Jump to content

Tips til løsning når høyet blåser bort?

Recommended Posts

Vi har en paddock som ligger åpen til på ei slette. Her drar vinden gjennom med enorm kraft, og den er så bakkenær at den tar med seg all maten vi legger ut, og sprer den elegant utover hele nabolaget.

I paddocken er det ingen trær eller lignende som vi kan henge høynett i, og jeg har ikke ønsket å prøve å feste høynett i gjerdestolpene - både på grunn av strømtråden, men også fordi at hvis jeg fester det nede på bakken, er jeg redd for at de 1) setter seg fast i dem og 2) slenger dem opp over gjerdeplanken og strømtråden.

What to do? Vi kan ikke være de første som sliter med dette, så jeg håper noen har gode erfaringer å dele!

Stallene her i området bruker sånne blå tønner delt i to, som enten står på bakken med en diger stein oppi, eller spikret fast på en egen «matstolpe» i gjerdet

32 minutter siden, CruVal skrev:

Stallene her i området bruker sånne blå tønner delt i to, som enten står på bakken med en diger stein oppi, eller spikret fast på en egen «matstolpe» i gjerdet

Takk for svar! Det måtte ha blitt løsningen med stein oppi for vår del (dyre gjerder og vi leier plassen). Men hvordan løser de det når det regner mye over lengre tid? Legges det løst oppi, eller i høynett? 

Våre hester er fæle til å velte ting, så er redd de ville prøvd seg på blå tønner også. Vi snekret en høykasse til dem av massivt treverk - men den ble også kasteball, og ikke trygg å ha inne hos dem 😬

41 minutter siden, GryCat skrev:

Takk for svar! Det måtte ha blitt løsningen med stein oppi for vår del (dyre gjerder og vi leier plassen). Men hvordan løser de det når det regner mye over lengre tid? Legges det løst oppi, eller i høynett? 

Våre hester er fæle til å velte ting, så er redd de ville prøvd seg på blå tønner også. Vi snekret en høykasse til dem av massivt treverk - men den ble også kasteball, og ikke trygg å ha inne hos dem 😬

Lage mer solid høykasse? 

slår du nedi to gjerdestolper har du jo forankring så det ljomer etter. Kassa snekres så i disse. Er du redd to blir for lite; bruk fire stolper i stedet. 

grus i bunnen, grov plank, skikkelige skruer. 

brukes lange stolper kan det snekres tak også om man vil 🤷‍♀️

• Liker 1
6 minutter siden, mallilen skrev:

Lage mer solid høykasse? 

slår du nedi to gjerdestolper har du jo forankring så det ljomer etter. Kassa snekres så i disse. Er du redd to blir for lite; bruk fire stolper i stedet. 

grus i bunnen, grov plank, skikkelige skruer. 

brukes lange stolper kan det snekres tak også om man vil 🤷‍♀️

Ikke dumt! Men da må jeg sjekke med stalleier her, for paddocken er drenert opp med matter under pukk osv ... usikker på om det er popluært å ta hull på filten :ninja:

1 time siden, GryCat skrev:

Her legges det løst oppi uavhengig av vær, mener jeg. Mulig de evt har oppi noen kg mer enn hestene spiser om de risikerer at halve måltidet blåser bort, det er jeg usikker på. 

Det praktiseres store steiner nedi, det hender vel de tippes av og til.  Men tror kantene er så myke at de gir litt etter før de evt tippes. Klart, har man høvelig rolige hester som ikke velter de, så kan man jo vurdere høynett også. E7E5FC03-F033-4AFB-AEF4-13C2F710D8E1.thumb.png.792563116d504a9fab111859dea76b22.png

Her hjemme har vi også benytta digre traktordekk som vi har lagt foret i. Har variert om de har lagt løst rett nedi, hatt nett i løst eller hatt nett nedi som vi har knytt fast. 

• Liker 1

@CruVal, de blåe halvtønnene kan godt veltes og lekes med og når steinen oppi er ute så blåser de flott avgårde. Har stått på stallen bildet er tatt 🤣 Og joda de fylles fort med regnvann.  

Palle og pallekarmer som skrues fast i hverandre har jeg til min hest. Ikke blåst bort enda og vi har vind her nå i disse dager. Ikke fylles den med vann heller. Hesten flytter litt på den men ikke krise. Fornøyd med kassen 🙂 

9524628B-E06B-466E-AC86-6FDD864B5FD7.jpeg

424DA065-6F55-41B9-95E8-1D3A00D32A42.jpeg

Edited by ME&FB
Bilde
  • Liker 1
7 timer siden, ME&FB skrev:

@CruVal, de blåe halvtønnene kan godt veltes og lekes med og når steinen oppi er ute så blåser de flott avgårde. Har stått på stallen bildet er tatt 🤣 Og joda de fylles fort med regnvann.  

Palle og pallekarmer som skrues fast i hverandre har jeg til min hest. Ikke blåst bort enda og vi har vind her nå i disse dager. Ikke fylles den med vann heller. Hesten flytter litt på den men ikke krise. Fornøyd med kassen 🙂 

9524628B-E06B-466E-AC86-6FDD864B5FD7.jpeg

424DA065-6F55-41B9-95E8-1D3A00D32A42.jpeg

Vi har hatt / prøvd den løsningen før - men de ble demontert 🙈

5 timer siden, Matilde B. skrev:

Betongringer ja, må være en grei løsning ved vind 😊

Ei venninne har det i luftegården til hesten sin, det fungerer godt. Ho har en murerbalje oppi der igjen for enklere reinhold.

