Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest Line Christine

Skravletråd om Western.

Recommended Posts

Noen som har peil på hvordan se om western sal passer? Den jegvhat er veriflex bom. Prøvde stalleier sin å den låg som smurt på Mollyen. Ikke ridd i den eller noe. Tips?

Så vi holder på med bakkearbeid om dagen, og bruker da metoder som jeg ikke kjenner så godt til fra før. Når vi har holdt på noen ganger nå, med å gå, stoppe og så ber jeg han tre ut av min "sone", så står vi litt og skal gå igjen. Nå har han da begynnt å ikke ha noe lyst til å gå igjen. Hvordan problem løser man sånnt? Tar også i mot til enkle øvelser vi kan gjøre for variasjon :)

Litt vanskelig å si uten og se hvordan dere jobber.. 

Skal du ha hesten ut på volte rundt deg, liksom? 

3 timer siden, Peanøttsmør skrev:

Så vi holder på med bakkearbeid om dagen, og bruker da metoder som jeg ikke kjenner så godt til fra før. Når vi har holdt på noen ganger nå, med å gå, stoppe og så ber jeg han tre ut av min "sone", så står vi litt og skal gå igjen. Nå har han da begynnt å ikke ha noe lyst til å gå igjen. Hvordan problem løser man sånnt? Tar også i mot til enkle øvelser vi kan gjøre for variasjon :)

Øvelser hjelper ingen verdens ting om ikke hesten har oppmerksomheten rettet mot deg.
Krev oppmerksomhet, fokus og lydighet.
Tilpass kroppspråket ditt og styrken på det etter hestens respons. Bruk så store bokstaver som du behøver.
Når hesten har fått lov til å være ulydig/uoppmerksom, må man ofte bruke litt større bokstaver enn ønskelig for å minne dem på hvor skapet står.

1 time siden, Elisabeth E skrev:

Øvelser hjelper ingen verdens ting om ikke hesten har oppmerksomheten rettet mot deg.
Krev oppmerksomhet, fokus og lydighet.
Tilpass kroppspråket ditt og styrken på det etter hestens respons. Bruk så store bokstaver som du behøver.
Når hesten har fått lov til å være ulydig/uoppmerksom, må man ofte bruke litt større bokstaver enn ønskelig for å minne dem på hvor skapet står.

Godt poeng! Napper jeg han bare etter meg, eller hvordan får jeg han da frem igjen?

Akkurat nå, Peanøttsmør skrev:

Godt poeng! Napper jeg han bare etter meg, eller hvordan får jeg han da frem igjen?

Her er det sikkert mange løsninger, men jeg "napper" aldri hestene etter meg. Når jeg jobber fra bakken står jeg som regel alltid i drivende posisjon, eller har en pisk som fungerer som drivende. Hvis jeg hadde jobbet med en hest som var kjip å få fram under bakkearbeidet ville jeg holdt meg litt bak skulder, så jeg åpner for at hesten skal kunne søke forover, og samtidig rettet min energi og min fokus mot bakparten for å "skyve hesten framover".

Ulike hester reagerer veldig ulikt på kroppspråk.
De aller, aller, aller fleste islandshester jeg jobber med, må takle å tåle at mennesket står i drivende posisjon uten å ville løpe fra deg. De må også lære seg at selv om man står i "blokkerende posisjon" altså foran skulderen, så er det lov å gå når mennesket ber om det.
Ridehestene jeg jobber med er ofte stikk motsatt, de vil bare liiiiime seg avgårde, respekterer gjerne ikke din sone, og trenger litt påfyll av energi for å bli oppmerksomme.

Ikke dra eller napp etter deg nei. Da får du en hest som henger i tauet.

Henger med på Elisabeth angående drivende posisjon. Og eventuelt ha en pisk som du kan pirke med på rumpa.

