Jump to content

Kjørevei til stall

Recommended Posts

Regner med at det er en del her som har litt reisevei til stallen, f.eks. 30 min eller mer, og som drar til stallen hver eneste dag.  Hvordan fungerer det i en travel hverdag, typ med full jobb og barn med andre aktiviteter osv.? Slitsomt, eller helt uproblematisk? Litt opp og ned? 

Hadde 20min per vei i 5,5år. Var i stallen omtrent kvar dag, med unntak enkelte dager. Trur aldri eg hadde klart det om eg hadde hatt full familie med andre aktiviteter itillegg. 

Så ja, litt opp og ned. Setter veldig pris på å ha stallen nærme no, får gjort litt andre ting enn å kjøre bil heile dagen. 

• Liker 1

Har ikke så lang kjørevei nå (ca 15 minutter), men hatt en del lengre før. For min del kommer det litt an på om stallen er på vei til jobben f.eks., sånn at jeg kan stikke innom kjapt og møkke og ordne de dagene jeg ikke skal ri. Nå ligger stallen i helt motsatt retning av der jeg jobber, så da synes jeg det er greit at det ikke er så langt. Jeg har jo ikke barn, så det gjør det jo også litt enklere. Men jeg jobber i perioder mye og sent, og da er det greit å ikke måtte kjøre langt sent på kveld bare for å møkke f.eks.

• Liker 1

Jeg hadde 30-40 minutter å kjøre, fra fetsund til lørenfallet. Det var en ok vei å kjøre, men det var kjedelig på vinteren med dårlig vær f.eks. Også brukte jeg skrekkelig mye penger på drivstoff.

Det jeg syntes var vanskeligst var at jeg jobbet turnus, og stallen hadde åpningstider som ikke alltid passet inn med hvordan jeg jobbet, så da måtte jeg få noen andre til å ordne for meg de dagene (eller betale ekstra). Det syntes jeg var utrolig kjedelig 🤷‍♀️

• Liker 1

Vi har hatt 40 min én vei på det lengste, fra Sandvika til Røyken. Det var ikke stress med å rekke stallen, det synes jeg gikk helt fint. Men vi brukte i overkant av 3000 kroner i drivstoff ekstra hver måned. Så det lønte seg ikke i det hele tatt. Jeg har bare ett barn da, og hun hadde hest på samme stall som meg, så jeg slapp å ha noen annen form for kabal som måtte gå opp. Tror ikke jeg hadde orket det.

Edited by GryCat
  • Liker 1

Hadde ca 20 min hver vei før. Der var helt greit så lenge jeg ikke hadde barn. Har hatt lengre, 30 min i feil retning fra jobb så det ble en og og halv time hjem etterpå 😬 det funka ikke så lenge. Nå har jeg jo stallen i hagen, så det er veldig deilig å slippe den reiseveien. I tillegg er det stor forskjell å ha muligheten til å dele opp visiting hours, jeg trenger liksom ikke tre timer bare til stall. Jeg går litt i mellom og fordeler det utover ettermiddagen og kvelden. Et must når jeg har barn. 

• Liker 1

Enig med issa i at en av de bra tingene med å ha hester hjemme er at man kan ta det litt om gangen. Møkke litt, så gå inn og spise middag med samboeren, og så gå ut igjen og ri, i stedet for å sette av minst 3 timer av gangen. 😍 Har hatt stall ca 20 min unna i endel år, og det føltes ikke så innmari langt, men jeg så lite til samboeren. Det gikk jo bort et par timer bak rattet hver dag, ettersom jobben var 40 minutter i en annen retning hjemmefra... 

Men det kommer vel an på totalen i hverdagen. Har man i tillegg en litt lang vei til jobb, og stallen ikke er i samme retning blir det mye drivstoff og mye tid som man heller kunne brukt på noe annet i alle fall... 

• Liker 1

Jeg har 30-35 minutter kjøre vei. Kjører elektrisk, men kjører jo på bilen mye kilometer. 

Er noen ganger veldig vanskelig å få kabalen til å gå opp, med jobb, bikkjer og hest. Nå har jeg ikke eget barn, og barnet er her annen hver helg og ferier. Det er ekstra stress da. 

