Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest Line Christine

Skravletråd om Western.

Recommended Posts

Guest Line Christine

Måtte bare forte meg å starte en skravletråd her inne, så ser westernfolket at jeg er med. :D

Ja, bra ! Jeg må skryte litt for Tiffanys helsøster åring vant world champion tittel i begge klasser hun var med i ! ( Tiffany fikk 2. plass da hun var med og er selv reserve world champion )

Helbror til Tiffany vant igjen world championtitler i pleasureklasser ( open maturity og senior WP , amateur WP )

Så kontaktet ei meg på fb som jeg er venn med der, hun har en halvsøster av TIff og er world champion selv. Hun ville kjøpe tiffanys søster Malibu :D Hun liker Tiffany veldig godt og vil ha en selv, så det var kjempekompliment :D *stolt*

Guest Line Christine

:D :D :D Kongebra!!

Da kan du også med stor trygghet skryte av BÅDE hesten din og stamtavla hennes!

*Gullegod pånnis* :D

Her er hesten til hun som vil kjøpe Tiffanys søster.

Den er halvsøster til Tiffany og en skikkelig potet !

183204_1855670709285_4869485_n.jpg

555742_4318573320311_1951219312_n.jpg

Og barneponni på fritiden

601342_4195823131633_446193258_n.jpg

Quarteren er fantastisk !

Nydelig!!

Jeg skal på westernkurs med Merete Barlaug i helga faktsik! Eller, forryttern min skal med min hest, med meg som ivrig tilskuer. Men de to skal bare ha horsemanship da. Men hovedsaklig er det westernkurs, hehe, spennende :) Blir morro å snuse litt på westernridning.. Håper ikke jeg blir bitt av basillen... :blush:

Guest Line Christine

Blir jo spennende å høre hva du, som ikke-westernrytter, synes både om ridestilen og Merete som instruktør, da. :)

Jeg har aldri ridd for henne selv, men kun møtt henne på stevner og ved sosiale anledninger. (Vi var klubbkamerater for en haug år siden. :P )

Merete har vel endel faste elever rundt omkring, deriblant Trøndelag.

Guest Habibita

Neste onsdag håper vi er dagen , da kommer min nye hjem :) Habibita O Rima , gleder meg masse :)

HabibitaORimaMaj2012_1.jpg

Bilde av Habi

hmm... det ble stort , kanskje redigere de litt?? hehe :)

edit for å redigere etter jeg forandret navn på album :startle:

Fineste fargen ! synes ikke bildet var for stort.

Her er tiffany i dag

319387_10152047862550157_1839865162_n.jpg

269724_10152047862505157_788672892_n.jpg

Guest Habibita

fiine fiine tiffany :) nei , bilde såg større ut før jeg la det ut enn det egentlig ble :) hehe... skal få tatt noen bilder av henne når hun er hjemme ( om 5 1/2 dag ) hehe :)

Guest Habibita

Fra Danmark, Tuse Creek Ranch :) 4 års hoppe. så her teller vi dager og timer .) hehe

Hun så kjempefin ut på bildene, og gode scores ikke minst ! Heldiggris :D

Jeg har skikkelig lyst på en reiner men jeg må nok fokusere litt for å komme noe sted nå.

Guest Habi

gleder meg skikkelig :) ikke noe minus at hun er buck-skin... Nå skal det jo sies at jeg er svaak for palomino , men er jo (nesten) det jeg får :) men , er uansett ikke farge som skal bestemme for hva hest jeg skulle ha , ville ha noe jeg kunne utdanne meg med og ikke minst konkurrere med , så dette blir spennende :) skal få prøvs å legge ut bilder når hun kommer hjem :wub:

Line:

Har du noe tips til en gjort jeg kan bruke til en veldig kilen hest???

Han likte ikke lærreimene som kom rett innpå huden rett overnforbi der man strammer gjorten. Tullehest :rolleyes:

Guest Line Christine

Tenker du på tiestrap'en som du tar fra salring og gjennom gjord-ringen og strammer med?

Husk at den blir veldig tjukk om du må ta den mange ganger gjennom ringene. Det kan være veldig ubehagelig.

Litt sånn tanke at gjord og tiestrap skal føles like tykt er et godt mål.

Du kan jo ta enden opp og gjennom festelæret som vanligvis sitter rett bak cantle'n og feste den der.

