Jump to content

Boots - merker og anbefalinger

Recommended Posts

Bia skal gå skoløs en liten stund, men kan ikke brukes som barfot, så vi trenger boots! 

Har lånt noen Heimer boots som sitter bra foran, men ikke bak. 

Men finner ikke disse i salg noe sted. 

Ønsker boots som tåler litt terreng og som kan bestilles i Norge. Helst et sted man kan sende i retur å bytte om de ikke passer. (Prøves såklart på rene høver med strømpe og noe på bakken). 

Skal brukes på sommeren og eventuelt om sko faller av ellers.

Hvilke erfaringer har dere?

Hovform, høyde, vinkel, størrelse og lengde/fleksibilitet i koden har mye å si for hva slags type som fungerer.

Kan det passe, er Flex som framboots og Scoot som bakboots det de fleste jeg kjenner til er mest fornøyd med til sommerføre. Inkludert meg sjøl.

Tenk på hva slags underlag hesten må beskyttes mot, eller om det er slitasje som bare skal forhindres.

Boots som egner seg til brodding har hardere plast i sålen, og kan oppleves ganske glatte ubrodda på noe underlag.

Ikke alle boots har godt mønster for feste på sleipt/vått underlag, ikke alle gir like god demping på hardt underlag etc.

Hva ønsker du i en boot? Er renhold viktig, slitestyrke, demping, fasthet, pris, størrelse?

Posted (edited)
5 timer siden, Matilde B. skrev:

Hovform, høyde, vinkel, størrelse og lengde/fleksibilitet i koden har mye å si for hva slags type som fungerer.

Kan det passe, er Flex som framboots og Scoot som bakboots det de fleste jeg kjenner til er mest fornøyd med til sommerføre. Inkludert meg sjøl.

Tenk på hva slags underlag hesten må beskyttes mot, eller om det er slitasje som bare skal forhindres.

Boots som egner seg til brodding har hardere plast i sålen, og kan oppleves ganske glatte ubrodda på noe underlag.

Ikke alle boots har godt mønster for feste på sleipt/vått underlag, ikke alle gir like god demping på hardt underlag etc.

Hva ønsker du i en boot? Er renhold viktig, slitestyrke, demping, fasthet, pris, størrelse?

Aldri hatt barfothest før, om det ikke var åpenbart 🤣 Forskjellige typer fram og bak må hun nok ha. Hvertfall mindre bak.

Jeg har lagt tommestokk i bilen, så jeg får målt skikkelig i morgen.

I utgangspunktet er det mest turer på hard grussvei og fjellstier (harde/litt steinete) vi rir på. Lite asfalt, men er nok kjekt med godt grep på fjellet antar jeg?

Og eventuelt ridebane om hun skal gå uten sko så lenge. Kun sommer, så mulighet for brodder er ikke nødvendig. 

Hadde jo vært kjekt om de ikke kosta en ny bil, men at de passer og hun fungerer er det viktigste. Innbiller meg at de ikke bør være så tunge, da hun er var på utstyr generelt. Blir nok ikke brukt hver dag med harde økter (for slitestyrkens del). Enkelt å rengjøre er jo alltid en fordel, men vi har vask og rennende vann. 

Det aller viktigste er at den sitter på!

Jeg kommer meg aldri opp igjen på tur om jeg må av å fikse 🤣

Edited by Kaja
1 time siden, CruVal skrev:

Har du bilde av hovtrim, både underfra og rett fra siden? Samt mål på bredde og lengde?

Skal ta i dag :)

• 2 weeks later...
På 5.8.2020 at 21.31, Matilde B. skrev:

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Jeg har Scoot boots til min. 4 stk til sommeren og 2stk med brodder til vinteren- bare sånn just in case om han skulle miste en sko og hovslager ikke kan komme på dagen og sette på skoen igjen. Har ikke mistet mine og kjørt hurtig trav med de. Ble varmet med 4 boots til et travløp en gang og de satt på. Kusken klaget at han hadde baneunderlaget overalt, også på unevnelige steder 🤣