Men for det meste går det bra, og det eliminerer at jeg er i stallen flere ganger om dagen. Bruker tiden på podcast, og ta igjen telefonsamtaler :P

• Liker 1

Tusen takk for alle innspill! :) Helt klart ikke ideelt å kjøre langt, men samtidig er det så vanskelig å finne en stall som har det man ønsker. Det blir litt kjørevei på oss framover, men det er jo heldigvis noe jeg gjør sammen med døtrene mine, så vi får prøve å ha det litt hyggelig når vi kjører :) 

18 timer siden, Anananas skrev:

Jeg hadde 30-40 minutter å kjøre, fra fetsund til lørenfallet. Det var en ok vei å kjøre, men det var kjedelig på vinteren med dårlig vær f.eks. Også brukte jeg skrekkelig mye penger på drivstoff.

Lørenfallet er jo her jeg bor! Hvilken stall sto du på da?

10 timer siden, Kah skrev:

Men for det meste går det bra, og det eliminerer at jeg er i stallen flere ganger om dagen. Bruker tiden på podcast, og ta igjen telefonsamtaler :P

Ser det er litt ulike oppfatninger om det, men jeg tenker også at det skal bli litt godt å ikke dra fram og tilbake til stallen flere ganger i løpet av en ettermiddag/kveld, sånn som vi gjør nå med stallen rett over veien. Vi blir liksom ikke ferdige :P

1 time siden, AstridN skrev:

Ser det er litt ulike oppfatninger om det, men jeg tenker også at det skal bli litt godt å ikke dra fram og tilbake til stallen flere ganger i løpet av en ettermiddag/kveld, sånn som vi gjør nå med stallen rett over veien. Vi blir liksom ikke ferdige :P

Jeg brukte så mye tid i stallen, at det ble latterlig. Frem og tilbake flere ganger. Da var stallen i hagen. 

Har dere funnet stallplass, eller leter dere enda? Vet om et hyggelig sted med to ledige plasser, og ridehus. 

18 minutter siden, Kah skrev:

Jeg brukte så mye tid i stallen, at det ble latterlig. Frem og tilbake flere ganger. Da var stallen i hagen. 

Har dere funnet stallplass, eller leter dere enda? Vet om et hyggelig sted med to ledige plasser, og ridehus. 

Ikke sant :P Det kan bli sånn.

Vi bestemte oss for en stall i går! Så du får la være å fortelle om hvor fantastisk det stedet der er, sikkert rett i nabolaget vårt :P Men ellers takk! 🌺

• Haha 1

Jeg har kjørt alt fra 10 min til 45-1,5 time. Anbefaler ikke det siste 😬 opptil en halvtime synes jeg er ok, men helst nærmere 15 min, kommer an på hva jeg får igjen for det.  Nå har jeg utenfor døra, uten fasiliteter hverken til stell eller trening, Fare for det blir endringer her innen kort tid :ninja:

• Liker 1
  • OMG 1
17 minutes ago, smaaen said:

Jeg har kjørt alt fra 10 min til 45-1,5 time. Anbefaler ikke det siste 😬 opptil en halvtime synes jeg er ok, men helst nærmere 15 min, kommer an på hva jeg får igjen for det.  Nå har jeg utenfor døra, uten fasiliteter hverken til stell eller trening, Fare for det blir endringer her innen kort tid :ninja:

Det blir spennende å høre om hva slags endringer som skjer for deg! Jeg håper det fører til bedre treningsmuligheter for dere 🤗

• Liker 1

Jeg har 1 times reisevei till stall, og 1,5 times reisevej hjem igjen.. Med tog og buss... Begynner å bli skikkelig lei, men er nesten umulig å finne noe nærmere med gode utemuligheter og skog, alle stedene jeg har funnet nærmere er kun for islandshester..(bor i København sentrum..). Jeg jobber kun 3 dager i uka, men da ofte i 10-14 timer, så da har jeg bare ikke sjans til å dra i stallen, spesielt med to hester som skal trenes.. Heldigvis står de i løsdrift, så ikke noe daglig stallarbeid, men jeg får ikke trent dem så ofte som jeg ønsker.. Må finne på noe snart for å få dette til å gå rundt.. 😕

• Trist 1
  • OMG 1
4 minutter siden, Aquila skrev:

