikke i nærheten. 

Har hørt om flere som har opplevd det samme, men dessverre først i etterkant. 

Hva gjør man?

Hvorfor snakker man ikke om slike forhandlere høyt?
Flere har kommet til oss i etterkant og fortalt oss om ryktet disse har i mer seriøse hestekretser. 

Men det er man jo som kjøper ansvarlig for å vurdere selv. Man prøver hesten, ser en erfaren rytter ri den, sjekker eventuelle stevneresultater, får den sjekket av veterinær, og er man ikke kapabel til å vurdere hestens verdi så får man jo ta med seg noen som kan gjøre en seriøs vurdering. 

Det blir jo som å kjøpe en bil, man må jo se over den og få en tilstandsrapport. Nytter ikke å komme etterpå og klage på at prisen man betalte var for høy. Bortsett fra at det nå er snakk om et levende dyr, ingen maskin, så hva den er kapabel til kommer veldig an på hvem som sitter på og. 

Det er jo heller ingen matbutikk man handler fra, å sammenlikne priser på varene er ikke mulig. Hester er dyrere nå enn på samme tid i fjor, stamme, alder, utseende, marked, skadehistorikk osv spiller jo også inn på prisen. 

Hadde det vært en skade som selger holdt skjult, hadde jeg skjønt problemet, men klarer ikke på noen måte å se at dere er lurt. Sorry. 

• Liker 3

En hest er verd prisen du er villig til å betale.... Og har du betalt for mye, så er det du som har forhastet deg eller ikke gjort god nok sjekk først vil jeg si...  

Og "alle" vet at du betaler mer fra en hestehandler enn direkte fra oppdretter/selger. Blir jo litt som med bil det, bilforhandlere tar jo mer før en bil enn hva en privatperson tar.

Så dessverre ikke så mange medfølende ord. Noe annet hadde vært om hesten viste seg å være skadet/syk etc

30 minutter siden, mallilen skrev:

I tillegg er det nå for tiden absolutt selgers marked. 
Hva en LB-hest koster idag kunne du fått en MB-hest for ifjor, sånn omtrent. 

Absolutt!

Samtidig, så synes jeg det er litt spesielt at instruktør å uttale seg slik om en elevs hest. Hesten koster det du er villig til å betale for. Kos deg med hesten din, som du tydeligvis har fallt for og ønsket å kjøpe. Hva andres hester koster, eller hva andre måtte mene, bare lukk ørene for slikt. Alle har hundre meninger om et heste kjøp, og det er du som avgjør om dette kjøpet var riktig for deg eller ikke. 
Det tar også lang tid å bli kjent, lengere enn hva man skulle tro. 

• Liker 4

Jeg er i prinsippet enig med de som har svart tidligere her, generelt om hestens verdi. MEN. Det finnes noen hestehandlere som virkelig ikke selger ok hester, og der man betaler langt mer enn det hesten er verd. Hvis TS har vært så uheldig å kjøpe fra en av disse, forstår jeg frustrasjonen. For det er ikke lett å skulle finne hest, eller vite om alt det dere skriver nå, på forhånd - i etterpåklokskap bør man ikke dømme andre for å ha stolt på feil mennesker.

Hva ble du opplyst at hesten kunne, og hva mener du blir feil? Med mindre det største problemet er at andre har hester med bedre kvaliteter som de betalte mindre før - men jeg leser deg som at du kun bruker det som et eksempel for å forklare situasjonen din (og ikke nødvendigvis kjernespørsmålet).

Så til det du spør om:

Hva gjør man? Det kommer an på hva du ønsker - vil du levere tilbake hesten? 

Hvorfor snakker man ikke om slike forhandlere høyt? Fordi man føler seg dum som stolte på vedkommende. Fordi det er, som andre peker på her, mange variabler når det kommer til hest og verdi, og de fleste er fullt klar over at en hest kan ha bedre kvaliteter med en rytter, enn med en annen. Derfor tar de også på egen kappe at hesten ikke svarer til forventningene, og forsøker å løse det gjennom trening. For de aller fleste går det bra.

