Jump to content

Recommended Posts

Har hatt rytter på Julie flere ganger å jobbet med overganger holdt , skritt først så

trav og skritt og holde litt traven. Tenker på veien videre , hva er lurt å jobbe med? Hun må ha oppgaver hele tiden ellers kjeder hun seg og blir ufokusert, ikke hatt så mye støtte i tøylen enda, skal komme oss på tur men venter på salen da jeg må låne søss sin hest og søss som rir inn Julie. Hva er lurt å jobbe med? Tips tas i Mot med stor takk. 

Treninger starter opp etter sommeren nå når

treneren  min er ferdig med sine stevner. 

Stopp, start og sving! Jeg tenker at i starten bør man fokusere på at hesten kan skritte og trave på sporet og på storvolter og kunne veksle mellom dette, samt bytte storvolte/hånd i begge gangarter. Deretter alt av rideveier, serpentiner, 15 metersvolter (personlig ville jeg ikke ridd mindre volter enn dette), volte tilbake, diagonaler, åttetall osv. Nå vet jeg ikke hvor langt dere er i innridningen, men korte, effektive økter fremfor lange økter tror jeg alltid er bra. 

Ellers er det jo også lurt å trene på miljøtrening med rytter på, forsere forskjellige hinder (over bommer, gjennom port, paraply, presenninger, bro), slik at hesten kan anse deg som en trygg leder - også når du sitter oppå. 

Hester er godt tømmekjørt så rideveier er vi vant med samt storvolter, bommer har vi ikke pdd, Hun kan rideveier da vi har tømmekjørt mye samt er også under innkjøring. Her stresser vi ikke🙈 øktene varer i 10-15 min. Hun er trent i noe Skeid så paraply og div remedier er ikke ukjent men det er noe vi kan ta med videre ja. Tusen takk for svar 👍

Vil ha mer styrke i kroppen først , ikke ridd mye på... 5-6 ganger, ikke jeg som rir da jeg har fått litt skrekken og kroppen ikke fungerer slik den skal ( jada da skal man jo ha unghest) 

• 2 weeks later...
På 2.9.2020 at 11.27, Mona skrev:

Bare å begynne med galoppen og 😊

Synes du man skal begynne med galoppen så fort? Under rytter, altså? Jeg trener mye galoppfatninger i longen med min, men jeg ser jo også at det er tungt for henne. Hadde håpet å begynne litt med galopp innen 2020 er ferdig. 

Jeg galopperte ganske tidlig med min, men i starten ganske kravløst. Jeg installerte vel også bare bremser, gass og sving på banen, så dro jeg på tur sammen med en annen ekvipasje. Syns man får mer gratis når det blir med forståelig hva man vil og forventer. Å gå sammen med en annen hest fra a til b, gir mer mening for en hest, enn å stussle rundt på en bane :) Får også på plass mer styrke og kondis før jeg setter så mange krav på bane. 

• Liker 4
2 timer siden, Issa skrev:

Jeg galopperte ganske tidlig med min, men i starten ganske kravløst. Jeg installerte vel også bare bremser, gass og sving på banen, så dro jeg på tur sammen med en annen ekvipasje. Syns man får mer gratis når det blir med forståelig hva man vil og forventer. Å gå sammen med en annen hest fra a til b, gir mer mening for en hest, enn å stussle rundt på en bane :) Får også på plass mer styrke og kondis før jeg setter så mange krav på bane. 

Jeg startet på tur 😂 Galopperte du først på tur? Er så redd for at det skal bli for tungt

15 hours ago, ARjenta said:

Synes du man skal begynne med galoppen så fort? Under rytter, altså? Jeg trener mye galoppfatninger i longen med min, men jeg ser jo også at det er tungt for henne. Hadde håpet å begynne litt med galopp innen 2020 er ferdig. 

12 hours ago, ARjenta said:

Jeg startet på tur 😂 Galopperte du først på tur? Er så redd for at det skal bli for tungt

Nå var det ikke meg du spurte om dette, men jeg har lyst til å svare likevel, bare for å påpeke at det er mange veier til mål her :) Jeg gjorde som deg, jobbet masse med galopp på longe før jeg jobbet med den under rytter. Jeg ventet vel godt over et halvt år før jeg galopperte på min (fordi det var så tungt for han i longen). Første gang galopperte jeg på tur. Det var midt på vinteren og vi galopperte på et jorde hvor det var flatt (så ikke alt for tungt) og det var måket en gang så det var kanskje nesten en meter brøytekanter på hver side og så hadde vi en annen hest han kjente godt foran. Jeg tror at å gjøre det sånn er mye mindre tungt for hesten enn å galoppere på bane :) 

Nå er nok ikke min vei den raskeste veien til mål da, jeg har brukt lang tid og min er på ingen måte "aldersmessig" utdannet. Men så startet vi også å ri nesten 1,5 år etter standarden så :) Jeg er veldig for å gi unghestene masse tid. 

• Liker 1

Eg trente i skritt og trav i forskjelligt tempo, og når hesten slo over i galopp sjølv så begynte vi å jobbe med den litt meir. Men vi har brukt lang lang tid på det og fokusert på styrken gjennom gangartene. 

