Jump to content

Grovfor 2020

Torhild
 Share

Recommended Posts

Ok, da slenger jeg inn en ny tråd her.

Tanker her? Reagerte på at det ble h1, det hadde jeg ikke trodd for vi fikk litt regn på det (som vanlig......)

Det andre jordet ble h3 med litt høyere på sukker, men en god del lavere på protein.

20200630_112440.jpg

• 3 weeks later...
  • 2 months later...

Nå får man plutselig med fruktaner i analyser fra både eurofins og ofotlab, men jeg finner ikke noe særlig om hvordan jeg skal forholde meg til dette, annet at jo mindre fruktaner jo bedre. PCHorse legger inn verdiene under "enkelt sukker" fra ofotlab, altså verdier uten fruktaner, men blir det riktig da? 

Vi har fôr med 89 g per kg ts på enkelt sukker og 149 g per ks ts på totalt sukker (med fruktaner), så da regner jeg jo med at man skal bruke verdiene for totalt sukker når man beregner dette inn i fôrrasjonen? Forøvrig ser jeg mange har fruktanverdier på under 10 og vi har tydeligvis 60 (!)g per kg ts med fruktaner hos oss.

Noen som har noen tanker rundt dette? 

Det er i alle fall sånn at fruktaner ikke påvirker insulinnivåene, og er på den måten ikke farlige for hester med insulinresistens.

Det har vært gjort forsøk tidligere der man har indusert forfangenhet ved hjelp av fruktaner, derfor har man trodd at fruktaner har forårsaket forfangenhet, men da har de brukt så store mengder at det er urealistisk at det samme vil skje gjennom grovfor. Nå som man vet mer om sammenhengen med insulin og forfangenhet er det med fruktaner en teori som anses som utdatert blant fagmiljøet rundt forfangenhet og metabolske problemer. 

Ved store mengder fruktaner kan hestene få problemer, men det skal da mer til enn hva man finner i grovfor. Dr Kellon forklarer det nok bedre enn meg her: https://drkhorsesense.wordpress.com/2015/06/22/its-time-to-put-the-fructan-theory-to-rest/

Du må altså ha 37 ,5% fruktaner i fôret for å komme opp i nivået de har brukt for å indusere forfangenhet i forskningen, og du har da 6%, så sånn sett er det lite. 

Tone Wien er vel blant de mest oppdaterte i Norge på dette, og hun er enig i at fruktan ikke er det man skal bekymre seg for: https://m.facebook.com/groups/1493560580936605?view=permalink&id=1794362167523110

Her er det også oppsummert forskning på emnet https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=394647923995322&id=243107699149346

Edited by stinej
  • Liker 3

Men hvis man ser bort ifra forfangenhet, som jeg ikke er bekymret for hos min hest, annet enn den vanlige bekymringen for forfangenhet 🤣 Så kan vel en stor mengde fruktaner i fôret være ugunstig for tarmfloraen? Jeg leser at høyt fruktaninntak kan skape trøbbel i tykktarmen fordi det er vanskelig for hestene å fordøye og dermed gi en rekke andre plager enn akkurat forfangenhet (diare, kolikk, gass osv), som i og for seg kan være alvorlig nok for hestens ømfintlige fordøyelsessystem... 

Det jeg egentlig er ute etter er konkrete svar på hvor mange g per kg ts med fruktaner som er "akseptabelt" for den gjennomsnittlige hest i Norge, uavhengig av om man er redd for forfangenhet eller ei.

Det vet jeg ikke, men det er gjennom samme mekanisme som er negativ for tykktarmen (hind gut acidosis) hestene evnt kan bli forfangne av fruktaner, og da må det som sagt større mengder til. Da får de samtidig diare.. så kanskje svaret er det samme? Eurofins eller ofotlab har sikkert referanseverdier eller gjennomsnitt for hva som er vanlig i norsk grovfor hvis man kontakter dem. 🤔

• Liker 1

Problemet med fruktaner er at det ikke finnes referanseverdier på hva som er for mye. Forskningen heller i tillegg mer og mer mot at fruktaner i grovfor er mindre problemfylt. Som forklart over. 

Tror nok ikke du behøver å bekymre deg stort for mengde fruktan du har i foret. 

Edited by hofdi