Jump to content

Recommended Posts

Jeg har ingen plan for min hest pr nå. Det er så mange faktorer som spiller inn i hverdagen og treningen, at i perioder så er det helt umulig å legge en plan, knapt nok planlegge for kommende dag. 
Men jeg gjør stort sett det jeg vil, eller faller meg inn. Planlegger mer typ om jeg veg jeg skal på en trening eller så, at vi helst er i form til det vi skal delta på. 

Ingen fast plan, per i dag trener jeg aaaltalt for lite men håper å få fikset det.  Hadde jeg hatt fritt frem, god tid og greie fasiliteter hadde jeg trent på banen 4 ish ganger i uken, 2-3 tur og gjerne en dag fri. På banen liker jeg å jobbe mest fra ryggen, gjerne en gang i mellom fra bakken/løst. Rir jeg på banen rir jeg omtrent aldri lenger enn 20 min, ofte nærmere 10 min. Rir jeg på tur rir jeg gjerne 1 time +. Skrittetur eller intervalltur, klatring eller bare gå godt igjennom kroppen. 

• Liker 1

Ingen slavisk plan, men noen faste ting gjør vi. 

En dag i uka rir fôrrytter på tur

En dag i uka kjører jeg på tur

En dag helt fri

Resten av dagene veksler jeg mellom å ri dressur, bomarbeid, arbeid for hånd, tømmelongere, ri og leie på tur. Hva vi trener på avhenger av hvor i utdanninga vi er og hvilke kroppslige problemer vi sliter med i den perioden, for noe er det jo alltid 🙈😂

Lengden på turene er som regel 30 - 90 min, avhengig av terreng, dagsform og tempo. Humøret på min hest varierer endel, han er en litt bekymra type og vi bruker mye tid på miljøtrening på tur. Han blir mye mer sliten av en tur med mange mentale utfordringer, enn en galopptur i kjent område bak stallen og da tilpasser jeg turene etter det, ellers blir det ikke hyggelig for han å være med på tur. Lengden på rideøktene er 30-60 min, stort sett rundt 45-50 min, det samme for arbeid for hånd og tømmelongering. Helt fri er helt fri for oss, det skjer dog kun en dag i uka, men da er jeg i stallen og møkker og ordner stallarbeid, ser over hesten og kanskje pusser. 

Edited by Ninahei
  • Liker 1

Jeg har en overordnet plan, men ikke en detaljert en. Jeg vil at hesten skal få fri en dag i uka, da er som regel fri at jeg ikke er i stallen. Han går på utegang i flokk så han får bevegd seg uansett, og de dagene får jeg alltid en annen på stallen til å se til han. 

Ellers vil jeg helst at han skal få minst to turer i uka, men tur synes jeg ikke det kan bli for mye av så det gjør ikke noe om det blir mer :) Turene kan variere i lengde, en runde vi har tar bare 45 min, de fleste tar litt over en time. Sjeldent vi rir lenger turer enn 2 timer, selv om jeg egentlig har lyst til å gjøre det litt!

Ellers rir vi på bane eller trener fra bakken på banen. Jeg er veldig glad i å trene fra bakken, og gjør helst det minst en dag i uka. Ellers rir vi som regel dressur, men jeg varierer litt med noen sprangøkter eller bomtimer, eller med å jobbe litt med Working Equitation-hinder. 

Jeg innser at dette kanskje er mer retningslinjer enn en plan 😂  Men det fungerer bra for oss, jeg jobber ikke mot noen spesielle mål som konkurranser og slikt, jeg har mindre ting jeg jobber mot, og så har jeg hovedfokus på at vi skal kose oss og ha det bra begge to, så det å ha det bra sammen er det som bestemmer mest (så f.eks. har vi en dårlig dag så endrer jeg gjerne planen) :)

• Liker 1

Ponni 1: ridebane 4-5 ganger i uka, tur 2-3 ganger i uka. Sjelden en dag uten aktivitet, tur er "fri".  Baneøktene: 2-3 ganger dressur, 1-2 ganger lonsjering eller groundwork, 1 gang sprang/bomarbeid. Baneøktene varer 45-60 min, tur 1-3 timer.

Ponni 2: ridebane 2-3 ganger i uka, tur 3-4 ganger i uka, helt fri minst en gang i uka. Baneøktene: 1-2 ganger dressur, 1 gang sprang/bomarbeid, ev. 1 gang groundwork. Baneøktene varer 20-30 min, tur 1-3 timer.

Som du ser trenes de to ganske ulikt, selv om de brukes til omtrent samme formål (allround sprang/feltritt på LC/LB-nivå, tur og annet som er gøy). De har helt ulikt intensitets- og stressnivå. Ponni 1 trenger lange, repeterende økter for å falle til ro, ponni 2 blir kjempelei hvis han må gjøre det samme flere ganger. Den overordnede planen for begge er variert trening og at vi legger opp øktene så de ikke gjør det samme flere dager på rad (f.eks. dressur mandag, tur tirsdag, groundwork onsdag). Vi er også nøye med å ikke hoppe ofte og høyt.

• Liker 1

Jeg har altså ingen plan for noen. Vet ikke om jeg har hatt en veldig spikra plan noen gang for hestene egentlig. De har mer fridager nå enn før, minst 2 dager i uka. Begge går som håndhest 1 gang i uka (minst, helst mer). Rir mest på tur, selv om vi rir mest "treningstur", med tempo og dressur langs veien. Er ikke på banen hver uke en gang. 😅 Rir en gang i blant for sprangtrener, på det meste en gang annenhver uke. 

Nå som jeg jobber en vanlig jobb kunne jeg jo kanskje hatt litt mer struktur, en av hovedgrunnene til at det aldri har vært særlig planlagt før har vært fordi jeg har jobbet turnus i mange år. Men liker godt fleksibiliteten også. Ser Ann værmeldingene for uka og planlegger løst utfra oppholdsvær. 😎

• Liker 1

Heh, kjører samme opplegg som gærningen i innlegget før her. Ingen plan. Ser av vær. Så baker jeg inn div økter for trenere. Rir treningstur når det passer og prøøøver å ri mer på bane. Legger opp dagens tur ut fra hva jeg gjorde de tre dagene før. Har en overordnet plan for hva jeg vil trene på og få til å fungere. 

• Liker 2
  • OMG 1