Jeg har 1 times reisevei till stall, og 1,5 times reisevej hjem igjen.. Med tog og buss... Begynner å bli skikkelig lei, men er nesten umulig å finne noe nærmere med gode utemuligheter og skog, alle stedene jeg har funnet nærmere er kun for islandshester..(bor i København sentrum..). Jeg jobber kun 3 dager i uka, men da ofte i 10-14 timer, så da har jeg bare ikke sjans til å dra i stallen, spesielt med to hester som skal trenes.. Heldigvis står de i løsdrift, så ikke noe daglig stallarbeid, men jeg får ikke trent dem så ofte som jeg ønsker.. Må finne på noe snart for å få dette til å gå rundt.. 😕

Det var lang reise vei!

4 minutter siden, Kah skrev:

Det var lang reise vei!

Ja, det er skikkelig kjipt.. Helt motsatt vei av jobben også selvsagt... Året jeg bodde i Roskilde bodde jeg i et anneks på gården, så kjenner at det er fryktelig slitsomt med all den reisinga nå.. Over 2000nok I måneden på reisekort også.. 😬

8 minutter siden, Aquila skrev:

Ja, det er skikkelig kjipt.. Helt motsatt vei av jobben også selvsagt... Året jeg bodde i Roskilde bodde jeg i et anneks på gården, så kjenner at det er fryktelig slitsomt med all den reisinga nå.. Over 2000nok I måneden på reisekort også.. 😬

ugh, håper du finner noe annet. Sånn reising blir man fort lei.

21 minutter siden, Anananas skrev:

Stall G_ranvold het det det da. Vet ikke om det er drift der lenger da gården ble solgt for en stund siden. Veldig fin stall da ☺️

Aha! Nei,  den nye eieren la ned stallen, dessverre.

Spennende med flytting da @AstridN! 😁

Jeg har 15-20 min hver vei, full jobb, mann og barn og det er helt ok. Jeg har fôrrytter 3 dager i uka, så slipper dra inn hver dag. Da jeg var student hadde jeg opptil en times reisevei, og det gikk egentlig helt fint da, men brukte jo fritiden min på det. 

Nå har jeg 40 min reisevei til jobb også, så det blir for 2 timer i bil en dag jeg både skal på jobb og stall, og det er surt. Jeg har også stall rett ved der jeg bor, og på mange måter hadde det fristet veldig å hatt hesten der og sluppet å bruke tid på å kjøre. Samtidig trives jeg godt på stallen og liker turmulighetene, så har ikke lyst å flytte. Så har heller øyne åpne for bolig og jobb som er nærmere stall enn motsatt 😂

4 timer siden, Eva skrev:

Spennende med flytting da @AstridN! 😁

Jeg har 15-20 min hver vei, full jobb, mann og barn og det er helt ok. Jeg har fôrrytter 3 dager i uka, så slipper dra inn hver dag. Da jeg var student hadde jeg opptil en times reisevei, og det gikk egentlig helt fint da, men brukte jo fritiden min på det. 

Nå har jeg 40 min reisevei til jobb også, så det blir for 2 timer i bil en dag jeg både skal på jobb og stall, og det er surt. Jeg har også stall rett ved der jeg bor, og på mange måter hadde det fristet veldig å hatt hesten der og sluppet å bruke tid på å kjøre. Samtidig trives jeg godt på stallen og liker turmulighetene, så har ikke lyst å flytte. Så har heller øyne åpne for bolig og jobb som er nærmere stall enn motsatt 😂

Ja, veldig 😁 

Hahaha, ja er nesten lettere å finne hus som oppfyller alle krav enn stall som gjør det 😆

Har ca 10min i bil til stallen og ca like langt til jobben fra hjemme. har hatt opp mot ca 30min til stallen og det var greit det og, gikk seff mye mer drivstoff da, og bompenger. 

Har 3 min i bil til stallen. 10/15 min hvis jeg går. Men savner ridehus. Flere ridehus innen 20 min kjøring.. MEN enten er det svindyrt, lite utetid, små paddocker eller dårlig turområder. Sitter laaaangt inne å flytte lenger unna. Men jeg har jo ikke barn så er jo egentlig ikke noe stress annet enn at det blir lange dager.