B214D447-5889-452B-9407-754792F28874.jpeg

Det er muligens en fin løsning for oss! Vet du hvordan hun fikk flyttet dem inn der? Og hvor får man tak i sånt? :D

10 timer siden, ... skrev:

Betong kumring. Kan evt ha et par jekkestropper feks på hver side å feste et høynett i. Kan ikke veltes, spises på eller blåse bort. 

Det kan funke! Takk for tips :D

• Liker 1

Palme med 3 pallekarmer kan helt fint pælmes veggimellom, hilsen Finório. Jeg klarte så vidt å flytte den ved å tippe den over på siden og så "rulle den". Findus tok den med tenna, løftet den en halvmeter over bakken og kastet den av gårde 😳 førte til at den ble demontert på relativt kort tid 🙈

1 time siden, GryCat skrev:

Det er muligens en fin løsning for oss! Vet du hvordan hun fikk flyttet dem inn der? Og hvor får man tak i sånt? :D

Stalleieren der er entreprenør, så han hadde nok lett tilgang.

Hør med feks Råde Graveservice eller andre lokale?

Litt for mange år sida jeg bodde i Råde til at jeg veit hvem som evt kunne hatt noe utover de større entreprenørene😊

• Liker 1

Vi lagde forkaster av pall og pallekanter. Vi bor på verdens flateste område, og her blåser det jevnt og trutt. 

Noen har også lagd fester til høynett i pallekantene sine. Men synes det holdt med en høykasse til min.

• Liker 1

Mini syntes denne var grei.

IMG_20200920_113751_807.thumb.jpg.28ba0c0a3981e7a4b83ca42a7e1e45ff.jpg

80cm høg så grei størrelse, der bunnen er ca 15cm over bakken. Litt gliper imellom for at den ikkje skal bli for tett og støv skal forsvinne. 

Bygd med hensikt for å få maten vekk frå shettisene, men matsvinn er stort pluss med dei og. 

Bygd i terrassebord og ein slissa 2'4 til bein og ramme. For å unngå gnag så kan sikkert treverket behandles med noko tjære med sand eller noko i. ☺️ No har ikkje vi særlig terrorister av nokon hester så "herværk" er liksom ikkje et problem 😅

• Perfekt 1

Jeg hat også en som har drevet og bært og flyttet på palle med pallekarmer, men etter å ha festet sånt metallband på toppen, og laget nesten tett bunn sånn at vann kan komme ut men ikke høy falle igjennom (for det høyet som falt ned var ekstremt viktig å prøve å få tak i 🙈) er det ikke noe problem mer.  Myye prøving og feiling på høykasser her, men denne varianten har vart ganske så lenge nå. 

D4863716-35F6-40EE-AB2A-14F0A9FFDA44.png.85e4a56ca8ee03053a826cc86938d712.png

• Perfekt 1

Slå ned to stolper, tre sånne halvmyke plastrør utenpå (så de ikke gnager på stolpene), skru i to festekroker i de. Så kan du henge sånt firkanta høynett på langs mellom stolpene feks 😊

• Perfekt 1

Nå har jeg undersøkt litt rundt, og det finnes en forhandler av kummer rett borti gata her :D Svoger skal sjekke om de har noen som er kasserte pga feilproduksjon. Takk for tips alle sammen!

• Liker 1
  • Perfekt 1
28 minutter siden, GryCat skrev:

Nå har jeg undersøkt litt rundt, og det finnes en forhandler av kummer rett borti gata her :D Svoger skal sjekke om de har noen som er kasserte pga feilproduksjon. Takk for tips alle sammen!

Det er jo kjempe lurt! Ikke sikkert du trenger å gi så mye om du spørr pent på en betongfabrikk. Pappa jobbet på et sted de hadde betongproduksjon, og de ofte greie på slikt. Vi hadde faktisk en ring som grill en periode. Mamma var lite imponert, så den ble blomsterbedd, og til slutt fikk han beskjed om å fjerne den 😂

• Haha 1

Jeg har slike: 

ADCC4DB0-42F8-4E2D-AF1B-910C88A434A4.jpeg.e24a8efc3b570769a6099d29500cb296.jpeg

Dunk delt i to, skrudd fast i pall og drillet mange hull i slik at vannet renner ut. På bildet står den nærme stolpen, men den er ikke festet i noe annet enn pallen.  Minstemann hadde en tendens til å trå oppi da han var 2-åring, men kantene er fleksible, så null problem 😊

• Perfekt 1
På 25.9.2020 at 21.16, CecilieA skrev:

Jeg har slike: 

ADCC4DB0-42F8-4E2D-AF1B-910C88A434A4.jpeg.e24a8efc3b570769a6099d29500cb296.jpeg

Dunk delt i to, skrudd fast i pall og drillet mange hull i slik at vannet renner ut. På bildet står den nærme stolpen, men den er ikke festet i noe annet enn pallen.  Minstemann hadde en tendens til å trå oppi da han var 2-åring, men kantene er fleksible, så null problem 😊

Det ser heller ikke så dumt ut :) Kanskje noe å prøve hvis vi ikke får napp på kummer.

• Liker 1