Så må jeg også si meg enig i dem som synes instruktøren din ikke har noe med å kommentere hesten din sin verdi eller kvalitet .... det bør en seriøs trener aldri gjøre.

Men hvordan "sånn"? En verdivurdering er jo en individuell vurdering av en vare. Vil mange kjøpe den var prisen muligens satt litt lavt og vil ingen ha den var prisen satt litt høyt. Man må jo selv vurdere hva man vil betale for en vare. Så kan jo andre være enige eller uenige med deg. 

Ingen av trenerne mine har noen sinne spurt meg hva jeg har betalt for hesten jeg rir på, og i hvert fall ikke for så å breket om hvor lavmål det var av selger å ta den prisen. Utrolig useriøst! 

Man har uansett ingen sak mot selger her, og jeg syns det ville være helt bak mål å gi ut navn og snakke ned selger. Hadde jeg solgt hesten min for en sum og kjøper deretter hadde slengt med leppa om hvor svindlet de var måneder etter, ville jeg jo lurt på om de var riktig nagla. DE aksepterte jo prisen da de kjøpte hesten. Der var jo ingen liten skrift, ingen svindel, ingenting? 

Kan jo være treneren har vært med i salgsprosessen, anbefalt hester feks. Noen er jo åpne hva man kjøpte hesten sin for også og snakket med andre i stallen om det. Det er hvertfall ikke heelt unormalt i mine kretser :)  

Men jeg har tidlere solgt hest til et par jenter/damer som driver med videresalg av hester. (Fikk forsåvidt beskjed om at hestenskulle gå i en liten rideskole, men hvis det ikke fungerte så vurderte de salg. Hesten lå få finn etter en ukes tid vel) Solgte hesten billig siden hun var eldre, sleit med bekkenet og hadde litt skavanker. Noe jeg var åpen om.. Hun var vanskelig/umulig å sko bak. Ellers snill og grei. Ingen stevnestarter og burde ikke hoppes pga et litt skjeivt forbein. Ble solgt for 4-ganger prisen og var heller ikke reintgående på salgsvideoene som blant annet innholdt sprang. Hvis du har kjøpt av denne typen folk, og de ikke har vært ærlig hadde jeg blitt meget skuffet. Jeg ville hvertfall ikke kjøpt tilbake min egen hest for den prisen.

• Liker 1
  • Trist 1

Unormalt er det jo ikke, har selv brukt trener til å finne potensielle hester. Men han kan jo ikke etterpå disse selger for overprising av hest, jeg hadde jo spurt treneren om han syntes det var en fair pris for hesten føøør jeg kjøpte den, når han var involvert 😅 

• Liker 1

En hest til "den" prisklassen skal ikke på noen måte gå middels eller noe annet. 

En fireåring til en pris er noe annet enn en femtenåringer til samme pris. 

Man kjøper kompetansen. Eller potensialet. Eller begge deler. 

Syke hester derimot. Der er det mye trist banditteri ute å jogger. 

En ting er at det er råttent mot lommeboka til folk. Men hesten et det pill råttent imot. 

• Liker 6

Men sett at kjøper ikke er så hestekyndig, ikke hadde med seg rett kompetanse under kjøpet. Selger anbefaler en hest og kjøper tenker at selger kan dette og velger å stole på. Hesten i realiteten har ingen potensiale for utvikling og er mindre utdannet enn forespeilet. Er det da feil av trener å påpeke det? 

Jeg satt jo selv og kikket på ridehester nå nylig, og prisene har økt veldig. Ikke bare her i Norge, men også rundt i Europa. Mange av de som driver med videresalg av hest, importerer fra utlandet, og med den svake kronekursen nå, samt importutgifter, så blir prisene ekstremt høye. Jeg droppet ridehest-drømmen nå, og valgte å utsette av nettopp den grunn.

Man har dessverre et ansvar som kjøper også, og når man går med på en pris, så er det et aktivt valg man tar. Jeg må si jeg tviler på at en slik sak hadde vunnet fram rettslig.

