Jump to content

Bomløs sal

Recommended Posts

Lurer rett og slett på hvilken bomløs sal som er bra nå om dagen? Er noen år siden jeg hadde bomløs, og angrer selvsagt nå på at jeg solgte den... Hadde den gang en Heather Moffet Phoenix sal. Den kunne man legge helt flatt på gulvet, ingen bom. Lå godt på hesten. Med EMS ponnien som sliter med kraftige fettdepoter rundt nakken skulle jeg absolutt hatt en slik løsning. Vil helst ha en bomløs ettersom vekta her går litt opp og ned. Bomsal kommer aldri til å funke for den stakkars gutten mistenker jeg. Er det kommet noen nye bra produkter på markedet. Titta litt på Karlslund i går, men har liten kjennskap til denne produsenten. 

På 17.8.2020 at 13.06, Kah skrev:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=188090061

Sensation er utrolig god å ri i. Nesten for god å sitte i faktisk. Dette er ikke min annonnse, men den poppa opp på finn nå.

Så ikke denne før nå. Litt travelt i det siste. Vet du om dette er bomløs med «bom» slik som barefoot? Jeg må dessverre ha sal som er helt bomløs til denne hesten  Han er brei(!!) pga EMSen. Må få brukt mer for å slanke. 

2 timer siden, MarteJ skrev:

Så ikke denne før nå. Litt travelt i det siste. Vet du om dette er bomløs med «bom» slik som barefoot? Jeg må dessverre ha sal som er helt bomløs til denne hesten  Han er brei(!!) pga EMSen. Må få brukt mer for å slanke. 

Den er helt bomløs ✌️ har startet dressur konkurranser i den også, så den ser jo relativt vanlig ut.

Samme hest hadde en barefoot til tur som var veldig god også. 

Edited by Kah
  • Liker 1
2 timer siden, Catie1 skrev:

Har du prøvd noen islandshestbomløse? De finnes jo i mengder.. eller gjorde iallefall.. kan jo godt være naboen din har en du kan prøve

Har du tips til merker? Jeg er nemlig helt grønn her føler jeg 🙈

Har aldri prøvd sånn "vanlig" bomløs, bare de vi bruker på islandshest. Tøltrider Heba er god, føles som en vanlig sal men litt mindre støtte og litt mykere i setet. Tøltrider Tónn funker også, men er ikke liiike god. Karslund (nyere typer) og Eques sine er sikker noe i samme gate og ikke så ulike. Produsert på samme sted i hvert fall. Styr unna de gamle fra Topriter og gamle fra Karslund (kari flex). 

• Liker 1

Lillesøs @IceRyder har en tølthester tónn, jeg synes den er helt kurant, nå har ikke jeg ridd mye i bomløs men en venninne hadde en mer fancy greie(ikke islandshest sal, som jeg synes var helt grufull å sitte i.. tonn synes jeg ikke skilte seg veldig mye fra andre saler.. bare gi ett vink så er jeg helt sikker på @IceRyder sin kan prøves:) 

• Liker 1

Jeg kjøpte nettopp den nye bomløse til Tøltrider: Heba Deluxe. Og fy flate, så god den er! 😍👌🏼 Jeg likte den vanlige Hebaen, men den nye har kalveskinn + en del forbedringer fra den gamle. Bedre støtte for rytter, gjordfestene litt lenger bak og bedre balansert, bedre plassering av stigbøylereimfestet, og litt annet plukk. Kjempegod sal! Kalveskinnet gir jo ekstra godt grep i salen og, så man sitter godt. 

Både Heba og Heba Deluxe er litt små i setet da, så man bør velge en halv størrelse større. 

Bilde av Heba Deluxe:

6B8B9FD3-2B34-4020-BF15-7311F0F12080.jpeg

• Liker 2
3 timer siden, MarteJ skrev:

@Legaat, er denne helt bomløs? Altså at man kan legge den flatt rett ut på stuegulvet? Kan ikke ha bomløs som barefoot som har «bomstr». 

Ja, den er bomløs. Den har et "bomjern" (uten størrelse) i front, men det stopper før det når borti hesten. Bare for å holde "toppen" unna manken. Det er ikke som barafoot som har bomjern helt nedpå hesten. 

Det finnes eldre tølthester tònn uten "bomjern" i front, men disse ligger gjerne nedpå manken så de må bygges opp med pads i såfall. 

• Perfekt 1
18 timer siden, Issa skrev:

Ja, den er bomløs. Den har et "bomjern" (uten størrelse) i front, men det stopper før det når borti hesten. Bare for å holde "toppen" unna manken. Det er ikke som barafoot som har bomjern helt nedpå hesten. 

Det finnes eldre tølthester tònn uten "bomjern" i front, men disse ligger gjerne nedpå manken så de må bygges opp med pads i såfall. 

Høres ut som dette er slik sal jeg er på jakt etter 😊👍. Tusen takk for svar.