Ok, da tror jeg at jeg skjønner hva dere mener. Er super ny på det her, og har forstått at jeg stort sett bare har jobbet med ferdig hester. Den hesten her er jo da lik null håndtert, så alt er nytt for den og meg. Respekt for meg har jo vært et problem som har oppstått nå, så du har nok rett i det @Elisabeth E, at han bare tester om han faktisk må drive med de greiene her nå. Han merker at jeg blir nervøs etc. 

Så da må jeg altså stå på hans side, også heller forsterke bak fra med tauet(har ikke med pisk ut, men kan prøve det)? Han har vanligvis null problemer med fremdritften sin.

Så jeg snuste inn på et western kurs i helga, hvor de fleste red uten hjelm. Selv på bukkende problemhester ble det ikke brukt hjelm. Hva er det som gjør at de velger det bort? Så en jente bli kastet av flere ganger, og hjelm ble ikke nevnt før første gangen hun deiste i bakken. Dette var en hest som hadde for vane og kaste rytterne sine veggemellom. Måtte nesten forlate bygget, for det var ordentlig skummelt å se på.

Uansett gren, så forstår jeg ikke greia med å ri uten hjelm. Syns det er fryktelig uansvarlig. Ikke bare for personen som tar valget om å ri uten, men også for venner og familie som sitter igjen om personen blir grønnsak eller dør. 

Det har vært diskusjon om temaet på EF før, og det tok helt av husker jeg.. 

Å holde kurs hvor det ikke oppfordres til sikkerhet og bruk av hjelm syns jeg er hårreisende. Spesielt når hestene i tillegg er gærne og kjent for å kaste av ryttere. Jeg hadde ikke klart å se på det. Æff..

Det er jo en del av miljøet. Hjelm er ikke vanlig i western-miljøet i USA (og er mindre vanlig generelt enn her i Norge så vidt jeg vet), og når man har et lignende miljø her, så blir gjerne "alt" ved miljøet kopiert, også det som ikke er like lurt.

Og når store deler av miljøet rir uten hjelm, så er det lett å la seg påvirke.

Da jeg studerte en periode i USA og red der, så ble jeg også påvirket til å ri uten hjelm, selv om det alltid var noe jeg red med hjemme i Norge. På ridetimene red vi med hjelm da, men privat gjorde ingen det, så da ble det desverre til at jeg også red mye uten. Uten at jeg kan svare på hvorfor, det bare ble sånn.

Det er slik vi mennesker fungerer.

7 timer siden, Legaat skrev:

Det har vært diskusjon om temaet på EF før, og det tok helt av husker jeg.. 

Å holde kurs hvor det ikke oppfordres til sikkerhet og bruk av hjelm syns jeg er hårreisende. Spesielt når hestene i tillegg er gærne og kjent for å kaste av ryttere. Jeg hadde ikke klart å se på det. Æff..

Har skjønt at det tydeligvis er et sårt tema. 
Men jeg skjønner det ikke, billig forsikring er det. 

7 timer siden, KatrineH skrev:

Det er jo en del av miljøet. Hjelm er ikke vanlig i western-miljøet i USA (og er mindre vanlig generelt enn her i Norge så vidt jeg vet), og når man har et lignende miljø her, så blir gjerne "alt" ved miljøet kopiert, også det som ikke er like lurt.

Og når store deler av miljøet rir uten hjelm, så er det lett å la seg påvirke.

Da jeg studerte en periode i USA og red der, så ble jeg også påvirket til å ri uten hjelm, selv om det alltid var noe jeg red med hjemme i Norge. På ridetimene red vi med hjelm da, men privat gjorde ingen det, så da ble det desverre til at jeg også red mye uten. Uten at jeg kan svare på hvorfor, det bare ble sånn.

Det er slik vi mennesker fungerer.

Merkelig hvordan vi er, men man gjør vel det som er normalen ja :)

26 minutter siden, Peanøttsmør skrev:

Har skjønt at det tydeligvis er et sårt tema. 
Men jeg skjønner det ikke, billig forsikring er det. 

Jepp, veldig!

Helt enig med deg :) 

• Create New...