Så vi har brukt, ifølge nokon, utrulig lang tid på dette. Men han har begynt å stabilisere seg, fatter meir riktig enn uriktig og holder galoppen meir jevnt. 

2 timer siden, Sivoya skrev:

Nå var det ikke meg du spurte om dette, men jeg har lyst til å svare likevel, bare for å påpeke at det er mange veier til mål her :) Jeg gjorde som deg, jobbet masse med galopp på longe før jeg jobbet med den under rytter. Jeg ventet vel godt over et halvt år før jeg galopperte på min (fordi det var så tungt for han i longen). Første gang galopperte jeg på tur. Det var midt på vinteren og vi galopperte på et jorde hvor det var flatt (så ikke alt for tungt) og det var måket en gang så det var kanskje nesten en meter brøytekanter på hver side og så hadde vi en annen hest han kjente godt foran. Jeg tror at å gjøre det sånn er mye mindre tungt for hesten enn å galoppere på bane :) 

Nå er nok ikke min vei den raskeste veien til mål da, jeg har brukt lang tid og min er på ingen måte "aldersmessig" utdannet. Men så startet vi også å ri nesten 1,5 år etter standarden så :) Jeg er veldig for å gi unghestene masse tid. 

Takk for svar! Har allidts mine egne tanker rundt temaet, men synes det er interessant å høre andres innspill. Spesielt fordi det er så utrolig forskjell. Noen forventer jo at en hest på 4 år skal være både innridd og tilridd. Min er 3,5 nå. Og er ridd lite, men jobbet mye fra bakken.Jeg har ikke noe dårlig tid, men er litt redd for at det skal bli vanskeligere om man venter for lenge også. Jobbet med en hest på 6-7 år som aldri var galoppert med, og den satt veldig langt inne. Kontiki tilbyr masse galopp i longen nå, men klart at med en del ekstra kilo på ryggen så er det jo mye vanskeligere.. Men er jo veldig forskjell på dem. Islendingen min tilbød selv galopp under rytter etter typ en måned i salen (hun var da 4,5 år) og hadde veldig lett for det, mens jeg har opplevd hester som synes galoppen er veldig vanskelig også. Litt av tankegangen min er å ta det meste rolig og gi mye tid, men også å ikke bli for satt i mønstrene, spesielt med en energisparende hest som min 🙈 Det er litt av grunnen til at jeg har begynt med galopp og trav i longen tidligere enn mange AR-ryttere kanskje ville gjort, fordi om min kun går i skritt så kommer hun bare til å gå sovende bortover etterhvert.. Men nå får jeg faktisk masse energi i longen, noe hun selv tilbyr. I groundwork går jeg jo kun i skritt, og der er hun litt som en sovende elefant i blant. På tur har hun egentlig alltid nok motor. Mens med frieseren min måtte jeg tenke helt motsatt og hun har helt klart fordel av å nesten kun jobbe i skritt leenge. 

Jeg tror jeg kommer til å leke meg litt frem og kjenne hvor jeg har henne, og se om hun tilbyr det selv etterhvert. Har opplevd og sett hester som bukker som et heeelvete under sin første fatning, det er ikke noe gøy heller, og jo antakelig fordi de synes det er tungt. 

Begynte med galoppen på tur ja, jeg var egentlig mer bekymret for om bremsene virket godt nok enn om han ville synes det var tungt 😅 Han hadde gått på utegang i flokk på fjellet et år på forhånd da, så han var ganske sterk I kroppen. Også hadde han vært med en del på tur som håndhest og da galopperte vi en del. Og han galopperte i lonsje på bane. Som femgjenger har han litt tyngre for å balansere seg når plassen blir litt knapp, så rett fram langs grusvei er enklere. 

Jeg galopperte på tur først ja, men da i vogn siden jeg har kjørt dem inn. I løpet av den første mnd jeg kjører (hvis det ikke er noe som tilsier at det er uforsvarlig) er det greit å la dem rulle litt avgårde i galopp så det, som du påpeker, ikke blir et problem senere. Noen hester kan låse seg veldig på at "dette har jeg jo aldri gjort før, så det kan jeg sikkert ikke", og det er litt slitsomt. Men det er såklart individuelt, og har man en hest som velter seg opp og ned i trav er det kanskje ikke hensiktsmessig å tenke på galoppen, men har den noenlunde kontroll på beina og kan styres i rett retning synes de ofte bare det er gøy å få galoppere litt 😊 Da kanskje bare noen få steg, men det er veldig greit å lære dem tidlig at det kommer noe etter trav. Det er iallefall sånn jeg gjør det, men er jo ingen fasit på dette. 

Vi har stor bane å startet med legge inn kommando på galopp som hun tok fort, roligere nå men tenker det ikke er hast. Vi har ikke noe vi jobber til å hastverk er lastverk men greit å snuse litt på. Hun er så kløne med beina så første bud er å Stokke disse samt få behandlinger og sjekk etter en stund med litt mer trening