• Liker 2

13 timer siden, Kah skrev:

Jeg er kanskje naiv, men er det selgere som holder på sånn? Selger kun på navnet sitt da? 

Ja. Og ja.

Enkelte av de som holder på "sånn", selger ganske mange hester i året - og ofte til en relativt høy pris. Hestene blir kjørt med lastebil fra Nederland, Belgia, Tyskland osv fra diverse oppdrettere. Når de kommer til Norge blir de ridd gjennom diverse øvelser og hoppet litt, før de prissettes og selges. De hestene som helt tydelig ikke er noe å tjene på, sendes i retur med samme transport.

Disse selgerne bruker en fast veterinær som regel, som går over hesten så den får vetsjekk i orden før salg.

• Liker 1

Men hvem bestemmer om en hest er overpriset? 

Om jeg skal selge feks en 5 åring, så har ikke jeg noe navn å vise til. Så si jeg selger denne til 100000, så kan jo en annen selge samme hest for 200000. Kanskje denne rytteren klarer å vise mer hva som bor i hesten, vise mer gang og schwung, mens jeg bare klarer å vise hvor snill og grei den er osv. 

Eller om du har en åring som enda ikke kan ris, så klarer kanskje selgeren likevel å vise fram potensialet bedre enn hva jeg klarer, da de vet hva som skal til.

Jeg ser ikke på dette som noe negativt? De lever jo av dette, så klart de også skal ha lønn for jobben.

Om du skal ut og kjøpe hest, så kan du jo reise hit og dit og prøve masse hester over flere uker og måneder, men da går det jo også mye tid og penger til kjøring osv. Sånn sett er det jo lettere å reise til en hestehandler, hvor du kan få prøve kanskje 5 hester på rekke og rad.

Det er er valg man tar, og man betaler deretter. 

• Liker 4

Det er jeg enig med deg i, @Torhild- og det er ingen som mener det er galt at noen selger mange hester og lever av det. Det er også helt forståelig at noen tar mer for hestene, basert på de tingene du beskriver over.

Problemene oppstår hvis det er useriøse aktører man handler med, akkurat som i alle andre bransjer. Mange har dratt fram sammenligningen med bilforhandler, og den synes jeg er god - for der er det også sånn at selv om de fleste er seriøse og flinke, er det også dem som selger bilder med feil og mangler uten å opplyse om det, og uten at det reflekteres i prisen.

Ikke at jeg sier det er tilfelle i denne saken som TS tar opp her, for det vet jeg ikke noe om. Men jeg synes det blir feil å avvise frustrasjonen hennes uten å ta forbehold om at hun kan ha vært så uheldig å ha handlet med en useriøs aktør.

• Liker 2

Men ut fra infoen vi har fått fra trådstarter, så vet vi jo fint lite om hvorfor treneren mener at det er blitt betalt for mye, annet enn at andre har betalt mindre for hester som kan mer. Og da kan man jo heller ikke mene noe om dette er svindel eller ei.... 

• Liker 2

Har du kjøpt en hest til en gitt pris, har du gått med på å kjøpe den som den er til den summen. Så lenge det ikke er noen alvorlige helsemessige ting du burde visst om/har blitt lurt med, så har du ingenting og klage på i mine øyne. Treneren din skulle i så fall vært inkludert tidligere, kjøpt er kjøpt.

• Liker 1

Men la oss si en "bedre" rytter rir hesten da, i dressur feks, og prøver seg på et bytte, travøkning, versade eller what so ever. Og hesten ikke responderer og tydelig ikke kan de øvelsene. Da er det jo tydelig at man ikke har fått det man betaler for. Man kan jo være nervøs når man prøver hesten og kanskje ikke får testet så mye under prøveridning. Eventuelt at man kjøper seg en lærehest for å lære nettopp disse tingene "av" hesten.. Da kan man jo bli skuffet :) Men ja, man burde sjekke hesten selv eller sammen med noen med masse kunnskap. Man kan ikke komme unna at en del selgere smører litt vel tykt på..

