Jump to content
Sign in to follow this  
Mounted Games rytter

Rygg og rumpe - trening

Recommended Posts

Hei, 

I februar 2020 kjøpte vi en Welsh Cob som jeg skal bruke til Mounted Games. 
Da vi kjøpte hun var hun overvektig og jeg har derfor fir det meste hatt fokus på å få ned vekten hennes. Ikke musklene. 
Nå som hun er i bedre form må jeg starte på muskeltrening. Hun har veldig lite muskler i ryggen (Ble ridd to ganger i uken hos forrige eier). Og hun har heller ikke så veldig mye muskler i bakparten. Dette gjør at hun svinger på framparten når jeg rir Games, noe som etterhvert vil føre til slitasje. 

Noen tips til å øke muskelmassen hennes på de stedene? :)) 

Skritte oppoverbakker. 

Ri overganger. Skritt til holdt. 

Skritte bommer. 

Så øke etterhvert som hesten blir sterkere, med trav. Og så galopp. 

Innimellom her er det fint å kunne legge inn to, tre timers turer i skritt. 

• Liker 1

Når du sier games ponni og welsh er det lett å tenke mye spenninger og stress i ridningen. Så for at hesten skal klare å gå games godt, må den trenes til å fungere godt og avslappet i kroppen. @Siv har gode tips, skritte på tur er kjempegod trening, i kuppert terreng så lenge hesten er avslappet og bruker seg riktig. Fokus på at hesten ikke er spent under trening, overganger, vendinger, 8 tall, volter, sidebevegelser for å få hesten myk og smidig i kroppen. 

Når man beskriver en hest som har lite muskler i bak er det gjerne gluteus man ser på, altså hvor rund rompa er. Når Gluteus er underutviklet eller liten er det gjerne i kombinasjon med store hamstrings (bak på bakbeina). Dette er skyvemuskulatur, det du ønsker å trene opp er bæringsmuskulatur. Typiske øvelser for dette er overganger og sidebevegelser, volter og vendinger, få hesten mer selvbærende. Det beste er å få hjelp fra en instruktør som kan gi deg direkte input på hva du og hesten trenger å trene på. 

• Liker 1