Eller misforstod jeg deg? :)

Guest Line Christine

ÅH.. Så det er Off-Billet'en som kiler...

Spørs om du har rett i at det heller er spenna som plager hesten. Hva slags gjord bruker du? :)

for å utbrodere, konseptet spur stop i selv er det ikke noe galt med. Jeg bruker også forskjellige ben signal for å styre tempoet ( saktere, løfte ryggen, osv ) men de som har tatt det til det ekstreme har i min mening ødelagt hesten fullstendig. Jeg har ridd to spur stop trente hester hvorav den ene var fullstendig ødelagt. Det var ingen måte få han frem på mer, knappene virket ikke. Han gikk bare saktere og saktere og saktere eller stoppet fullstendig. Tydelig at de som gjorde det tok det alt for langt eller gjorde det fullstendig feil.

Den andre var en drøm å ri ( en pleasure hingst jeg prøvde for kjøp ) , med masse knapper og gjorde ALT helt 100 prosent for de minste signaler, det er målet mitt med Tiff :)

I utgangspunktet var tanken god men når de har gått så langt for å få den lange " drapen " på tøylene har det gått for langt, de hestene kan ikke ries med tøylen i det hele tatt, skal man feks starte horsemanship må man vise at hesten også skjønner tøylesignaler noe disse ikke gjør. Mange av de blir ubrukelige ! Så er det andre problemet at når de blir så spesifiserte er det vanskelig for andre ri de, hva om hesten må selges ? Vet om MANGE som sitter med spurstop trenede hester som de ikke klarer ri.

Her er en video av at jeg rir den spurtrained hesten som var helt ødelagt, her har jeg enda til jobbet med den en stund for at den skal skjønne FREM.

Den måtte ries inn på nytt. Hadde gått masse konkurranser men så sluttet det fungere.

Jeg red forresten på Tiffany i dag, wohoo ! Brukte en ny buildup pad.

Hun gikk bra med den løs så da tenkte jeg prøve sette meg på, med en gang prøvde hun steile og da lyste det TRASS så jeg bare tok hun rolig i en liten sirkel overbøyd i nakken hver gang hun prøvde steile, hun prøvde bare 2 ganger etter den første gangen så gikk hun utrolig bra ! Bare skrittet og jogget rundt og det virker ikke som hun har hatt så mye fri , var akkurat der vi sluttet ! Hun var helt stabil og jogget kjempebra, lykkeruuus. Det var skikkelig morro :)

Fine jevne svettemerker ble det og, red bare i 7 min ca men vi har over 30 grader så blir vått uansett. Søndag venter vi 35 grader og da er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre med tiff, hun står på uteboks så er ikke kaldere der heller.

Guest Line Christine

Jeg red forresten på Tiffany i dag, wohoo ! Brukte en ny buildup pad.

Hun gikk bra med den løs så da tenkte jeg prøve sette meg på, med en gang prøvde hun steile og da lyste det TRASS så jeg bare tok hun rolig i en liten sirkel overbøyd i nakken hver gang hun prøvde steile, hun prøvde bare 2 ganger etter den første gangen så gikk hun utrolig bra ! Bare skrittet og jogget rundt og det virker ikke som hun har hatt så mye fri , var akkurat der vi sluttet ! Hun var helt stabil og jogget kjempebra, lykkeruuus. Det var skikkelig morro :)

Fine jevne svettemerker ble det og, red bare i 7 min ca men vi har over 30 grader så blir vått uansett. Søndag venter vi 35 grader og da er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre med tiff, hun står på uteboks så er ikke kaldere der heller.

Så bra!! :D

35 grader tilsier hun bør være ute i skyggen et sted der lufta i det minste beveger seg litt. Mulig du også bør kjøle henne ned etpar ganger med vann.

Guest Line Christine

nay!!

Jeg tenker også det samme.

Det ligger noen mulige konsekvenser i det som gjør at jeg ikke liker det.

Guest Line Christine

Salen med ny pad. Fikk løftet den masse opp og det ser veldig bra ut!!!!

Er en reinsman kileformet correction pad

304502_404589782934790_1282468247_n.jpg

426727_404590706268031_245478739_n.jpg

Er det denne salen som gjorden som kiler/kilte på?

• Create New...