Jump to content
Sign in to follow this  
kelner

4 åring

Recommended Posts

En fireåring skal kunne leies trygt i alle situasjoner. Den skal stole på mennesker. 

Bli børstet overalt. 

Den skal ha vært med rundt og opplevd litt. 

Den skal kunne lastes på henger. 

Spyles. 

Den skal kunne å bli longert og tømmekjørt.

Dvs den skal ha blitt tilvendt mye utstyr. 

Den skal kunne løshopping. 

Den skal kunne bli verket/skodd. 

Den skal kunne bli undersøkt av veterinær. 

Jeg ville ønsket den var innkjørt. Og om ikke innridd, så ihvertfall sittet på i tre gangarter. 

En fireåring skal kunne leies og få hovene verket, så er den klar til trimming og innridning på sensommeren/høsten (med mindre den skal vises, da må man jo starte før). 

Min 4 års ridehest var håndtert og trygg i de fleste hverdagslige situasjoner  - hovslager, veterinær, stell, transport etc.

Det samme gjelder islandshesten.

Ridehesten var alderssvarende utdannet,  dvs lc-nivå. Tømmekjørt mye og løshoppet. Gikk på tur alene.

Islandshesten grunnridd, dvs start,  stopp,  høyre/venstre og viking for press. Snust på gangsetting, men mengdetrening må til for å få det helt i mål.

En 4 åring skal kunne alt det samme som en voksen hest når det kommer til håndtering. Den skal også kunne gå minimum en LC bane dressur og hoppe en enkel sprangbane. Høyden varierer jo selvsagt etter hvilken rase. 

Det kommer helt an på hvilke ambisjoner man har for hesten og seg selv.

i min verden trenger ikke hesten være innridd, men som fireåring bør den være innkjørt eller i det minste godt på vei. 

den bør kunne håndteres helt grunnleggende, deriblant fanges inn og leies. 

Den bør kunne håndteres av andre enn eier, altså kunne skos/verkes trygt og tåle å undersøkes. 

Den skal ha lært at mennesker ikke skal lekes med.

som siv nevner bør den stole på mennesker. 
min erfaring er at om tilliten til mennesker er der, er ofte resten forholdsvis lett å lære inn. 

Om den ikke er mer enn grunnleggende håndtert, bør den også ha hatt en variert oppvekst som har lagt til rette for å kunne tåle belastningen den skal utsettes for. Altså; flokkliv med terreng og områder som gjør at den har beveget seg både opp og ned og utviklet seg fysisk.

Min fireåring er fullt håndterbar her hjemme rundt andre hester, hovslager, veterinær osv. Kan fint leies/tømmekjøres på tur alene, sikkert også med rytter, men det er ikke testet enda. Kan ris alene på bane. Kan ris foran og bak på tur, gjennom bekker og gjørme. 

har ikke vært med på mye, annet enn en tur til veterinær for et års tid siden. 

islandshest, og vi er jo ikke kjent for å forhaste oss veldig når det kommer til å starte med dem. Alt til sin tid, her er det viktig å gjøre treningen positiv og trygg :) 

glemte en ting; han kan fint håndteres og ris av andre enn meg, skiller ikke på det i det hele tatt. Har bevisst sørget for å sette flere forskjellige ryttere på han fra starten av, jeg vil ha en omgjengelig hest som ikke risikerer å bli kasteball fordi han ikke fungerer rundt alle. 

vært mye med som håndhest. 

oppvokst på utegang. 

Edited by duredilla
  • Liker 1

Håndteringsmessig skal en fireåring være som en voksen, synes jeg. Alle basics skal være greie da. 

Ridemessig er det vel anslått st «fireårsnivå» skal være ca LC (og 1m). Jeg synes kanskje 1 m er litt høyt hvis du ikke har en spesialavla sprang-elg, men synes st hesten kan være introdusert for hopping etter sommeren (fylt fire, ikke bare fireårs på kalenderen). 

Min er snart der sånn dressurmessig, har endel å jobbe med med galoppfatninger, litt mer å jobbe med sprangmessig. 

• Liker 1

Jeg tenker at en 4åring er voksen, og skal kunne håndteres, reises med, gå LC osv. Får litt fnatt når folk har 6-7-8-9åringer som er "unghest". 

• Liker 4

Mens jeg igjen synes det kan kreves for mye av 6-7-8-9 åringer. 

Ofte er vi ikke gode nok ryttere/kusker til å forvente oss den fremgangen. 

Om du tenker på å oppføre seg rundt folk, er jeg derimot veldig enig. 

Det er ikke synd på en fireåring som ikke får lov å gå ned folk. 

• Liker 3