Jump to content

Skadet hest - separasjonsangst?

Recommended Posts

Hei. 
Jeg har en ung og sprek kaldblodshoppe som nylig har skadet foten ganske alvorlig. Hver gang jeg tar ut en annen hest fra utegangen klikker hun helt og galopperer seg svett helt til vi kommer tilbake igjen. Har derfor ikke kommet meg på ordentlig ridetur med noen av hestene. Hjelp! Er redd hun skal forverre skaden pga stresset når jeg tar ut en annen hest. Noen forslag til tiltak eller tanker om hvordan stresset påvirker skaden? Hun har slitt av en sene på fremfoten, er sydd og det gror greit sett utenfra. Takk for hjelpen ♥️

Tren på å binde fast. Over alt, aleine og sammen med noen. Bind opp etter hver trening også, la de stå i flere timer. Var treninga dårlig bind opp og ri igjen etter noen timer. Da får du mye gratis, de lærer seg tålmodighet og å vente. 

Prøvd å avlede ved å fôre de som er igjen i det du rir ut? En god bøtte med noe betfiber eller noe sånt og en dott med høy, nok til at de fokuserer på noe annet til du er ute av syne? Synes det gjerne er i det de ser man forsvinner at de reagerer mest, har man kommet over den kneika uten stress går det gjerne bra.. 

Eventuelt ville jeg testet å lage en liten sykepaddock til å bruke i sånne tilfeller. Stresser hun like mye inni der hjelper det jo ikke, men kanskje hun ikke girer seg opp når hun har mindre plass? 

• Liker 1