20 minutter siden, Mariell skrev:

Men la oss si en "bedre" rytter rir hesten da, i dressur feks, og prøver seg på et bytte, travøkning, versade eller what so ever. Og hesten ikke responderer og tydelig ikke kan de øvelsene. Da er det jo tydelig at man ikke har fått det man betaler for. Man kan jo være nervøs når man prøver hesten og kanskje ikke får testet så mye under prøveridning. Eventuelt at man kjøper seg en lærehest for å lære nettopp disse tingene "av" hesten.. Da kan man jo bli skuffet :) Men ja, man burde sjekke hesten selv eller sammen med noen med masse kunnskap. Man kan ikke komme unna at en del selgere smører litt vel tykt på..

Godt poeng, men kjøper burde jo se eier ri disse øvelsene før kjøp.

• Liker 1

Problemet er jo litt at verdi på hest er veldig avhengig av en haug faktorer. 
Om en rytter er ute etter en hest å starte middels med, men kjøper en hest til en halv mill som er en knallgod traver kan man ikke si at hesten er feilpriset når den ikke kan fatte galopp. 

Det finnes føll som koster flere millioner kun basert på foreldrenes prestasjoner og oppdretters forhåpninger. 

Det finnes hester med så spesiell farge at verdien dobles. 
Det finnes hester med så godt lynne at verdien øker betraktelig på det alene. 
Og det finnes selvfølgelig det motsatte også. 

• Liker 2

21 minutter siden, Mariell skrev:

Men da har man vel bedt selger vise disse øvelsene??? 

Tja, har nå sett på og prøvd hest hvor eier ikke rir eller viser frem hesten selv. Men det er vel kanskje en av grunnene til at de er useriøse og varsellampene burde lyse :) Dessverre er jo mange godtroende. Er ikke ukjent fenomen at eier presser på et kjøp med at flere er interesserte i hesten så du må bestemme deg fort :P

• Liker 1

Pris er subjektivt - jeg synes jo de fleste hestene på markedet er sterkt overpriset utifra hva jeg er villig til å betale 😅

Men mindre man kan bevise at det er noe fysisk/helsemessig galt med hesten man ikke har blitt opplyst om, så har man en tynn sak.
Dersom man kjøper hest basert på utdanningsnivå er man jo selv ansvarlig for å sjekke om dette stemmer, ved å se resultater evt. se hesten bli ridd i øvelsene etc.
Jeg vet om mange hester som "går ditt og datt" i følge eierne sine, jeg er ikke enig.

"Flott varmblods ridehest selges, 6 år. Hoppet 1.10" 
I dette tilfellet er det Jazz, og vi har ved en anledning lekt suicidale over et hinder i enden av en stuss-serie som var 1.10 høyt. Stor forskjell på dette, og å være startklar, evt ha tatt plasseringer i en 1.10 klasse.

At hesten bytter av seg selv, gjerne i kryssgalopp i et hjørne etter en diagonal, er heller ikke det samme som at hesten går bytter, selv om noen synes det er helt legitimt å si B-) 

Edited by Elisabeth E
  • Haha 3

13 timer siden, Torhild skrev:

Men ut fra infoen vi har fått fra trådstarter, så vet vi jo fint lite om hvorfor treneren mener at det er blitt betalt for mye, annet enn at andre har betalt mindre for hester som kan mer. Og da kan man jo heller ikke mene noe om dette er svindel eller ei.... 

Nei, det stemmer - poenget mitt var bare at hun kan oppleve det som vanskelig og frustrerende hvis hun har kjøp av en som driver på den måten. Og det har jeg all forståelse for. Som jeg har skrevet tidligere i denne tråden, tror jeg ikke man kommer noen vei ved hjelp av rettsapparatet uansett.

Jeg skulle - som sikkert flere her - også gjerne visst mer i dette tilfellet. Hva skulle hesten ha kunnet, hvilket prisnivå snakker vi om, hvilke eventuelle prestasjoner har den fra før osv osv. Hvilke forundersøkelser ble gjort, er også relevant. 

Er det noe du vil dele med oss @karipalari?

• Liker 4